-
Att följa lärande : formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083698
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jämförelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:
klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
ge feedback som för lärandet framåt
aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
samt att äga sitt eget lärande.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144083698 -
Effektiv undervisning : meningsfullt lärande
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 7 uppl. 2016. 310 sidor.
Mycket gott skick. Smärre bruksspår i bokens främre nedankant . Inlaga i nyskick.
Effektiv undervisning - meningsfullt lärande handlar om läraryrkets mest centrala frågor och utmaningar. Typiska situationer ur den svenska skolvardagen belyses utifrån ledande forskning. Öv läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127145658
- Titel
- Effektiv undervisning : meningsfullt lärande
- Författare
- Hjort, Simon
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 310 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 158 x 229 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Effektiv undervisning – meningsfullt lärande handlar om läraryrkets mest centrala frågor och utmaningar. Typiska situationer ur den svenska skolvardagen belyses utifrån ledande forskning. Över 100 konkreta verktyg, metoder och möjliga förhållningssätt diskuteras utifrån grundtanken att lärarens yrke är komplext och utmanande, men också utvecklande och meningsfullt.
Skolans mångfacetterade verklighet kräver ett förhållningssätt där lärare tar avstamp i forskning om undervisning och lärande, men samtidigt anpassar metoderna efter egna erfarenheter. Den skickligaste läraren är den som aldrig nöjer sig, utan fortsätter att utveckla och förbättra sin undervisning på ett klokt och konstruktivt sätt.
Boken är till för alla lärare som vill utveckla sin undervisning och fördjupa sina elevers lärande. När effektiv undervisning skapar meningsfullt lärande är det magiskt att vara lärare – och elev.
Simon Hjort [...] har tillsammans med Ambjörn Furenhed skrivit en mycket bra bok. Det är nog den mest matnyttiga bok jag har läst på länge. Innehållet grundar sig på omfattande internationell forskning med fokus på praktiskt relevanta aspekter för lärares undervisning med olika verktyg.[...] Då den är lättillgänglig och hela tiden kopplar teori och praktik, skulle den vara oerhört bra att ha som en gemensam kompetensutveckling med kollegiala möten.
Solveig Carlsson, förstelärare
Natur & Kultur Akademisk 7 9789127145658 -
När hjärnan får bestämma. Om undervisning och...
Häftad bok. Remus. 2010. 142 sidor.
Mycket gott skick. Format 24 x 17 cm Vikt 370 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v figurer, teckningar och tabeller. INNEHÅLL: Förord * 1900-talet. Del I - Pedagogiska och didaktiska traditioner. Progressivistisk tradition. Behavioristisk tradition. Kogniti läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186619015
- Titel
- När hjärnan får bestämma : om undervisning och lärande - inflytelserika didaktiska traditioner - nyorienterande neurodidaktik
- Författare
- Olivestam, Carl E.
- Förlag
- Remus
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskningen håller på att revolutionera vår förståelse av den mänskliga hjärnan. Behavioristerna uppfattade en gång i tiden hjärnan som en stängd låda, men den lådan står nu öppen - något som kommer att få stora konsekvenser också på det pedagogiska området. När hjärnan får bestämma presenterar den nya neuroforskningen och dess pedagogiska tillämpning inom det som kallas neurodidaktik.
Boken båda författare diskuterar neurodidaktiktens förhållande till de etablerade teoribildningarna inom pedagogiken och till det inom förskola och skola gängse pedagigiska förhållningssättet. De argumentera, skulle man en smula tillspetsat kunna säga, för ingenting mindre än en neurodidaktisk revolution.
Remus 9789186619015 -
ANKNYTNING I FÖRSKOLAN - Vikten av trygghet f...
Inbunden bok.
Nyskick. Natur & Kultur, 2013, 310 s., uppl. 1:3, inb. dek. förlagsband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127133129
- Titel
- Anknytning i förskolan : vikten av trygghet för lek och lärande
- Författare
- Broberg, Malin
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 310 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 216 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Anknytning i förskolan är en bok som visar att trygga relationer är en förutsättning för lärande, särskilt för små barn. Barn som utvecklat en trygg anknytning till minst en vuxen på förskolan litar på att de blir tröstade när behov uppstår - de kan då slappna av och ägna sig åt lek och utforskande.
Denna bok ger en grund i anknytningsteori och författarna visar med många exempel hur denna kunskap kan användas i förskolans vardag: vid inskolning, hämtning, samling, lek och vila.
Anknytning i förskolan är skriven för blivande och verksamma förskollärare och pedagoger som arbetar med de yngsta barnen i förskolan.
