-
Gustav III:s spioner : Historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media förlag. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Lite sned rygg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185377657
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media förlag 1 9789185377657 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Hylla 21
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. väl illustrerad med fina bilder
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Svenska varumärken i hus och hem och Nostalgi...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Svenska frimärken berättar årsbok 96/97
Inbunden bok.
ISBN 9789197279413
Mycket gott skick. Alla frimärken finns i boken
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9789197279413 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Svenska frimärken berättar
Inbunden bok.
ISBN 9197606308
Nära nyskick. Samtliga texter även på engelska och tyska. Inga frimärken medföljer. Dekorerat pappband, 86 sidor. Posten frimärken (Stockholm, 2006).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9197606308 -
Svenska frimärken berättar : årsbok 93/94
Inbunden bok. Posten. 1994. 42 sidor.
ISBN 9789197160278
Mycket gott skick. Dekorerat pappband med grön klotrygg utan skyddsomslag. Mycket varsamt hanterat exemplar utan skav eller slitage, innehåller frimärken till ett värde av 244 kr. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPosten 9789197160278 -
Svenska varumärken i hus och hem historia, en...
Inbunden bok.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Historiska media. uppl.1. 2011. 190 s. mindre bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186297978
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem : historia, entreprenörer, produkter
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 211 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 592 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
9789186297978 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som F läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Karl XV folkets monark
Inbunden bok.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Historiska media. [2022]. 287 s. 14 x 21,5cm. Övertejpad bläcknotering på första uppslaget. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177891642
- Titel
- Karl XV : folkets monark
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 217 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 532 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- »Thorsten Sandberg [har] skrivit en lättillgänglig biografi som fyller en lucka i den glesa litteraturen om denne Bernadotte. Författarens stil är effektiv och han behandlar sin huvudperson ur olika vinklar.«Populär Historia»Lättillgänglig« Hufvudstadsbladet Karl XV var äldste son till Oscar I och Josefi na av Leuchtenberg och kröntes till kung av Sverige-Norge 1860. Under sin tid på tronen strävade han efter att stärka sin maktställning, dock utan att lyckas. Internt förlorade han mycket av sitt politiska infl ytande genom representationsreformen och tvåkammarriksdagens införande. Han avled utan manliga arvingar vid endast 46 års ålder. Under sin levnad var dock Karl XV mycket populär bland vanligt folk. Han hade en anspråkslös stil, klädde sig ofta som en vanlig undersåte och sades resa runt i riket inkognito. Sägnerna om honom är många men idag skulle en del kalla honom bortglömd.I denna tematiskt upplagda biografi tar Thorsten Sandberg fasta på den rika floran av berättelser om Karls liv och leverne och menar att man skulle kunna kalla honom för Sveriges siste sägenkung. Här får läsaren möta den notoriskt otrogne kvinnokarlen, den sörjande föräldern, den entusiastiske militären och mannen med stort rättspatos som alltid står på den enkla människans sida.
9789177891642 -
Svenska varumärken i hus och hem (R4E6)
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nära nyskick. Biblioteksinplastad med stämplar, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
SVENSKA VARUMÄRKEN i hus och hem • Historia •...
Inbunden bok. Historiska Media. 2009. 190 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. –– ABSOLUT NYSKICK, oläst! – Se fler bilder! ––
Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB, läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 9789185873791 -
Svenska varumärken i hus och hem : historia,...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2011. 189 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186297978
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem : historia, entreprenörer, produkter
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 211 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 592 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789186297978 -
Svenska varumärken i hus och hem : historia,...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2011. 189 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186297978
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem : historia, entreprenörer, produkter
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 211 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 592 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789186297978 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. illustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Våra frimärksgravörer
Häftad bok.
Nära nyskick. Posten Frimärken, Stockholm, 16 s., 23,9x19,2x0,3 cm, 80g. Kort presentation av Postens fem gravörer: Czeslaw Slania, Zlatko Jakus, Martin Mörck, Lars Sjööblom och Piotr Naszarkowski. Med parallell text på svenska, engelska och tyska. Ostämplade frimärken läs mer … läs mer
FRI FRAKT inrikes -
Våra frimärksgravörer
Häftad bok.
Nära nyskick. Posten Frimärken, Stockholm, 16 s., 23,9x19,2x0,3 cm, 80g. Kort presentation av Postens fem gravörer: Czeslaw Slania, Zlatko Jakus, Martin Mörck, Lars Sjööblom och Piotr Naszarkowski. Med parallell text på svenska, engelska och tyska. Ostämplade frimärken läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Svenska Varumärken i Hus och Hem.
