-
Skrivundervisning : processinriktat skrivande...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 143 sidor.
Nära nyskick. Biblioteksbok.
I Skrivundervisning visar Catharina Tjernberg hur lärare konkret kan använda aktuell forskning om skrivprocesser för att utveckla eleverna till medvetna skribenter. Boken går från teori till praktik. Den tar upp undervisningsmoment som e läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127140936
- Titel
- Skrivundervisning : processinriktat skrivande i klassrummet
- Författare
- Tjernberg, Catharina
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 143 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Skrivundervisning visar Catharina Tjernberg hur lärare konkret kan använda aktuell forskning om skrivprocesser för att utveckla eleverna till medvetna skribenter. Boken går från teori till praktik. Den tar upp undervisningsmoment som exempelvis hur ett skrivområde introduceras och struktureras, hur lärare kan visa genom att tänka högt samt hur eleverna kan arbeta på det representativa stadiet, t ex genom att de förklarar hur de tänkt.
Det vägledande samtalet är centralt i undervisningen liksom den positiva tron på att eleven är delaktig och engagerad i sitt eget lärande. Författaren Catharina Tjernberg utgår från det förhållningssätt som utvecklats vid Teachers College, Columbia University i New York och anpassar det till svensk skola.
Skrivundervisning vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i låg- och mellanstadiet.Teoridelen är omfångsrik utan att vara överbelastad med detaljkunskap och är förhållandevis lättläst. Den del som är en beskrivning av hur man arbetar processinriktat är välstrukturerad och metodiskt upplagd. Den sista delen är mycket detaljerad och innehåller lektionsupplägg, lärarinstruktioner och tips. Pedagogiska streckteckningar illustrerar. För lärare som vill pröva att arbeta mer processinriktat är särskilt denna del inspirerande. För lärarstuderande är boken en bra introduktion till en lärarstil som sätter eleven i centrum och som leder till bättre resultat.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 12, 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127140936 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789188390356
- Titel
- Skrivundervisning
- Författare
- Calkins, Lucy - Cunningham, Peter - Wirde, Eivor
- Förlag
- Mölnlycke : Utbildningsstaden
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Mölnlycke : Utbildningsstaden 9789188390356 -
Skrivundervisning
Häftad bok. Utbildningsstaden. Första uppl. 2001. 593 sidor.
Mycket gott skick. Utbildningsstaden. Andra tryckningen, första uppl. 2001. 593 s. Limbunden. 23,5x18,5cm. 1100 gram. Mycket gott skick. Överstruket namn på första bladet, något nött i kanter och hörn, oläst. Se gärna fler böcker hos Filifjonkan. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188390356
- Titel
- Skrivundervisning
- Författare
- Calkins, Lucy - Cunningham, Peter - Wirde, Eivor
- Förlag
- Mölnlycke : Utbildningsstaden
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Utbildningsstaden Första 9789188390356 -
Elever skriver - om skrivande, skrivundervisn...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:2 uppl. 2010. 200 sidor.
Nära nyskick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 310 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med några sv/v teckningar och figurer. INNEHÅLL: Förord * Del I. Skriva i skolan - för livet 1. När skriver du? 2. "Hur kan jag veta vad jag tänker innan jag sett vad jag skriver? läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029825
- Titel
- Elever skriver : om skrivande, skrivundervisning och elevers texter
- Författare
- Garme, Birgitta
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under hela grundskoletiden skriver eleverna en mängd texter – de berättar, förklarar, beskriver och argumenterar. De utvecklar kunskaper om hur tal och skrift samverkar, de bygger upp sitt genremedvetande och breddar sitt språkliga register, de tampas med skrivregler och får sina skrivarmödor bedömda och betygsatta. Genom skrivandet växer deras språk och lärande ständigt. I den här boken diskuterar författaren skrivandet ur en mängd synvinklar. Med hjälp av aktuell forskning belyser hon bland annat sambandet mellan skrivande och kunskapsutveckling och hur skrivandet generellt utvecklas under skoltiden. Representativa elevtexter från alla skolår analyseras: Vilken typ av text har eleven skrivit och hur är den upplagd? Vilket innehåll vill skribenten förmedla till läsaren? Hur kommer textens syfte till uttryck i ordval och formuleringar? Räcker skrivförmågan till för det eleven vill förmedla? Boken ger en god grund att stå på för blivande och verksamma lärare samt väcker lust och inspiration inför skrivandet i klassrummet.