9789127133129 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789189140653
- Titel
- Den lärande staden
- Författare
- de Laval, Suzanne
- Förlag
- Borea Bokförlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 170 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 332 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I stadslandskapet manifesteras människans makt över naturen. Staden är dynamisk; den skapas och omskapas ständigt i takt med förändrade politiska och kulturella ideal. Dess olika miljöer används medvetet och omedvetet för olika typer av lärande. Skolgården och slottsparken kan fungera som budbärare med pedagogiska avsikter för både barn och vuxna, gallerian kan ses som ett klassrum och detaljhandeln som kunskaps- och kulturformande faktorer.
När olika grupper intar det offentliga rummet uppstår nya mötesplatser och samspelsmönster. Ser det sociala samspelet likadant ut i förorten, på handelsgatan och i innerstaden? Hur och när tar exempelvis unga kvinnor staden i besittning?
Borea Bokförlag 1 9789189140653 -
Lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2007. 336 sidor.
Mycket gott skick. Biblioteksbok med plastade pärmar. Annars fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144017815
- Titel
- Lärande
- Författare
- Knud Illeris
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi lever i dag i ett kunskaps- och informationssamhälle där lärande har blivit centralt både för den enskilda individen och för samhället.
Lärande är en engagerande och kunskapsrik introduktion till både den traditionella och den allra senaste läroforskningen, samtidigt som den utgör ett självständigt bidrag till en ny och mer helhetsinriktad läroförståelse. Författaren behandlar de grundläggande frågorna kring lärandets processer och dimensioner, olika typer av lärande och det motstånd eller de blockeringar mot lärande som kan finnas. Den täcker in en rad ämnen av central betydelse för en helhetsförståelse: lärandets förhållande till kroppslighet, självuppfattning, motivation, kompetensutveckling, intelligens, lärostil, kön, livsålder, den moderna hjärnforskningen, undervisningsformer och utbildningspolitik samt skollärande, Internetlärande och lärande i arbetslivet.
Denna starkt reviderade och utvidgade utgåva ersätter författarens tidigare utgivna bok Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx (2001). Denna andra upplaga erbjuder läsaren en betydligt mer omfattande och grundligare behandling av ämnet, där Illeris mot bakgrund av både klassisk och modern läroteori presenterar sin syn på lärande.
Boken vänder sig till studenter i pedagogik och inom lärarutbildning samt verksamma lärare och skolledare i kompetensutveckling.
Andra upplagan
Översättning: Sten Andersson
Studentlitteratur AB 2 9789144017815 -
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2010. 275 sidor.
Nära nyskick. Inlagan utan anteckningar eller understrykningar.
Det finns flera bra böcker i min butik. Samma frakt oavsett antal böcker!Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059860
- Titel
- Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
- Författare
- Wedin, Åsa
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 275 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 225 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens samhälle karakteriseras av ökad språklig, etnisk och kulturell mångfald. Takten i dessa förändringar har medfört nya krav på skolan att möta barn med olika bakgrund på ett professionellt sätt. Det visar sig ofta att invanda föreställningar om elevernas förkunskaper inte alls stämmer. I mötet med heterogena klasser ställs lärare ofta inför utmaningar av annat slag än dem de utbildats för. Detta blir särskilt tydligt när eleverna ännu inte hunnit utveckla sin svenska i den utsträckning som krävs i skolan. I det här läget blir det lätt att se på barnens språkbakgrund som innehållande olika brister och problem snarare än resurser och möjligheter. I den här antologin ifrågasätter författarna gängse synsätt och ger en mer nyanserad och balanserad bild av flerspråkighet. Genom olika exempel från aktuell svensk forskning om elevers vardag belyser de olika aspekter av flerspråkighet i skolsammanhang och problematiserar begrepp som etnicitet, identitet, lärande och makt.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare i grundskola och gymnasium samt till dem som arbetar med skolutveckling och frågor som rör flerspråkighet.
Studentlitteratur 1 9789144059860 -
Livslångt lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1997. 310 sidor.
Nära nyskick. Livslångt lärande är ett centralt begrepp i diskussionen om utbildning och lärande. Syftet med denna bok är att klargöra vad begreppet står för och ge det en fylligare innebörd.
