Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan.

Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan.

Häftad bok. Ordfront Förlag. 2013. 299 sidor.

Nära nyskick. "Bångstyriga barn – makt, normer och delaktighet i förskolan" är skriven av Klara Dolk och handlar om genuspedagogik. Det är nämligen något som har slagit igenom stort i förskolans värld. Men vad är det egentligen för något och hur fungerar det i praktiken? Vad händer om barnet inte alltid tacksamt tar emot de vuxnas välmenande försök att fostra, utan istället gör motstånd? Barn låter sig ju inte alltid att styras, utan blir istället "bångstyriga". Men behöver det alltid vara ett problem att barnen gör motstånd? Kanske är det i själva verket ett sätt att utöva demokrati på?

Sådana frågor tar författaren upp i den här boken. Vi får också möta både barn och pedagoger på en förskola där man jobbar aktivt med genuspedagogik, likabehandling och barnens rättigheter. Författaren fokuserar på det faktum att vi vuxna, både föräldrar och förskolepedagoger, gärna försöker påverka barn åt "rätt håll" och att vi vuxna har svårt för att låta barnen vara delaktiga och få makt att påverka på riktigt. Mycket intressanta frågor som är värdefulla att belysas. Boken vänder sig till alla som är intresserade av pedagogik och barnuppfostran, både föräldrar och pedagoger, men också av de som är intresserade av ämnet rent generellt. Boken är intressant, lättläst och väcker många tankar!

Boken är lätt kantstött och har mindre skavanker på fram och baksida. Det förekommer också "hundöron" på sida 19/20 och 25/26. Utöver det inga skadade sidor eller klotter. Sparsamt använd och nästintill nyskick. Söker ett kärleksfullt hem där den får fortsätta att vara lika behjälplig som den varit under egna studier!

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789170377259
Titel
Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan.
Författare
Dolk, Klara
Förlag
Ordfront Förlag
Utgivningsår
2013
Omfång
299 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
139 x 190 mm Ryggbredd 21 mm
Vikt
420 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Genuspedagogik har slagit igenom stort i förskolan.
Men hur fungerar det i praktiken? Vad händer när
barnen inte alltid tacksamt tar emot vuxnas
välmenande försök att fostra, utan istället gör
motstånd? Och hur skulle ett jämställdhetsarbete
kunna se ut som inte enbart utmanar normer om
»kön«, utan också normer om »barn« och »vuxna«?
I Bångstyriga barn möter vi barn och pedagoger på
en förskola där man aktivt arbetar med genuspedagogik,
likabehandling och barns rättigheter.
Boken handlar om hur vi vuxna, lärare såväl som
föräldrar, försöker påverka barnen åt »rätt« håll.
Om hur svårt vi har att låta barnen vara delaktiga
och få makt att påverka på riktigt - och om hur
barnen inte alltid låter sig styras, utan istället blir
just bångstyriga. Men barnens motstånd kanske
inte är ett problem, det kanske i själva verket är
ett sätt att utöva demokrati?
Boken vänder sig till alla som är intresserade av
pedagogik och barnuppfostran i relation till makt,
normer och delaktighet.
Klara Dolk är verksam vid Stockholms universitet och utbildad förskollärare. Hon föreläser om genuspedagogik och normkritisk pedagogik och har bland annat medverkat i antologin En rosa pedagogik(2011). Bångstyriga barn är
hennes doktorsavhandling.

"Bångstyriga barn är ett viktigt bidrag till diskussionen om hur fostran av barn, även normkritisk sådan, krockar med strävan efter barns delaktighet. Många av diskussionerna i boken är intressanta, användningen av begrepp som jämställdhetsarbete, värdegrundsarbete, genuspedagogik och normkritisk pedagogik överlappar dock och det kan vara förvirrande; är det förskolans definitioner som råder, eller forskningens? Begreppsapparaten hindrar dock inte Klara Dolks avhandling från att vara en tankeväckande samtidsskildring av förskolans goda föresatser, och av hur metoderna som implementeras inte alltid når hela vägen fram."
Ann Werner, Pedagogiska magasinet