Studentlitteratur 1:2 9789144029825 -
Processinriktad läs- och skrivundervisning :...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2018. 198 sidor.
Nyskick. Läs och skrivundervisning
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147124992
- Titel
- Processinriktad läs- och skrivundervisning : en väg till inkludering
- Författare
- Tjernberg, Catharina
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 198 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Processinriktad läs- och skrivundervisning visar hur lärare kan skapa goda förutsättningar för deltagande och lärande för alla elever. Författaren betonar att undervisningen bygger på ett förhållningssätt och inte en "färdig" metod där det är viktigt att läraren har en referensbas av teoretisk kunskap att spegla de pedagogiska handlingarna mot. Förhållningssättet innebär att läraren tar reda på vad eleven kan, synliggör och bekräftar detta och bygger vidare på det.
Boken består av två delar. Den första tar upp de teoretiska utgångspunkterna för processinriktad läs- och skrivundervisning. Här definieras och beskrivs det språkutvecklande arbetssättet, kopplingen mellan läsande, skrivande och tänkande, lärarens viktiga roll, det karakteristiska förhållningssättet samt inkluderingsprojektet. Det senare innebär att skapa förutsättningar för alla elevers delaktighet och lärande.
I den andra delen vävs praktiska exempel från klassrummet in i ett teoretiskt sammanhang. Läsaren får stöd och idéer om hur man kan lägga upp sina vägledande samtal, ge feedback, och utveckla skrivundervisningen vidare för att ge varje elev det stöd hon eller han behöver och synliggöra lärandet. Här ges exempel på hur man kan arbeta med narrativa texter, instruerande texter, faktatexter, poesi, argumenterande texter och laborationsrapporter.
Varje kapitel avslutas med några frågeställningar för läsaren att reflektera över, enskilt eller tillsammans med kollegor. Boken är praktiskt användbar för såväl lärarstudenter som lärare som vill utveckla sin läs- och skrivundervisning. Den kan användas som kurslitteratur i lärarfortbildning och i lärarutbildningens metodkurser.
Sagt om boken
"[...] Det är en tydlig och mycket lättillgänglig uppbyggnad med många förklarande diagram, skisser, grafiska guider och inte minst elevexempel. Boken är praktiskt användbar för lärarstudenter eller för lärare som vill fortbilda sig inom området." Marianne Petrén, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2018.
Om författaren
Catharina Tjernberg är universitetslektor och forskare i läs- och skrivutveckling vid Karlstads universitet. Hon har särskilt intresserat sig för kopplingen mellan akademi och fält i syfte att synliggöra hur den akademiska kunskapen kan göras tillgänglig och användbar i pedagogisk verksamhet. Catharina har en bakgrund som lärare, språkpedagog, speciallärare och specialpedagog. Läs mer på hennes egen webbplats: catharinatjernberg.blogspot.com.
Liber 1 9789147124992 -
Processinriktad läs- och skrivundervisning en...
Häftad bok.
Gott skick. Liber. uppl.1:2. 2019. 198 s. mindre bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147124992
- Titel
- Processinriktad läs- och skrivundervisning : en väg till inkludering
- Författare
- Tjernberg, Catharina
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 198 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Processinriktad läs- och skrivundervisning visar hur lärare kan skapa goda förutsättningar för deltagande och lärande för alla elever. Författaren betonar att undervisningen bygger på ett förhållningssätt och inte en "färdig" metod där det är viktigt att läraren har en referensbas av teoretisk kunskap att spegla de pedagogiska handlingarna mot. Förhållningssättet innebär att läraren tar reda på vad eleven kan, synliggör och bekräftar detta och bygger vidare på det.
Boken består av två delar. Den första tar upp de teoretiska utgångspunkterna för processinriktad läs- och skrivundervisning. Här definieras och beskrivs det språkutvecklande arbetssättet, kopplingen mellan läsande, skrivande och tänkande, lärarens viktiga roll, det karakteristiska förhållningssättet samt inkluderingsprojektet. Det senare innebär att skapa förutsättningar för alla elevers delaktighet och lärande.
I den andra delen vävs praktiska exempel från klassrummet in i ett teoretiskt sammanhang. Läsaren får stöd och idéer om hur man kan lägga upp sina vägledande samtal, ge feedback, och utveckla skrivundervisningen vidare för att ge varje elev det stöd hon eller han behöver och synliggöra lärandet. Här ges exempel på hur man kan arbeta med narrativa texter, instruerande texter, faktatexter, poesi, argumenterande texter och laborationsrapporter.
