-
Kvalitetsmedvetande i skolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1993. 209 sidor.
Gott skick. Vikmärken. Ägarstämpel
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144371412
- Titel
- Kvalitetsmedvetande i skolan
- Författare
- Terje Ogden
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 209 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska skolans kvalitet har länge varit föremål för debatt. Syftet med denna bok är att ge kunskap om hur skolan kan förbättras och utvecklas. Skolan står inför två stora utmaningar - dels att utveckla elevernas ämneskunskaper, dels att förbättra deras sociala färdigheter. I boken ges en översikt över vad den pedagogiska forskningen säger om vilka faktorer som skapar goda resultat för den enskilde eleven, klassen och skolan.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144371412 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163417030
- Titel
- Barn och nätverk
- Författare
- Klefbeck, Johan - Ogden, Terje - Degerman, Jane
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1996
- Bandtyp
- Övrigt
- Vikt
- 446 g
- Språk
- Svenska
Liber 1 9789163417030 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163417030
- Titel
- Barn och nätverk
- Författare
- Klefbeck, Johan - Ogden, Terje - Degerman, Jane
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1996
- Bandtyp
- Övrigt
- Vikt
- 446 g
- Språk
- Svenska
Liber 1 9789163417030 -
Social kompetens och problembeteende i skolan...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2003. 304 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051366
- Titel
- Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 425 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lösningsorienterade bok om problembeteende i skolan ger läsaren en översikt över de mest betydande teorierna inom området och en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Läs mer
Centralt i boken är begreppet ”klassledning” som beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande. I boken betonas även den centrala ställning som social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Om författarna
Terje Ogden är pedagog och forskare vid Universitetet i Oslo, samt professor i pedagogisk psykologi vid Senter for Atferdsforskning vid högskolan i Stavanger.
Liber 1 9789147051366 -
Specialpedagogik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1991. 307 sidor.
Mycket gott skick. Namnad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144293417
- Titel
- Specialpedagogik
- Författare
- Terje Ogden
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1991
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144293417 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLiber förlag -
Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i...
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 1993. 343 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144355917
- Titel
- Barn med behov av särskilt stöd : grundbok i specialpedagogik
- Författare
- Asmervik, Sverre - Ogden, Terje - Rygvold, Anne-Lise - Nilsson, Björn
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9789144355917 -
Barn med behov av särskilt stöd
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 1997. 343 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144355924
- Titel
- Barn med behov av särskilt stöd
- Författare
- Asmervik, Sverre - Ogden, Terje - Rygvold, Anne-Lise - Nilsson, Björn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 343 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn har koncentrationssvårigheter, motoriska problem, läs- och skrivsvårigheter eller andra funktionshinder. Dessa svårigheter blir särskilt märkbara i förskolan och i skolan med de krav som där ställs på sociala, intellektuella och motoriska färdigheter. För att kunna stödja och hjälpa dessa barn krävs gedigna kunskaper om deras problem. Denna bok behandlar de vanligaste formerna av funktionshinder såsom inlärningsproblem, läs- och skrivsvårigheter, språk- och talrubbningar, sociala och emotionella störningar, utvecklingsstörning, hörselskador, rörelsehinder och lättare hjärndysfunktioner.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 2 9789144355924 -
Specialpedagogik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1991. 307 sidor.
Nyskick. Endast läst till kapitel 2, för finns ett hundöra. Annars inga märken över huvud taget,
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144293417
- Titel
- Specialpedagogik
- Författare
- Terje Ogden
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1991
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144293417 -
Barn med behov av särskilt stöd
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 1997. 343 sidor.
Mycket gott skick. Inplastat exemplar med ett klistermärke under plasten på framsidan.