Finns lite slitage på omslaget pga hantering av boken, inga anteckningar, öv läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144617510
- Titel
- Livslångt lärande
- Författare
- Ellström, Per-Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 310 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Livslångt lärande är ett centralt begrepp i diskussionen om utbildning och lärande. Syftet med denna bok är att klargöra vad begreppet står för och ge det en fylligare innebörd. Författarna betonar nödvändigheten av att uppmärksamma det lärande som sker i vardagligt yrkesarbete, men menar att detta erfarenhets- eller vardagslärande inte är tillräckligt för att ge goda kunskaper. För att utveckla vardagslärandet krävs distans och planlagda utbildningsinsatser. Författarna diskuterar olika faktorer som måste beaktas i utbildningssammanhang såsom arbetslivets kompetenskrav, de växande kunskapsklyftorna och människors i allt högre grad skiftande kulturella och etniska bakgrund.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av skolans personal, samt för beslutsfattare, politiker och andra som är intresserade av frågor som rör utbildning och lärande.
Studentlitteratur AB 1 9789144617510 -
Design för lärande
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 269 sidor.
Nyskick. Norstedts . Inbunden. Kartonnage. 590 gram. Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275515 -
Synligt lärande för lärare
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1:5 uppl. 2013. 331 sidor.
Nära nyskick. Format 24 x 17 cm Vikt 580 g.
Häftad bok med mjuka pärmar och invikta flikar, illustrerad med sv/v figurer och tabeller. Boken bygger på den största evidensbaserade studien om vad som faktiskt fungerar i skolan. Översättning: Karin Ashing. Förord och fak läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127134676
- Titel
- Synligt lärande för lärare
- Författare
- Hattie, John
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 174 x 240 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 580 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synligt lärande för lärare kopplar världens största forskningsöversikt om undervisningsstrategier till praktiskt genomförande i klassrummet. John Hatties forskning involverar miljontals elever och redogör för de mest effektiva arbetssätten för att maximera deras studieresultat. Boken utgår både från lärares och elevers perspektiv och ger konkret vägledning för lektionsförberedelser, att tolka lärande och återkoppling under lektionen samt lektionsuppföljning. Den innehåller checklistor, konkreta övningar, fallstudier, och tar upp frågor som elevmotivation, undervisningsstrategier och ledarskapet i klassrummet.
Synligt lärande för lärare riktar sig till lärarstudenter och lärare som vill ha evidensbaserade svar på frågan hur man kan förbättra elevers studieresultat.
John Hattie är professor och chef för Melbourne Education Research Institute vid University of Melbourne, Australien, samt hedersprofessor vid University of Auckland, Nya Zeeland. Hans bok Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement är världens största forskningsöversikt om vad som påverkar elevers studieresultat och finns översatt till svenska, Synligt lärande – en syntes (Natur & Kultur, 2014). Hattie har även skrivit boken Hur vi lär (Natur & Kultur, 2014) tillsammans med Gregory Yates.
Läs intervju med John Hattie i Svenska Dagbladet från hans Sverigebesök i april 2013 eller se Hatties TEDxTalk från TEDx Norrköping i november 2013.
Natur & Kultur Läromedel 1:5 9789127134676 -
Barns lärande och växande (elevbok)
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1:7 uppl. 2018. 224 sidor.
Gott skick. Format 24,5 x 16,5 cm Vikt 470 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, rikt illustrerad med färgfoton. INNEHÅLL: 1. Barns utveckling 2. Synen på barn 3. Barns levnadsvillkor 4. Barnet i gruppen 5. Vuxnas betydelse 6. Media och barns utveckling 7. Faktorer som på läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140675767
- Titel
- Barns lärande och växande, elevbok
- Författare
- Phillips, Tove
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Board book
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns lärande och växande är ett läromedel skrivet för gymnasieskolans kurs med samma namn. Läromedlet består av elevbok, lärarhandledning och lärarwebb.
Barns lärande och växande tar upp barns utveckling och levnadsvillkor, hur barn samspelar i kamratgruppen och vilken betydelse media har för dagens barn. Läromedlet har en tydlig koppling till kursplanen med ett kapitel för varje punkt i det centrala innehållet. Barns lärande och växande resonerar kring frågor som: Hur tänker barn? Vad betyder föräldrarna för barnens utveckling? Får barn större utrymme idag än de fick för femtio år sedan och i så fall varför?
Barns lärande och växande i korthet:
• består av elevbok, lärarhandledning och lärarwebb
• har en tydlig koppling till kursplanen med ett kapitel för varje punkt i det centrala innehållet
Gleerups Utbildning AB 1:7 9789140675767 -
Från undervisning till lärande
Inbunden bok. Brain Books. 1998. 159 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. En intressant bok med fokus på alla individers olika sätt att lära sig. Olika inlärningsstilar. Passar för lärare, både i skolan och förskolan. Men kan även vara av allmänt intresse. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188410795
- Titel
- Från undervisning till lärande
- Författare
- Lena Boström
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 1998
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En grundlig genomgång av teori och praktik kring tillämpningen av inlärningsstilar på olika stadier i den svenska skolan. En omvälvande bok!