Varje kapitel avslutas med några frågeställningar för läsaren att reflektera över, enskilt eller tillsammans med kollegor. Boken är praktiskt användbar för såväl lärarstudenter som lärare som vill utveckla sin läs- och skrivundervisning. Den kan användas som kurslitteratur i lärarfortbildning och i lärarutbildningens metodkurser.
Sagt om boken
"[...] Det är en tydlig och mycket lättillgänglig uppbyggnad med många förklarande diagram, skisser, grafiska guider och inte minst elevexempel. Boken är praktiskt användbar för lärarstudenter eller för lärare som vill fortbilda sig inom området." Marianne Petrén, lektör, BTJ-häftet nr 21, 2018.
Om författaren
Catharina Tjernberg är universitetslektor och forskare i läs- och skrivutveckling vid Karlstads universitet. Hon har särskilt intresserat sig för kopplingen mellan akademi och fält i syfte att synliggöra hur den akademiska kunskapen kan göras tillgänglig och användbar i pedagogisk verksamhet. Catharina har en bakgrund som lärare, språkpedagog, speciallärare och specialpedagog. Läs mer på hennes egen webbplats: catharinatjernberg.blogspot.com.
9789147124992 -
Framgångsrik läs- och skrivundervisning : En...
Häftad bok.
Nyskick. En praktisk guide för att framgångsrikt undervisa elever i läsning och skrivning. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2013 | Häftad. 8:o (170x240 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127137387
- Titel
- Framgångsrik läs- och skrivundervisning : En bro mellan teori och praktik
- Författare
- Tjernberg, Catharina
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'I Framgångsrik läs- och skrivundervisning visar Catharina Tjernberg hur man kan lyckas med uppgiften att ge alla elever
9789127137387 -
Skrivundervisning : Processinriktat skrivande...
Häftad bok.
Nyskick. En praktisk guide för lärare som vill använda forskning om skrivprocesser för att utveckla elevernas skrivande. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2016 | Häftad. 8:o (170x240 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127140936
- Titel
- Skrivundervisning : processinriktat skrivande i klassrummet
- Författare
- Tjernberg, Catharina
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 143 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Skrivundervisning visar Catharina Tjernberg hur lärare konkret kan använda aktuell forskning om skrivprocesser för att utveckla eleverna till medvetna skribenter. Boken går från teori till praktik. Den tar upp undervisningsmoment som exempelvis hur ett skrivområde introduceras och struktureras, hur lärare kan visa genom att tänka högt samt hur eleverna kan arbeta på det representativa stadiet, t ex genom att de förklarar hur de tänkt.
Det vägledande samtalet är centralt i undervisningen liksom den positiva tron på att eleven är delaktig och engagerad i sitt eget lärande. Författaren Catharina Tjernberg utgår från det förhållningssätt som utvecklats vid Teachers College, Columbia University i New York och anpassar det till svensk skola.
Skrivundervisning vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i låg- och mellanstadiet.Teoridelen är omfångsrik utan att vara överbelastad med detaljkunskap och är förhållandevis lättläst. Den del som är en beskrivning av hur man arbetar processinriktat är välstrukturerad och metodiskt upplagd. Den sista delen är mycket detaljerad och innehåller lektionsupplägg, lärarinstruktioner och tips. Pedagogiska streckteckningar illustrerar. För lärare som vill pröva att arbeta mer processinriktat är särskilt denna del inspirerande. För lärarstuderande är boken en bra introduktion till en lärarstil som sätter eleven i centrum och som leder till bättre resultat.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 12, 2016
9789127140936 -
Ett nytt år med skrivprocessen : klassrumserf...
Häftad bok. Solna : Almqvist & Wiksell. 1 uppl. 1991. 112 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789121113462
- Titel
- Ett nytt år med skrivprocessen : klassrumserfarenheter från processorienterad skrivundervisning för L, M, H, Gy, Vux, Fb
- Författare
- Asarnoj, Siv
- Förlag
- Solna : Almqvist & Wiksell
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
Solna : Almqvist & Wiksell 1 9789121113462 -
Svenskämnets röda tråd : med skönlitterature...
Häftad bok. Ekelunds förlag. Första uppl. 1995. 102 sidor.