Prydligt namnmärkt med kulspetspenna. Inlagan är hel, ren, vit och utan anteckningar eller annat skrivet. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144355924
- Titel
- Barn med behov av särskilt stöd
- Författare
- Asmervik, Sverre - Ogden, Terje - Rygvold, Anne-Lise - Nilsson, Björn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 343 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn har koncentrationssvårigheter, motoriska problem, läs- och skrivsvårigheter eller andra funktionshinder. Dessa svårigheter blir särskilt märkbara i förskolan och i skolan med de krav som där ställs på sociala, intellektuella och motoriska färdigheter. För att kunna stödja och hjälpa dessa barn krävs gedigna kunskaper om deras problem. Denna bok behandlar de vanligaste formerna av funktionshinder såsom inlärningsproblem, läs- och skrivsvårigheter, språk- och talrubbningar, sociala och emotionella störningar, utvecklingsstörning, hörselskador, rörelsehinder och lättare hjärndysfunktioner.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 2 9789144355924 -
Social kompetens och problembeteende i skolan...
Häftad bok. Liber. 2013. 304 sidor.
Mycket gott skick. Rak och ren utan namn eller slitage
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051366
- Titel
- Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 425 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lösningsorienterade bok om problembeteende i skolan ger läsaren en översikt över de mest betydande teorierna inom området och en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Läs mer
Centralt i boken är begreppet ”klassledning” som beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande. I boken betonas även den centrala ställning som social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Om författarna
Terje Ogden är pedagog och forskare vid Universitetet i Oslo, samt professor i pedagogisk psykologi vid Senter for Atferdsforskning vid högskolan i Stavanger.
Liber 9789147051366 -
Social kompetens och problembeteende i skolan...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2003. 304 sidor.
Gott skick. Ägarsignatur på pärmen. Anteckningar och markeringar finns.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051366
- Titel
- Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 425 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lösningsorienterade bok om problembeteende i skolan ger läsaren en översikt över de mest betydande teorierna inom området och en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Läs mer
Centralt i boken är begreppet ”klassledning” som beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande. I boken betonas även den centrala ställning som social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Om författarna
Terje Ogden är pedagog och forskare vid Universitetet i Oslo, samt professor i pedagogisk psykologi vid Senter for Atferdsforskning vid högskolan i Stavanger.
Liber 1 9789147051366 -
Specialpedagogik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1991. 307 sidor.
Mycket gott skick. Enstaka överstrykningar- Namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144293410
- Titel
- Specialpedagogik
- Författare
- Terje Ogden
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1991
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144293410 -
Social kompetens och problembeteende i skolan...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2003. 304 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051366
- Titel
- Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 425 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lösningsorienterade bok om problembeteende i skolan ger läsaren en översikt över de mest betydande teorierna inom området och en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Läs mer
Centralt i boken är begreppet ”klassledning” som beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande. I boken betonas även den centrala ställning som social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Om författarna
Terje Ogden är pedagog och forskare vid Universitetet i Oslo, samt professor i pedagogisk psykologi vid Senter for Atferdsforskning vid högskolan i Stavanger.
Liber 1 9789147051366 -
Barn med behov av särskilt stöd – Grundbok i...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3:14 uppl. 2010. 382 sidor.
Gott skick. Markeringar med överstrykningspenna förekommer tämligen rikligt (men prydligt) i boken, vars inlaga annars är i mycket gott skick, medan pärmarna har lättare nötningar.
"En av specialpedagogikens bieffekter är att det avvikande ofta blir så framträdande läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015613
- Titel
- Barn med behov av särskilt stöd - Grundbok i specialpedagogik
- Författare
- Asbjørn Birkemo - Ragnar Solheim - Siri Wormnæs - Else Momrak Haugann - Einar Sletmo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 382 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En av specialpedagogikens bieffekter är att det avvikande ofta blir så framträdande att man inte längre ser de resurser som barnen och ungdomarna bär med sig. Dilemmat med en bok som denna är att man identifierar barn och ungdomar utifrån deras funktionsstörningar och bara fokuserar på det de inte klarar av. Att man måste arbeta med deras svagheter är självklart, men man får inte låta dessa överskugga den kompetens som de besitter. En skicklig specialpedagog ska kunna balansera mellan specialisering och generalisering.Denna bok ger grundläggande kunskaper om de vanligaste grupperna av funktionsstörningar. Samtliga kapitel har en liknande uppläggning av definition, förekomst, orsaker, teorier, kartläggning och åtgärder. Författarna är alla ledande inom sina respektive områden.I denna nya upplaga har tonvikten lagts på en presentation av olika problem och åtgärder som är speciellt aktuella i förskolan, grundskolan och på gymnasiet.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av personal inom förskola och skola.Tredje upplaganÖversättning: Björn Nilsson
Studentlitteratur AB 3:14 9789144015613 -
Social kompetens och problembeteende i skolan...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2003. 304 sidor.