Nära nyskick. 2011,Historiska Media,Förlagsband med skyddsomslag.,Sid. 190?Mycket rikt illustrerad i färg och svartvitt.,Ägarestämpel på försättsbladen. Små brukarmärken på skyddsomslaget.,Nära nyskick.,9789186297978?,Ett land präglas av att vara sina varumärken i värl läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186297978
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem : historia, entreprenörer, produkter
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 211 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 592 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
9789186297978 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185377651
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media 1 9185377651 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185377651
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media 1 9185377651 -
Svenska varumärken i hus och hem : historia,...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2011. 189 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Hel och fin.
Slitage av låg grad.
Läst ex.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186297978
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem : historia, entreprenörer, produkter
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 211 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 592 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789186297978 -
Svenska varumärken i hus och hem
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2009. 190 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Historiska Media 1 9789185873791 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Oläst ex. Gammal prislapp på främre omslag. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185377657
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media 1 9789185377657 -
Gustav III:s spioner : historien om när Sveri...
Inbunden bok. Historiska Media. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Oläst ex. Gammal prislapp på främre omslag
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185377657
- Titel
- Gustav III:s spioner : historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 190 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 284 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilka ohyggliga människor! De är Europas orangutanger. Hur är det möjligt att
med så mycket behag och älskvärdhet förena så utstuderad vildhet?
Orden är Gustav III:s om det franska folket som stormat Bastiljen och hotade
hela det rojalistiska väldet i Frankrike. Den svenske kungen älskade allting
franskt och var dessutom på håll släkt med Ludvig XIV. För kungen representerade
revolutionen också undergången för den goda smaken och den aristokratiska
förfiningen.
I sin ängslan för allt detta franska vackra skulle försvinna med revolutionen
så ville han agera: han skissade storslagna planer på invasion av fransk mark och
på sätt inte bara rädda drottning Marie-Antoinette, kung Ludvig XVI och deras
aristokratvänner utan att stoppa hela revolutionen. I boken tecknas konturen av
Gustav III:s kontrarevolutionära projekt, där han framför allt försökte dra in den
ryska kejsarinnan Katarina den stora men också andra europeiska furstar, och
den våldsamma samhällsförändringen i Frankrike de första revolutionsåren fram
till avrättningen av Marie-Antoinette.
Två unga svenska officerare, Carl Fredrik König och Otto Carl von Fieandt,
sändes till Frankrike av Gustav III för att kartlägga området mellan Paris och Le
Havre som en förberedelse för den väpnade intervention kungen så lidelsefullt
planerade. Målet för den svenske kungen var att erövra Paris.
När spionerna König och Fieandt i en postdiligens rullade in i Rouen vid
Seine den 17 juli 1791 kunde de snabbt konstatera att staden var alldeles obefäst.
De skrev ner iakttagelsen och ritade också en karta över den viktiga hamnstaden
och dess närmaste omgivningar. Information var hett stoff för en militär angripare,
men också livsfarlig för König och Fieandt om den kom i händerna på de
franska myndigheterna. Människor hade hängts för avsevärt mindre förseelser än
militärt spioneri på den unga revolutionära nationen.
Königs och Fieandts spionageresa startade i början av juni och de var tillbaka
i Sverige i mitten av september, då en nöjd Gustav III tog emot dem i audiens på
Haga slott. Konungen satte sig i soffan, berömde kartans utseende naturligtvis,
skrev König. Den stora översiktskartan och flera mindre kartor, bland annat över
Rouen, finns idag på Krigsarkivet.
Hela den äventyrliga spionageresan sommaren 1791 har beskrivits av König
i hans minnesanteckningar som förvaras på Riksarkivet. Ett sammandrag av
reseberättelsen publicerades 1879, men större delen av den spännande skildringen
har hittills varit okänd för en bredare läsekrets. Men det är en story väl värd attberättas och det gör Thorsten Sandberg på ett behagligt, lättsamt sätt i ett nätt
format. Boken och underhållande och kräver inga förkunskaper utan att därför
vara ytlig. Texten kompletteras med handplockade reproduktioner av porträtt,
pamfletter och handskrifter.
Thorsten Sandberg, född 1952, är journalist och har medverkat i Populär Historia
sedan tidskriften startade. Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle stoppa
franska revolutionen är hans debutbok.
Historiska Media 1 9789185377657 -
Postryttaren Årsbok för Postmusei Vänner 2019
Inbunden bok. Postmusei Vänner. Årgång 69 uppl. 2019. 162 sidor sidor.
Mycket gott skick. Pärmens ryggslut nötta och något intryckta. Mycket begränsad nötning av hörnen. Ingen prisetikett. Inlaga i nyskick, ej namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPostmusei Vänner Årgång 69 -
Svenska varumärken i hus och hem historia, en...
Inbunden bok.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Historiska media. 2009. 190 s. 17,5 x 21,5cm. Ca 5 blad i mitten har ett litet hörnveck. Rikt illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185873791
- Titel
- Svenska varumärken i hus och hem
- Författare
- Sandberg, Thorsten
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 212 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 595 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
9789185873791
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