Nära nyskick. Ekelunds förlag. Första uppl. 1995. 102 s. Häftad. 24x17cm. 230 gram. Nära nyskick. Se gärna fler böcker hos Filifjonkan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177246237
- Titel
- Svenskämnets röda tråd : med skönlitteraturen och engagemanget i samtal och skrivundervisning
- Författare
- Norström, Lars - Norström, Lars
- Förlag
- Solna : Ekelund
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Ekelunds förlag Första 9789177246237 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789121070970
- Titel
- Ett år med skrivprocessen : klassrumserfarenheter från processorienterad skrivundervisning för L, M, H, Gy, Vux, Fb
- Författare
- Arkhammar, Britt-Marie
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Almqvist & Wiksell 9789121070970 -
Läs- och skrivundervisning utifrån elevers va...
Häftad bok. Gleerups. 1a uppl. 2022. 320 sidor.
Nyskick. Antologi. Grunden för en framgångsrik läs- och skrivundervisning är gedigen kunskap om läs- och skrivutveckling, om vad som kan orsaka hinder och vad som kan stötta fortsatt utveckling.
Bland annat flerspråkiga elevers skrivande på svenska, liksom bed läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151107264
- Titel
- Läs- och skrivundervisning utifrån elevers varierade behov
- Författare
- von Börtzell-Szuch (red), Diana
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan den tidiga läs- och skrivundervisningen utformas för att stödja och stimulera alla elevers läsande och skrivande? Vad kan vi göra när läs- och skrivutvecklingen inte går som vi önskar för alla elever? Hur kan lärare anpassa sin undervisning för att möta elevers varierade språkliga behov? Denna bok ger olika perspektiv på vad språkliga utmaningar kan innebära; hur de kan upptäckas, och vad lärare kan göra för att anpassa undervisningen så att den inkluderar alla elever.
Alla elever är unika och kan i någon fas behöva extra anpassningar eller särskilt stöd. Den undervisning och det stöd som fungerar för en elev behöver dock inte fungera för en annan. Grunden för en framgångsrik läs- och skrivundervisning är gedigen kunskap om läs- och skrivutveckling, om vad som kan orsaka hinder och vad som kan stötta fortsatt utveckling.
I bokens kapitel diskuteras bland annat flerspråkiga elevers skrivande på svenska, liksom bedömning och kartläggning av den tidiga läs- och skrivutvecklingen. Vidare lyfts hur läs- och skrivsvårigheter i kombination med neuropsykiatriska svårigheter, språkstörning, intellektuell funktionsnedsättning och dyslexi kan inverka på och synas i elevers läsande och skrivande samt vilka konsekvenser det kan få för undervisningen. Innehållet belyser också hur den tidiga läs- och skrivundervisningen kan stimulera och motivera till läsande och skrivande på olika sätt och hur assisterande teknik kan användas. Boken lyfter även hur språklig sårbarhet kan mötas i undervisningen samt vad Läsa-, skriva-, räkna-garantin innebär för läs- och skrivundervisningen.
Boken är tänkt för avancerad nivå inom olika grundutbildningar mot lärare och logoped, men också inom speciallärarprogrammet samt som fortbildning för yrkesverksamma.
Tarja Alatalo är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för lärarutbildning vid Högskolan Dalarna.
Fia Andersson är lektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet.
Diana Berthén är lektor i specialpedagogik vid Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet.
Barbro Bruce är leg. logoped och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik.
Diana von Börtzell-Szuch (red.) är doktorand på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet.
Kristina Danielsson är professor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet och professor i svenska språket vid Linnéuniversitetet.
Maria Ekenhill är verksam som adjungerad adjunkt i svenskämnets didaktik vid Stockholms universitet.
Ebba Elvander är adjungerad adjunkt vid Stockholms universitet.
Ulf Fredriksson är docent i pedagogik och verksam som lärare och forskare vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
Linda Fälth är docent i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Linnéuniversitetet.
Dr Murray Gadd is a literacy facilitator, teacher and researcher, linked to the University of Auckland, who works across New Zealand and around the world with school leaders and teachers on a wide range of literacy-focused topics.
Anna Eva Hallin biträdande lektor i logopedi vid Karolinska Institutet.
Claes Nilholm är professor i pedagogik vid Uppsala Universitet.
Gunilla Sandberg är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Mälardalens högskola.
Idor Svensson är professor i klinisk psykologi med inriktning mot läs- och skrivsvårigheter och dyslexi vid Linnéuniversitetet.