Gott skick. Finns några tecken på användning på omslaget.
Utan anteckningar och understrykningar.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051366
- Titel
- Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 425 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lösningsorienterade bok om problembeteende i skolan ger läsaren en översikt över de mest betydande teorierna inom området och en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Läs mer
Centralt i boken är begreppet ”klassledning” som beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande. I boken betonas även den centrala ställning som social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Om författarna
Terje Ogden är pedagog och forskare vid Universitetet i Oslo, samt professor i pedagogisk psykologi vid Senter for Atferdsforskning vid högskolan i Stavanger.
Liber 1 9789147051366 -
Social kompetens och problembeteende i skolan...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Kompetensutvecklande och problemlösande arbete
Häftad bok.
Mer om ISBN
Liber | 2003 | Trådhäftad. skick. Understrykningar. .304 s. | 9789147051366 | Humaniora : Pedagogik, uppfostran & undervisning : Pedagogisk psykologi | Översättare: Wallgre läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147051361
- Titel
- Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 425 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lösningsorienterade bok om problembeteende i skolan ger läsaren en översikt över de mest betydande teorierna inom området och en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Läs mer
Centralt i boken är begreppet ”klassledning” som beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande. I boken betonas även den centrala ställning som social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Om författarna
Terje Ogden är pedagog och forskare vid Universitetet i Oslo, samt professor i pedagogisk psykologi vid Senter for Atferdsforskning vid högskolan i Stavanger.
9147051361 -
Social kompetens och problembeteende i skolan...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2008. 304 sidor.
Gott skick. Markeringar med blyerts. Hylla C2
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051366
- Titel
- Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 425 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lösningsorienterade bok om problembeteende i skolan ger läsaren en översikt över de mest betydande teorierna inom området och en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Läs mer
Centralt i boken är begreppet ”klassledning” som beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande. I boken betonas även den centrala ställning som social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Om författarna
Terje Ogden är pedagog och forskare vid Universitetet i Oslo, samt professor i pedagogisk psykologi vid Senter for Atferdsforskning vid högskolan i Stavanger.
Liber 1 9789147051366 -
Social kompetens och problembeteende i skolan...
Häftad bok.
Gott skick. Liber, 2003 | Trådhäftad. Understrykningar. Äldre prislapp. Normalt antikvariskt skick. 8:o (15-25 cm i höjd)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051366
- Titel
- Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 425 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lösningsorienterade bok om problembeteende i skolan ger läsaren en översikt över de mest betydande teorierna inom området och en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Läs mer
Centralt i boken är begreppet ”klassledning” som beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande. I boken betonas även den centrala ställning som social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Om författarna
Terje Ogden är pedagog och forskare vid Universitetet i Oslo, samt professor i pedagogisk psykologi vid Senter for Atferdsforskning vid högskolan i Stavanger.
9789147051366 -
Ledarskap i klassen : Praktik, teori och fors...
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur, Utg. 2019 | Limhäftad. 8:o (15-25 cm i höjd)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144113883
- Titel
- Ledarskap i klassen
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 179 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 273 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur styr läroplaner skolans verksamhet och undervisning? Vad lär sig egentligen barn och ungdomar i skolan? Vilken kunskap och kunskapssyn har präglat skolan, och varför ser undervisningen ut som den gör? Läroplanen är varje rektors och lärares viktigaste arbetsredskap. Den här boken tar upp vad varje professionellt verksam inom skolan behöver veta om sitt uppdrag och den läroplan som styr den pedagogiska verksamheten.