Idag sker ett skifte inom pedagogiken från fokusering på undervisning till fokusering på lärande. På så sätt kommer också den lärande individen i centrum för intresset.
Alla individer har sitt unika sätt att lära sig. Att få insikt om den personliga inlärningsstilen är därför för många människor nyckeln till att kunna navigera i kunskapssamhällets informationsflöde. Frågan om hur vi lär oss får en allt större betydelse.
När man i skolan utgår ifrån elevers individuella inlärningsstilar.
Brain Books 9789188410795 -
Utbildning och undervisning i förskolan - oms...
Häftad bok. Liber. 1:5 uppl. 2020. 212 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 15 cm Vikt 280 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Inledning * Del I Utbildning 1. Varför händer detta nu? 2. Utbildning i förskolan 3. Omsorg 4. Lek 5. Demokratifostran 6. Skapande * Del II Undervisning 7. Vad kan begreppet undervisnin läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147127757
- Titel
- Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
- Författare
- Eidevald, Christian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 209 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolans uppdrag har av tradition inte beskrivits med orden utbildning och undervisning. När förskolans läroplan, Lpfö18, använder dessa begrepp behöver vi därför ställa oss frågan vad de betyder specifikt för förskolan.
I den här boken beskriver Christian Eidevald och Ingrid Engdahl utbildning och undervisning genom de grundläggande komponenterna i förskolans uppdrag: omsorg, lek, demokratifostran och skapande.
Förskolan omfattar temaarbete, projekt, lek och många andra aktiviteter och situationer, planerade eller spontana. För att få alla delar att fungera och samverka behöver det vara tydligt att samtliga anställda gemensamt arbetar med utbildningen, men också att förskollärare har ett specifikt uppdrag att bedriva och leda undervisningen.
Om författarna
Christian Eidevald och Ingrid Engdahl är docenter i förskoledidaktik respektive barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Båda har stor erfarenhet av förskola och förskoleforskning, både nationellt och internationellt. De deltog aktivt i arbetet inför Lpfö18.
Sagt om boken
"Jag har väntat på en bok som kan ge mig alla svar på vad utbildning och undervisning i förskolan verkligen är, och hur den ska bedrivas. Det här är ingen handbok - men väl en bok full av kloka resonemang, kopplade till skrivningarna i läroplanen och med konkreta exempel. [...] Författarna visar övertygande varför läroplanen nu för in begreppen utbildning och undervisning på förskolans område, och att det inte är på den viktiga lekens och omsorgens bekostnad det sker. Tvärtom förklarar de varför utbildning och undervisning ska byggas utifrån just omsorg och lek."
Tidningen Förskolan 13 maj 2019, Per Edberg
Liber 1:5 9789147127757 -
Reflektion i lärande och vård - en utmaning f...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:7 uppl. 2018. 271 sidor.
Gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 395 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Introduktion. Författarpresentation * DEL I. Reflexion och lärande 1. Lärande och reflexion med livsvärlden som grund * DEL II. Reflektionens betydelse för ditt lärande till sjukskö läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144088198
- Titel
- Reflektion i lärande och vård : en utmaning för sjuksköterskan
- Författare
- Berglund, Mia - Ekebergh, Margaretha
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 401 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förmågan att reflektera spelar en central roll i sjuksköterskans omvårdnadsarbete. Det är därför viktigt att utveckla denna förmåga under utbildningen till sjuksköterska. Reflektion är väsentligt för den egna lärandeprocessen under utbildningen, men också för att kunna stödja patienters och närståendes lärande i samband med ohälsa och sjukdom.
Reflektion i lärande och vård handlar om hur blivande sjuksköterskor kan lära sig yrket och utvecklas till kompetenta och reflekterande vårdare. Den visar också hur de kan stödja patienters och närståendes lärande samt hur de som yrkesverksamma sjuksköterskor kan lära för att fortsätta att vara reflekterande.
Boken vänder sig i första hand till studenter i sjuksköterskeutbildning. Bokens innehåll är också mycket viktigt för de handledare och lärare som ska stödja studenter i lärande och reflektion.