Sari Vuorenpää (red.) är lektor i läs- och skrivutveckling vid Stockholms universitet.
Mimmi Waermö är lektor i specialpedagogik vid Stockholms Universitet
Elisabeth Zetterholm är fil. dr i fonetik och biträdande professor i svenska som andraspråk vid Linköpings universitet.
Jakob Åsberg Johnels är docent och universitetslektor på Göteborgs universitet.
Gleerups 1a 9789151107264 -
Skriv mer! : skrivundervisning under de först...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2011. 88 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733559
- Titel
- Skriv mer! : skrivundervisning under de första skolåren
- Författare
- Calkins, Lucy
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 88 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 180 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 105 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur gör man för att undervisa barnen i de första årskurserna hur man berättar och skriver? Räcker det inte att bara låta dem skriva sina sagor och händelseböcker? Hur utvecklar vi barnen som skribenter och hur ger vi dem hantverket?
Lucy Calkins framhåller i Skriv mer! att det är lärarens uppgift att fungera som modell för undervisningen. Läraren måste genom eget skrivande bli medveten om vad som är en god text och hur man åstadkommer den. I mötet med en barntext är hennes uppgift att kunna se var barnet befinner sig i sin skrivprocess, vad barnet försöker att göra och att understödja det i försöken att gestalta sin värld. Hon måste också kunna stödja varje barn i en klass oavsett vilken nivå det befinner sig på.
Lucy Calkins är professor vid Teachers College i New York och arbetar med att utveckla pedagogiken kring barns skrivande och läsande. Hon har även skrivit Berätta mer! (Daidalos, 2010).
Bokförlaget Daidalos 9789171733559 -
Framgångsrik läs- och skrivundervisning : En...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2013. 232 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127137387
- Titel
- Framgångsrik läs- och skrivundervisning : En bro mellan teori och praktik
- Författare
- Tjernberg, Catharina
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'I Framgångsrik läs- och skrivundervisning visar Catharina Tjernberg hur man kan lyckas med uppgiften att ge alla elever
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127137387 -
Elever skriver : om skrivande, skrivundervisn...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2010. 200 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029825
- Titel
- Elever skriver : om skrivande, skrivundervisning och elevers texter
- Författare
- Garme, Birgitta
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under hela grundskoletiden skriver eleverna en mängd texter – de berättar, förklarar, beskriver och argumenterar. De utvecklar kunskaper om hur tal och skrift samverkar, de bygger upp sitt genremedvetande och breddar sitt språkliga register, de tampas med skrivregler och får sina skrivarmödor bedömda och betygsatta. Genom skrivandet växer deras språk och lärande ständigt. I den här boken diskuterar författaren skrivandet ur en mängd synvinklar. Med hjälp av aktuell forskning belyser hon bland annat sambandet mellan skrivande och kunskapsutveckling och hur skrivandet generellt utvecklas under skoltiden. Representativa elevtexter från alla skolår analyseras: Vilken typ av text har eleven skrivit och hur är den upplagd? Vilket innehåll vill skribenten förmedla till läsaren? Hur kommer textens syfte till uttryck i ordval och formuleringar? Räcker skrivförmågan till för det eleven vill förmedla? Boken ger en god grund att stå på för blivande och verksamma lärare samt väcker lust och inspiration inför skrivandet i klassrummet.
Studentlitteratur 1 9789144029825 -
Läs- och skrivundervisning som fungerar : int...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2006. 155 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722965
- Titel
- Läs- och skrivundervisning som fungerar : intervjuer med lärare
- Författare
- Clarissa Blomqvist - Anki Wood
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 155 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 266 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
De betonar att pedagogen måste behärska olika metoder för att kunna välja den metod som passar bäst för eleven. De betonar också hur viktigt det är att dagligen läsa högt för eleverna och att bereda tid för många lästillfällen i skolan och i hemmet. Inte minst betonar de att skolan måste vara snabb med tidiga insatser vid minsta misstanke om att ett barn inte hänger med. Nu är dessa pedagoger på väg att bli pensionerade; deras kunskap och erfarenhet håller på att försvinna ur skolan men denna bok förmedlar deras viktiga och unika erfarenheter till alla lärare som vill förkovra sig i läs- och skrivundervisning.
Inledning med bakgrund är skriven av professor Mats Myrberg.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722965 -
Läs- och skrivundervisning som fungerar : int...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2006. 155 sidor.