Svenska läroplaner sammanfattar läroplanerna för förskola, grundskola och gymnasium - från det att skola blev obligatoriskt i Sverige 1842 och fram till i dag med nya läroplansrevideringar. Genom bokens kapitel får vi följa de olika principer och idéer som styrt organiseringen och konstruktionen av läroplaner och skolans uppdrag och mål över tid. Centrala begrepp från läroplansforskning introduceras löpande genom boken som hjälp för att förstå och förklara underströmmarna i skolans utveckling. Boken avslutas med hur aktuella läroplaner och kursplaner är uppbyggda och hur de kan omsättas i praktiken. Sammantaget ger boken pedagogiskt professionella en kunskapsgrund att stå på för att utveckla sin läroplanskompetens.
Svenska läroplaner ger vägledning till studerande och verksamma inom de pedagogiska professionerna, rektorer och lärare inom förskola, grundskola och gymnasium.
9789144113883 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144371411
- Titel
- Kvalitetsmedvetande i skolan
- Författare
- Terje Ogden
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 209 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska skolans kvalitet har länge varit föremål för debatt. Syftet med denna bok är att ge kunskap om hur skolan kan förbättras och utvecklas. Skolan står inför två stora utmaningar - dels att utveckla elevernas ämneskunskaper, dels att förbättra deras sociala färdigheter. I boken ges en översikt över vad den pedagogiska forskningen säger om vilka faktorer som skapar goda resultat för den enskilde eleven, klassen och skolan.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144371411 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144293410
- Titel
- Specialpedagogik
- Författare
- Terje Ogden
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1991
- Omfång
- 307 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144293410 -
Barn med behov av särskilt stöd
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 1997. 343 sidor.
Nära nyskick. namn på smutssidan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144355920
- Titel
- Barn med behov av särskilt stöd
- Författare
- Asmervik, Sverre - Ogden, Terje - Rygvold, Anne-Lise - Nilsson, Björn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 343 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn har koncentrationssvårigheter, motoriska problem, läs- och skrivsvårigheter eller andra funktionshinder. Dessa svårigheter blir särskilt märkbara i förskolan och i skolan med de krav som där ställs på sociala, intellektuella och motoriska färdigheter. För att kunna stödja och hjälpa dessa barn krävs gedigna kunskaper om deras problem. Denna bok behandlar de vanligaste formerna av funktionshinder såsom inlärningsproblem, läs- och skrivsvårigheter, språk- och talrubbningar, sociala och emotionella störningar, utvecklingsstörning, hörselskador, rörelsehinder och lättare hjärndysfunktioner.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 2 9144355920 -
Barn med behov av särskilt stöd
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 1997. 343 sidor.
Nära nyskick. Inga anteckningar, hundöron, understrykningar eller andra markeringar som kan störa.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144355920
- Titel
- Barn med behov av särskilt stöd
- Författare
- Asmervik, Sverre - Ogden, Terje - Rygvold, Anne-Lise - Nilsson, Björn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 343 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn har koncentrationssvårigheter, motoriska problem, läs- och skrivsvårigheter eller andra funktionshinder. Dessa svårigheter blir särskilt märkbara i förskolan och i skolan med de krav som där ställs på sociala, intellektuella och motoriska färdigheter. För att kunna stödja och hjälpa dessa barn krävs gedigna kunskaper om deras problem. Denna bok behandlar de vanligaste formerna av funktionshinder såsom inlärningsproblem, läs- och skrivsvårigheter, språk- och talrubbningar, sociala och emotionella störningar, utvecklingsstörning, hörselskador, rörelsehinder och lättare hjärndysfunktioner.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 2 9144355920 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163417030
- Titel
- Barn och nätverk
- Författare
- Klefbeck, Johan - Ogden, Terje - Degerman, Jane
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1996
- Bandtyp
- Övrigt
- Vikt
- 446 g
- Språk
- Svenska
Liber 1 9163417030 -
Barn och nätverk. Ekologiskt perspektiv på ba...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2003. 304 s. Häftad.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147050703
- Titel
- Barn och nätverk
- Författare
- Klefbeck, Johan
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 392 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utgående. Säljs i mån av lager.
9789147050703 -
Social kompetens och problembeteende i skolan...
fint skick
Författare:
Terje Ogden
Språk:
Svenska
Utgiven:
2003-03
Översättare:
Gunnel Wallgren
ISBN:
9789147051366
Förlag:
Liber
Upplaga:
1
Antal sidor:
304 sidor
Vikt:
läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051366
- Titel
- Social kompetens och problembeteende i skolan - kompetensutvecklande och problemlösande arbete
- Författare
- Ogden, Terje
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 425 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lösningsorienterade bok om problembeteende i skolan ger läsaren en översikt över de mest betydande teorierna inom området och en grundlig genomgång av nyare forskning och erfarenheter.