Studentlitteratur AB 1:7 9789144088198 -
Synligt lärande för lärare
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2012. 336 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127134676
- Titel
- Synligt lärande för lärare
- Författare
- Hattie, John
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 174 x 240 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 580 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synligt lärande för lärare kopplar världens största forskningsöversikt om undervisningsstrategier till praktiskt genomförande i klassrummet. John Hatties forskning involverar miljontals elever och redogör för de mest effektiva arbetssätten för att maximera deras studieresultat. Boken utgår både från lärares och elevers perspektiv och ger konkret vägledning för lektionsförberedelser, att tolka lärande och återkoppling under lektionen samt lektionsuppföljning. Den innehåller checklistor, konkreta övningar, fallstudier, och tar upp frågor som elevmotivation, undervisningsstrategier och ledarskapet i klassrummet.
Synligt lärande för lärare riktar sig till lärarstudenter och lärare som vill ha evidensbaserade svar på frågan hur man kan förbättra elevers studieresultat.
John Hattie är professor och chef för Melbourne Education Research Institute vid University of Melbourne, Australien, samt hedersprofessor vid University of Auckland, Nya Zeeland. Hans bok Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement är världens största forskningsöversikt om vad som påverkar elevers studieresultat och finns översatt till svenska, Synligt lärande – en syntes (Natur & Kultur, 2014). Hattie har även skrivit boken Hur vi lär (Natur & Kultur, 2014) tillsammans med Gregory Yates.
Läs intervju med John Hattie i Svenska Dagbladet från hans Sverigebesök i april 2013 eller se Hatties TEDxTalk från TEDx Norrköping i november 2013.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127134676 -
Att följa lärande : formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083698
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jämförelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:
klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
ge feedback som för lärandet framåt
aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
samt att äga sitt eget lärande.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144083698 -
Den lärande organisationen
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1997. 246 sidor.
Mycket gott skick. Brukskador på omslaget,understrykningar i första delen av boken.
Titta på alla mina andra annonser.
Jag säljer böcker dvd-filmer och VHS-filmer.
Jag har alltid, 62:- i frakt. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144001807
- Titel
- Den lärande organisationen
- Författare
- Åke Dalin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 246 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144001807 -
Lärande organisationer i teori och praktik -...
Häftad bok. Acta Universitatis Upsaliensis, Uppsala Studies in Education nr 105 . 2004. 218 sidor.
Mycket gott skick. Format 24 x 16,5 cm Vikt 470 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v figurer. Doktorsavhandling för filosofie doktorsexamen i pedagogik framlagd vid Uppsala Universitet 2004. INNEHÅLL: Figurförteckning. Förord 1. Inledning * DEL I. Lärande o läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789155459116
- Titel
- Lärande organisationer i teori och praktik : Apoteket lär
- Författare
- Ekman, Annalill
- Förlag
- Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : Univ.-bibl. [distributör
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sammanfattning på engelska med titeln: Learning organizations in theory and practice : Apoteket learns
Diss. Uppsala : Univ., 2004
Acta Universitatis Upsaliensis, Uppsala Studies in Education nr 105 9789155459116 -
Musik och språk : ett vidgat perspektiv på ba...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2012. 264 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099900
- Titel
- Musik och språk : ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling och lärande
- Författare
- Jederlund, Ulf
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många pedagoger, och andra, vet redan att ’Det fungerar med musik!’ Min förhoppning är att boken ska stärka alla er i arbetet. Och uppmuntra ännu fler att använda musiken som verktyg för utveckling och lärande.
Musik och Språk är en tvärvetenskaplig bok som handlar om barns språkliga och musikaliska utveckling, och om hur dessa hänger samman och påverkar varandra. Boken beskriver tidig kommunikationsutveckling, prosodins betydelse för språket och musikens betydelse för lärande och hälsa i stort.
I en omarbetad och utökad upplaga diskuterar författaren också musik och språk ur evolutionsperspektiv: Varför är vi så musikaliska? Hur lärde vi människor oss att tala? I nya avsnitt presenteras en holistisk teori som sprider ljus både över hur våra tidigaste förfäder utvecklade det talade språket och hur det lilla barnet lär sitt modersmål.
Om författaren
Ulf Jederlund är leg. psykoterapeut, musikterapeut, handledare och lärarutbildare. Han har arbetat specialpedagogiskt och behandlingsinriktat med musik som verktyg sedan 1985. Musikalisk kommunikation på tidig utvecklingsnivå och språkpedagogisk utveckling i multietniska förskolor och skolor har varit två viktiga områden i arbetet.
Liber 2 9789147099900 -
Lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:3 uppl. 2008. 336 sidor.
Gott skick. Namnteckning. Hylla 49
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144017815
- Titel
- Lärande
- Författare
- Knud Illeris
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi lever i dag i ett kunskaps- och informationssamhälle där lärande har blivit centralt både för den enskilda individen och för samhället.