Nyskick. Vid beställningar över 500 SEK är det fri frakt inrikes. Titta gärna till mina andra böcker, har över 2000 böcker i sortimentet.
De betonar att pedagogen måste behärska olika metoder för att kunna välja den metod som passar bäst för eleven. De betonar läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722965
- Titel
- Läs- och skrivundervisning som fungerar : intervjuer med lärare
- Författare
- Clarissa Blomqvist - Anki Wood
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 155 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 266 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
De betonar att pedagogen måste behärska olika metoder för att kunna välja den metod som passar bäst för eleven. De betonar också hur viktigt det är att dagligen läsa högt för eleverna och att bereda tid för många lästillfällen i skolan och i hemmet. Inte minst betonar de att skolan måste vara snabb med tidiga insatser vid minsta misstanke om att ett barn inte hänger med. Nu är dessa pedagoger på väg att bli pensionerade; deras kunskap och erfarenhet håller på att försvinna ur skolan men denna bok förmedlar deras viktiga och unika erfarenheter till alla lärare som vill förkovra sig i läs- och skrivundervisning.
Inledning med bakgrund är skriven av professor Mats Myrberg.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722965 -
Framgångsrik läs- och skrivundervisning : En...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2013. 232 sidor.
Nära nyskick. Understrykningar klara. Halva jobbet gjort från en hängiven student med goda resultat.
Bättre än att köpa ny :)Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127137387
- Titel
- Framgångsrik läs- och skrivundervisning : En bro mellan teori och praktik
- Författare
- Tjernberg, Catharina
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "'I Framgångsrik läs- och skrivundervisning visar Catharina Tjernberg hur man kan lyckas med uppgiften att ge alla elever
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127137387 -
Skrivundervisning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 259 sidor.
Mycket gott skick. Normalt slitage, inlagan ren och fin utan kladd eller understrykningar. (AA:015)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144476612
- Titel
- Skrivundervisning
- Författare
- Anders Mehlum - David O'Gorman - Knut Kjeldstadli - Guttorm Fløistad
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 259 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I takt med att allt högre krav ställs på vår förmåga att uttrycka oss i skrift blir skrivundervisningen också mer krävande och komplicerad. Goda formella färdigheter är nödvändiga, men inte tillräckliga för att eleverna ska klara de krav på skrivkompetens som ställs i dagens samhälle.
Denna bok behandlar didaktiska modeller för skrivundervisning och visar hur dessa kan tillämpas praktiskt i skolan. Författaren redogör utförligt för hur lärare kan stödja elevernas skrivutveckling och ger exempel på olika sätt att läsa och analysera barns texter. Metodförslagen är inte knutna till något speciellt åldersstadium eller någon viss årskurs utan kan anpassas efter elevens ålder.
Boken är avsedd för lärare och blivande lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144476612 -
Läs- och skrivundervisning som fungerar : int...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2006. 155 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127722965
- Titel
- Läs- och skrivundervisning som fungerar : intervjuer med lärare
- Författare
- Clarissa Blomqvist - Anki Wood
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 155 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 266 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
De betonar att pedagogen måste behärska olika metoder för att kunna välja den metod som passar bäst för eleven. De betonar också hur viktigt det är att dagligen läsa högt för eleverna och att bereda tid för många lästillfällen i skolan och i hemmet. Inte minst betonar de att skolan måste vara snabb med tidiga insatser vid minsta misstanke om att ett barn inte hänger med. Nu är dessa pedagoger på väg att bli pensionerade; deras kunskap och erfarenhet håller på att försvinna ur skolan men denna bok förmedlar deras viktiga och unika erfarenheter till alla lärare som vill förkovra sig i läs- och skrivundervisning.
Inledning med bakgrund är skriven av professor Mats Myrberg.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127722965 -
Skrivundervisning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 259 sidor.
Gott skick. Enstaka markeringar med markeringspenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144476612
- Titel
- Skrivundervisning
- Författare
- Anders Mehlum - David O'Gorman - Knut Kjeldstadli - Guttorm Fløistad
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 259 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I takt med att allt högre krav ställs på vår förmåga att uttrycka oss i skrift blir skrivundervisningen också mer krävande och komplicerad. Goda formella färdigheter är nödvändiga, men inte tillräckliga för att eleverna ska klara de krav på skrivkompetens som ställs i dagens samhälle.