Läs mer
Centralt i boken är begreppet ”klassledning” som beskriver hur lärarna, genom att stärka sin yrkeskompetens, kan bidra till att skapa en god miljö för lärande. I boken betonas även den centrala ställning som social kompetens har i skolans förebyggande arbete. Terje Ogden preciserar begreppets innehåll och beskriver hur skolan kan stimulera social inlärning, till nytta för både den enskilde eleven och hela klassen.
Om författarna
Terje Ogden är pedagog och forskare vid Universitetet i Oslo, samt professor i pedagogisk psykologi vid Senter for Atferdsforskning vid högskolan i Stavanger.
9789147051366 -
Barn med behov av särskilt stöd. Grundbok i s...
Studentlitteratur. 2 uppl. 1993. 378 s. Hft.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144355924
- Titel
- Barn med behov av särskilt stöd
- Författare
- Asmervik, Sverre - Ogden, Terje - Rygvold, Anne-Lise - Nilsson, Björn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 343 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn har koncentrationssvårigheter, motoriska problem, läs- och skrivsvårigheter eller andra funktionshinder. Dessa svårigheter blir särskilt märkbara i förskolan och i skolan med de krav som där ställs på sociala, intellektuella och motoriska färdigheter. För att kunna stödja och hjälpa dessa barn krävs gedigna kunskaper om deras problem. Denna bok behandlar de vanligaste formerna av funktionshinder såsom inlärningsproblem, läs- och skrivsvårigheter, språk- och talrubbningar, sociala och emotionella störningar, utvecklingsstörning, hörselskador, rörelsehinder och lättare hjärndysfunktioner.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9789144355924 -
BARN MED BEHOV AV SÄRSKILT STÖD - Grundbok...
Studentlitteratur, 2005, 382 s., hft., mkt. gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144015615
- Titel
- Barn med behov av särskilt stöd - Grundbok i specialpedagogik
- Författare
- Asbjørn Birkemo - Ragnar Solheim - Siri Wormnæs - Else Momrak Haugann - Einar Sletmo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 382 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En av specialpedagogikens bieffekter är att det avvikande ofta blir så framträdande att man inte längre ser de resurser som barnen och ungdomarna bär med sig. Dilemmat med en bok som denna är att man identifierar barn och ungdomar utifrån deras funktionsstörningar och bara fokuserar på det de inte klarar av. Att man måste arbeta med deras svagheter är självklart, men man får inte låta dessa överskugga den kompetens som de besitter. En skicklig specialpedagog ska kunna balansera mellan specialisering och generalisering.Denna bok ger grundläggande kunskaper om de vanligaste grupperna av funktionsstörningar. Samtliga kapitel har en liknande uppläggning av definition, förekomst, orsaker, teorier, kartläggning och åtgärder. Författarna är alla ledande inom sina respektive områden.I denna nya upplaga har tonvikten lagts på en presentation av olika problem och åtgärder som är speciellt aktuella i förskolan, grundskolan och på gymnasiet.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av personal inom förskola och skola.Tredje upplaganÖversättning: Björn Nilsson
9144015615 -
Kvalitetsmedvetande i skolan
Häftad bok. Studentlitteratur. Ny svensk uppl. 1997. 212 s. Häftad. 22,2x15,6cm. 323 gram.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144371411
- Titel
- Kvalitetsmedvetande i skolan
- Författare
- Terje Ogden
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 209 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska skolans kvalitet har länge varit föremål för debatt. Syftet med denna bok är att ge kunskap om hur skolan kan förbättras och utvecklas. Skolan står inför två stora utmaningar - dels att utveckla elevernas ämneskunskaper, dels att förbättra deras sociala färdigheter. I boken ges en översikt över vad den pedagogiska forskningen säger om vilka faktorer som skapar goda resultat för den enskilde eleven, klassen och skolan.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9144371411
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