Lärande är en engagerande och kunskapsrik introduktion till både den traditionella och den allra senaste läroforskningen, samtidigt som den utgör ett självständigt bidrag till en ny och mer helhetsinriktad läroförståelse. Författaren behandlar de grundläggande frågorna kring lärandets processer och dimensioner, olika typer av lärande och det motstånd eller de blockeringar mot lärande som kan finnas. Den täcker in en rad ämnen av central betydelse för en helhetsförståelse: lärandets förhållande till kroppslighet, självuppfattning, motivation, kompetensutveckling, intelligens, lärostil, kön, livsålder, den moderna hjärnforskningen, undervisningsformer och utbildningspolitik samt skollärande, Internetlärande och lärande i arbetslivet.
Denna starkt reviderade och utvidgade utgåva ersätter författarens tidigare utgivna bok Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx (2001). Denna andra upplaga erbjuder läsaren en betydligt mer omfattande och grundligare behandling av ämnet, där Illeris mot bakgrund av både klassisk och modern läroteori presenterar sin syn på lärande.
Boken vänder sig till studenter i pedagogik och inom lärarutbildning samt verksamma lärare och skolledare i kompetensutveckling.
Andra upplagan
Översättning: Sten Andersson
Studentlitteratur AB 2:3 9789144017815 -
Lärande utvärdering : genom följeforskning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 284 sidor.
Gott skick. Understrykningar. Den här boken presenterar ett delvis nytt perspektiv på lärande utvärdering i interaktiva former. Frågan är hur man ska uppnå långsiktiga effekter, det vill säga en hållbar utveckling med hjälp av projekt. Detta är en viktig fråga inte m läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056173
- Titel
- Lärande utvärdering : genom följeforskning
- Författare
- Svensson, Lennart
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 284 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 412 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken presenterar ett delvis nytt perspektiv på lärande utvärdering i interaktiva former. Frågan är hur man ska uppnå långsiktiga effekter, det vill säga en hållbar utveckling med hjälp av projekt. Detta är en viktig fråga inte minst i genomförandet av EU:s strukturfonder. I boken förankras begreppen kring lärande utvärdering i teori men huvuddelen av kapitlen utgår från exempel på lärande utvärdering och resonerar kring dessa. Viktiga delar i utvärderingsprocessen är exempelvis forskarens eller utvärderarens konstruktiva dialog med deltagarna, att granskningen är kritisk och att förhållningssättet växlar mellan närhet och distans. Gemensam kunskapsbildning är viktig i en lärande utvärdering och analysseminarier presenteras som ett sätt att nå dit. Målgrupp för boken är högskolestuderande bland annat inom sociologi, pedagogik, företagsekonomi och personalvetarprogram. Boken bör även kunna användas i högskolekurser och uppdragsutbildning för chefer, utvecklare, konsulter, projektledare och utvärderare.
Studentlitteratur AB 1 9789144056173 -
Lärande och delaktighet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 173 sidor.
Gott skick. Gulpennemarkeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144017747
- Titel
- Lärande och delaktighet
- Författare
- Ann Ahlberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man möta elevers olikheter i skolan? Och hur kan man som lärare verka för att varje elev ska känna delaktighet, få tilltro till sin förmåga och lust att lära? Detta är frågor som varje lärare dagligen konfronteras med.I denna bok behandlas dessa frågor med utgångspunkt i specialpedagogiska perspektiv på undervisning och lärande. Bokens genomgående tema är de relationer och den kommunikation som förekommer mellan skilda ansvarsnivåer och aktörer i skolans verksamhet. Detta innefattar samspelet mellan skolans styrning och organisation samt på vilket sätt skolans styrdokument får genomslag i det dagliga arbetet. Det berör också hur undervisningens innehåll och organisering kan relateras till enskilda elevers erfarenheter och möjligheter att lära.Skolans krav och de villkor som ges för att lära beskrivs i boken med särskilt fokus på lärande och undervisning i matematik. Med utgångspunkt i det dagliga arbetet skildras och analyseras den pedagogiska utmaning som varje lärare ställs inför – att försöka finna vägar till ökat lärande och delaktighet för alla elever.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och specialpedagoger.
Studentlitteratur AB 1 9789144017747 -
Läroriket - vägar och vägval i en lärande org...
Häftad bok. FAS. 1 uppl. 1996. 158 sidor.