Denna bok behandlar didaktiska modeller för skrivundervisning och visar hur dessa kan tillämpas praktiskt i skolan. Författaren redogör utförligt för hur lärare kan stödja elevernas skrivutveckling och ger exempel på olika sätt att läsa och analysera barns texter. Metodförslagen är inte knutna till något speciellt åldersstadium eller någon viss årskurs utan kan anpassas efter elevens ålder.
Boken är avsedd för lärare och blivande lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144476612 -
skrivundervisning och skrivrutin för realskol...
Häftad bok.
Hyggligt skick. pedagogiska skrifter
A.B PH LUNDS UNIVERSITET BOKHANDEL
häftad
sid 75
sparsamt illustrerad
NAMNAD PÅ FRAMSIDAN
GULNAT PAPPER
VÄL ANVÄND FRÄMER PÄRM TENDERAR ATT SLÄPPA TAGET OCH NEDRE BOKRYGG FRANS HAR SLÄPPT I FALSEN EN LITEN BIT
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Skrivundervisning
Häftad bok. Studentlitteratur. 2011. 259 sidor.
Gott skick. 385 gram. En del sporadiska understrykningar och noteringar. Namnteckning. Översatt från norskan av Björn Nilsson.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur -
Berätta mer! skrivundervisning för årskurser...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2010. 213 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733245
- Titel
- Berätta mer! skrivundervisning för årskurserna F-3
- Författare
- White, Zoe
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 220 mm
- Vikt
- 395 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur gör man för att i skolan utveckla små barns skrivna berättelser?
Lucy Calkins och hennes kollegor visar i Berätta mer! att det i mångt och mycket handlar om lärarens förmåga att lyssna på det enskilda barnet när det talar om sitt skrivande. I detta lyssnande måste läraren också använda en gedigen kunskap om barns läs- och skrivutveckling. Genom en snabb genomläsning av barnets text kan hon se var i utvecklingen barnet befinner sig och föreslå vad som skulle kunna vara nästa steg i skrivprocessen och på så viss stödja barnet på bästa sätt..
Lucy Calkins och kollegorna vid Teachers College Reading and Writing Project i New York har spelat in hundratals samtal mellan barn och lärare. I analysen av dessa samtal har de funnit en uppsättning principer att följa i det vägledande samtalet. Många av dessa samtal återges i boken. Vi får följa hur läraren med inlevelse undersöker, beslutar, undervisar och kopplar vidare.
Berätta mer! förser läraren i årskurs f-3 med verktyg som kan stödja det goda vägledande samtalet. Det är inte bara barnet som utvecklas i sitt berättande utan lika mycket läraren som blir delaktig i en ständigt pågående lärandeprocess.
Bokförlaget Daidalos 9789171733245 -
Skrivundervisning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 259 sidor.
Mycket gott skick. Borttagen namnlapp på framsidan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144476612
- Titel
- Skrivundervisning
- Författare
- Anders Mehlum - David O'Gorman - Knut Kjeldstadli - Guttorm Fløistad
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 259 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I takt med att allt högre krav ställs på vår förmåga att uttrycka oss i skrift blir skrivundervisningen också mer krävande och komplicerad. Goda formella färdigheter är nödvändiga, men inte tillräckliga för att eleverna ska klara de krav på skrivkompetens som ställs i dagens samhälle.
Denna bok behandlar didaktiska modeller för skrivundervisning och visar hur dessa kan tillämpas praktiskt i skolan. Författaren redogör utförligt för hur lärare kan stödja elevernas skrivutveckling och ger exempel på olika sätt att läsa och analysera barns texter. Metodförslagen är inte knutna till något speciellt åldersstadium eller någon viss årskurs utan kan anpassas efter elevens ålder.
Boken är avsedd för lärare och blivande lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144476612 -
Berätta mer! skrivundervisning för årskurser...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2010. 213 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst. Flera ex i lager. Leverans samma dag eller senast dagen efter.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733245
- Titel
- Berätta mer! skrivundervisning för årskurserna F-3
- Författare
- White, Zoe
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 220 mm
- Vikt
- 395 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur gör man för att i skolan utveckla små barns skrivna berättelser?
Lucy Calkins och hennes kollegor visar i Berätta mer! att det i mångt och mycket handlar om lärarens förmåga att lyssna på det enskilda barnet när det talar om sitt skrivande. I detta lyssnande måste läraren också använda en gedigen kunskap om barns läs- och skrivutveckling. Genom en snabb genomläsning av barnets text kan hon se var i utvecklingen barnet befinner sig och föreslå vad som skulle kunna vara nästa steg i skrivprocessen och på så viss stödja barnet på bästa sätt..
