Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning

Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning

Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 251 sidor.

Nära nyskick. Dedikation på försättsbladet.
Vilket tänkande kräver undervisningen i olika skolämnen? Hur kan tänkande bli såväl ett mål som ett medel i undervisning?
Detta är en bok av lärare och för lärare, med inflätade undervisningsförslag och idéer från de flesta skolstadier. Utgångspunkten är författarnas eget arbete som lärare. De försöker beskriva den "beprövade erfarenheten", där didaktikens båda sidor kommer till uttryck - den analytiskt deskriptiva och den normativt föreskrivande. Författarna har eftersträvat att vara så konkreta som möjligt, t.ex. finns det undervisningsexempel med i samtliga kapitel.....

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147111800
Titel
Att göra tänkande synligt : en bok om begreppsbaserad undervisning
Författare
Arevik, Sten
Förlag
Liber
Utgivningsår
2015
Omfång
251 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
426 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vilket tänkande kräver undervisningen i olika skolämnen? Hur kan tänkande bli såväl ett mål som ett medel i undervisning?
Detta är en bok av lärare och för lärare, med inflätade undervisningsförslag och idéer från de flesta skolstadier. Utgångspunkten är författarnas eget arbete som lärare. De försöker beskriva den "beprövade erfarenheten", där didaktikens båda sidor kommer till uttryck - den analytiskt deskriptiva och den normativt föreskrivande. Författarna har eftersträvat att vara så konkreta som möjligt, t.ex. finns det undervisningsexempel med i samtliga kapitel.

Läs mer
Författarna blandar, ganska okonventionellt, empiriska erfarenheter från undervisning med teoretiska analyser av undervisningsproblem utifrån sina personliga synpunkter på dagens skola. De tar upp skilda frågor, som t.ex. mål och bedömning, kraven på en ny lärarroll och elevers identitets- eller jagutveckling. Textens centrala tema är elevers språk- och tankeutveckling samt hanteringen av begreppslig kunskap i skolans undervisning.
Författarna vill framför allt peka på möjligheter när det gäller lärares medvetna hantering av begreppsbaserad kunskap i undervisning. De vill också bidra med kommentarer till den samtida svenska skolutvecklingen och de diskuterar utförligt förgivettaganden som förekommer i skolans värld.
Boken vänder sig till alla lärare, lärarstudenter och alla som är intresserade av undervisningsfrågor.
Sagt om boken
”[E]n bok som skapar avgörande möjligheter att förändra vår undervisningspraktik och elevernas utvecklingsmöjligheter.” - Jan Henning Pettersson i Skolvärlden nr 9, maj 2007
”En bättre lärobok på en lärarutbildning kan jag inte tänka mig!” - Rigmor Lindelöf i Lärarnas Tidning nr 12, augusti 2007

Om författarna
Sten Arevik och Ove Hartzell är lärare och lärarutbildare i samhällsorienterande ämnen vid Lärarhögskolan i Stockholm.