Gott skick. Gulpennemarkeringar i övrigt i fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170453342
- Titel
- Läroriket vägar och vägval i en lärande organisation
- Författare
- Peter Docherty
- Förlag
- FAS
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 158 sidor
- Bandtyp
- Storpocket
- Mått
- 163 x 236 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 323 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I moderna arbetsorganisationer vävs arbetsupp-gifterna samman till helt nya ansvarsområden och detta ställer andra krav på lärande och kompetens-utveckling. Traditionell utbildning av de anställda räcker inte. Modellen är i stället den lärande organisationen, där lärandet är en del av vardagen. Men hur ska detta livslånga lärande organiseras? Finns det erfarenheter i dagens arbetsliv som kan lägga grunden för morgon-dagens?
Läroriket handlar om lärande i arbetet och hur detta kan organiseras. Boken sammanfattar svenska erfarenheter, och innehåller bl.a. exempel från drygt 40 svenska företag och förvaltningar som deltagit i Arbetslivsinstitutets program för lärande organisationer.
Boken vänder sig i första hand till dig som vill följa lärandets utveckling i arbetslivet exempelvis sin linjechef, stabsansvarig eller facklig förtroende-man.
FAS 1 9789170453342 -
Entreprenöriell pedagogik i skolan. Drivkraft...
Häftad bok. Liber. 1:3 uppl. 2013. 157 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 14,5 cm Vikt 220 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med enstaka sv/v tabeller. INNEHÅLL: Förord. Inledning 1. Entreprenörskapets minfält - en skolkultur med förhinder 2. Entreprenörskap som en röd tråd genom utbildningssystemet 3. En läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099849
- Titel
- Entreprenöriell pedagogik i skolan
- Författare
- Falk-Lundqvist, Åsa
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 216 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Entreprenörskap ska, enligt regeringens strategi för entreprenörskap inom utbildningsområdet, ”löpa som en röd tråd” genom hela skoltiden. I denna bok diskuteras entreprenöriell pedagogik ur olika perspektiv. Diskussionen motiveras bland annat av skolans förändrade roll i ett snabbt föränderligt samhälle och av vetskapen om att det finns elever som inte känner lust att lära och att flera lämnar skolan utan fullständiga betyg.
Liber 1:3 9789147099849 -
Lärares lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1994. 335 sidor.
Mycket gott skick. 22x15,5 cm. Hur kan skolan bli en lärande organisation? När och hur utvecklar lärare sin kompetens? Hur kan förutsättningarna för lärares eget lärande förbättras? … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144348216
- Titel
- Lärares lärande
- Författare
- Björn Beckman - Ann-Katrin Bäcklund - Mats Ekholm - Peter Emsheimer - Rolf Lander - Torsten Madsén - Ingegärd Sandström Madsén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 335 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Samhällsförändringarna leder till stora krav på utveckling av skolans verksamhet. Skolan ska förbereda för ett livslångt lärande samtidigt som alla elever får en kvalificerad yrkesutbildning. Om detta mål ska kunna uppnås måste lärarnas kompetens stå i centrum för den långsiktiga utvecklingen av skolan. I denna bok, som ger en översikt över forskning och praktiska erfarenheter rörande skolutveckling och lärares kompetensutveckling, tas bland annat följande frågor upp till diskussion:
Hur kan skolan bli en lärande organisation?
Vilka är betingelserna för lärares eget lärande?
När och hur utvecklar lärare sin kompetens?
Hur kan förutsättningarna för lärares eget lärande förbättras?
Den nationella utvecklingsplanen för skolväsendet betonar att skolan måste utvecklas till en lärande organisation.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144348216 -
Lärande bedömning
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2009.
Mycket gott skick. Lätt slitage pärm, inlagan i fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140666888
- Titel
- Lärande bedömning
- Författare
- Anders Jönsson
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 403 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken ges ett nytt perspektiv på bedömning. Det visar hur bedömning kan användas i lärandets tjänst, så att så många elever som möjligt lär sig så mycket och så bra som möjligt. Med hjälp av aktuell forskning visar författaren hur bedömning kan stötta elevernas lärande. Budskapet kan sammanfattas i fyra punkter:
Tydlig kommunikation gör att eleverna vet vad de förväntas kunna.
· Kontinuerlig bedömning, som en del av undervisningen, hjälper eleverna att nå målen genom att ge dem återkoppling både på vad de uppnått och hur de ska gå vidare.
· Utvärderingar efter avslutat avsnitt, visar vad eleverna klarade av och vad som kan bli bättre till nästa gång, både vad gäller elevernas insatser och lärarens undervisning.
· Elevernas kunskaper sammanställs med jämna mellanrum för att identifiera styrkor och svagheter, och planera för hur svaga områden kan stärkas.