Lucy Calkins och kollegorna vid Teachers College Reading and Writing Project i New York har spelat in hundratals samtal mellan barn och lärare. I analysen av dessa samtal har de funnit en uppsättning principer att följa i det vägledande samtalet. Många av dessa samtal återges i boken. Vi får följa hur läraren med inlevelse undersöker, beslutar, undervisar och kopplar vidare.
Berätta mer! förser läraren i årskurs f-3 med verktyg som kan stödja det goda vägledande samtalet. Det är inte bara barnet som utvecklas i sitt berättande utan lika mycket läraren som blir delaktig i en ständigt pågående lärandeprocess.
Bokförlaget Daidalos 9789171733245 -
Läs- och skrivundervisning som fungerar : int...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2006. 155 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127722961
- Titel
- Läs- och skrivundervisning som fungerar : intervjuer med lärare
- Författare
- Clarissa Blomqvist - Anki Wood
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 155 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 266 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
De betonar att pedagogen måste behärska olika metoder för att kunna välja den metod som passar bäst för eleven. De betonar också hur viktigt det är att dagligen läsa högt för eleverna och att bereda tid för många lästillfällen i skolan och i hemmet. Inte minst betonar de att skolan måste vara snabb med tidiga insatser vid minsta misstanke om att ett barn inte hänger med. Nu är dessa pedagoger på väg att bli pensionerade; deras kunskap och erfarenhet håller på att försvinna ur skolan men denna bok förmedlar deras viktiga och unika erfarenheter till alla lärare som vill förkovra sig i läs- och skrivundervisning.
Inledning med bakgrund är skriven av professor Mats Myrberg.
Natur & Kultur Akademisk 1 9127722961 -
Berätta mer! skrivundervisning för årskurser...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2010. 213 sidor.
Nyskick. Här är det adekvat att beteckna skicket som ”mint”. Boken är oläst och därför mycket "spänstig".
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733245
- Titel
- Berätta mer! skrivundervisning för årskurserna F-3
- Författare
- White, Zoe
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 220 mm
- Vikt
- 395 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur gör man för att i skolan utveckla små barns skrivna berättelser?
Lucy Calkins och hennes kollegor visar i Berätta mer! att det i mångt och mycket handlar om lärarens förmåga att lyssna på det enskilda barnet när det talar om sitt skrivande. I detta lyssnande måste läraren också använda en gedigen kunskap om barns läs- och skrivutveckling. Genom en snabb genomläsning av barnets text kan hon se var i utvecklingen barnet befinner sig och föreslå vad som skulle kunna vara nästa steg i skrivprocessen och på så viss stödja barnet på bästa sätt..
Lucy Calkins och kollegorna vid Teachers College Reading and Writing Project i New York har spelat in hundratals samtal mellan barn och lärare. I analysen av dessa samtal har de funnit en uppsättning principer att följa i det vägledande samtalet. Många av dessa samtal återges i boken. Vi får följa hur läraren med inlevelse undersöker, beslutar, undervisar och kopplar vidare.
Berätta mer! förser läraren i årskurs f-3 med verktyg som kan stödja det goda vägledande samtalet. Det är inte bara barnet som utvecklas i sitt berättande utan lika mycket läraren som blir delaktig i en ständigt pågående lärandeprocess.
Bokförlaget Daidalos 9789171733245 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188390356
- Titel
- Skrivundervisning
- Författare
- Calkins, Lucy - Cunningham, Peter - Wirde, Eivor
- Förlag
- Mölnlycke : Utbildningsstaden
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Mölnlycke : Utbildningsstaden 9789188390356 -
Skrivdiagnos och skrivundervisning i grundsko...
Häftad bok. Stockholm : LiberUtbildningsförl. 1 uppl. 1983. 88 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140710939
- Titel
- Skrivdiagnos och skrivundervisning i grundskolan
- Författare
- Sverige. Skolöverstyrelsen
- Förlag
- Stockholm : LiberUtbildningsförl
- Utgivningsår
- 1983
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolöverstyrelsen. Avdelningen för obligatorisk utbildning och programgruppen för prov
NB: Försöksuppl. saknas i KB
Li: S
Stockholm : LiberUtbildningsförl 1 9140710939
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