· Med hjälp av praktiska exempel visar författaren också på flera olika sätt att bedöma resultat och vilket värde det har i olika situationer.
Anders Jönsson är filosofie doktor i pedagogik och är för närvarande anställd som lektor i utbildningsvetenskap vid Malmö högskola.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140666888 -
Musik och språk : ett vidgat perspektiv på ba...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2012. 264 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099900
- Titel
- Musik och språk : ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling och lärande
- Författare
- Jederlund, Ulf
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många pedagoger, och andra, vet redan att ’Det fungerar med musik!’ Min förhoppning är att boken ska stärka alla er i arbetet. Och uppmuntra ännu fler att använda musiken som verktyg för utveckling och lärande.
Musik och Språk är en tvärvetenskaplig bok som handlar om barns språkliga och musikaliska utveckling, och om hur dessa hänger samman och påverkar varandra. Boken beskriver tidig kommunikationsutveckling, prosodins betydelse för språket och musikens betydelse för lärande och hälsa i stort.
I en omarbetad och utökad upplaga diskuterar författaren också musik och språk ur evolutionsperspektiv: Varför är vi så musikaliska? Hur lärde vi människor oss att tala? I nya avsnitt presenteras en holistisk teori som sprider ljus både över hur våra tidigaste förfäder utvecklade det talade språket och hur det lilla barnet lär sitt modersmål.
Om författaren
Ulf Jederlund är leg. psykoterapeut, musikterapeut, handledare och lärarutbildare. Han har arbetat specialpedagogiskt och behandlingsinriktat med musik som verktyg sedan 1985. Musikalisk kommunikation på tidig utvecklingsnivå och språkpedagogisk utveckling i multietniska förskolor och skolor har varit två viktiga områden i arbetet.
Liber 2 9789147099900 -
Det hänger på språket! : lärande och språkutv...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 439 sidor.
Mycket gott skick. 22x15,5 cm Kunskapsutveckling och lärande i grundskolan bygger på språklig grund - elever läser och skriver för att lära, både när de arbetar på egen hand och i grupp. Språk i tal, men också i skrift, blir därmed de verktyg som utgör förutsättningen för a läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144039176
- Titel
- Det hänger på språket! : lärande och språkutveckling i grundskolan
- Författare
- Bjar, Louise
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 439 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kunskapsutveckling och lärande i grundskolan bygger på språklig grund - elever läser och skriver för att lära, både när de arbetar på egen hand och i grupp. Språk i tal, men också i skrift, blir därmed de verktyg som utgör förutsättningen för all undervisning. Boken inleds med en kort introduktion kring språk och lärande. Därefter följer femton kapitel som bl.a. behandlar:
tal och samtal o flerspråkig utveckling
läsning, textförståelse och boksamtal
genreskrivning och textanalys
möten med läromedelstexter och skolans textvärldar
datorn som verktyg för läsning och skrivning
läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi
Boken vänder sig till alla med intresse för skolelevers tal- och skriftspråksutveckling och lärande, till exempel studenter på lärarutbildning, studerande i språkämnen vid universitet och högskolor, lärare verksamma i grundskolan samt specialpedagoger och logopeder.
Studentlitteratur AB 1 9789144039176 -
Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt per...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2000. 279 sidor.
Gott skick. Anteckning försättsblad, inlagan i fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151837284
- Titel
- Lärande i praktiken : Ett sociokulturellt perspektiv
- Författare
- Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 514 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kulturella förhållandens betydelse för lärandet är de flesta lärare väl medvetna om, men precis hur samspelet mellan lärande och omvärld går till klarläggs för första gången på svenska i denna bok. Perspektivet är grundat i den ryske psykologen Vygotskys utvecklingssyn, och innebär i korthet att kommunikation är den viktigaste komponenten i en inlärningssituation
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789151837284 -
Problembaserat lärande - – en introduktion fö...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 104 sidor.
Gott skick. Ett fåtal marginalantecknignar och understrykningar, annars i fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144012322
- Titel
- Problembaserat lärande - – en introduktion för lärare och lärande
- Författare
- Henry Egidius
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 104 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 150 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok speglar utvecklingen av metoden problembaserat lärande (PBL) under 1990-talet.
Denna metod innebär att studenterna är aktiva i sitt sökande efter kunskaper, färdigheter, förhållningssätt, synsätt och värderingar som kan hjälpa dem att få insikt i ett ämnes- eller verksamhetsområde och förmåga att bemästra uppgifter som är typiska för det valda området.
Boken kan användas som underlag vid planering och genomförande av utbildningar eller kurser enligt denna modell.
Studentlitteratur AB 1 9789144012322
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn