Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Arbetslag och lärande : lärares organiserande av samarbete i organisationspedagogisk belysning

Arbetslag och lärande : lärares organiserande av samarbete i organisationspedagogisk belysning

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 194 sidor.

Gott skick. Överstrykningar finns

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144042916
Titel
Arbetslag och lärande : lärares organiserande av samarbete i organisationspedagogisk belysning
Författare
Ohlsson, Jan
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2004
Omfång
194 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
Vikt
289 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Satsningar på arbetslag görs i snart sagt varje skola, och i läroplanen uppmanas till samverkan mellan lärare och mellan lärare och annan skolpersonal. Samtidigt upplever många som arbetar i skolan att samverkan är krävande och att arbetslag inte i sig kan ses som något enbart positivt. Syftet med den här boken är att belysa hur samarbete och verksamhet organiseras i skolan och vilken betydelse detta har för personalens lärande och vardagliga kompetensutveckling. Ofta handlar böcker om skola och pedagogik om ideala modeller av skolans verksamhet, som sällan motsvarar den vardag skolpersonalen dagligen möter. Författarna vill här istället lyfta fram lärares, fritidspedagogers och förskollärares vardagsverklighet för att därigenom närmare kunna undersöka skolan som arbetsplats. Med utgångspunkt i resultat från ett flerårigt forskningsprojekt behandlas i boken bland annat frågor om arbetslagens kollektiva lärande och om möjligheter och svårigheter med att organisera samarbete. Författarna beskriver arbetsorganisation och organiserande som pedagogiskt intressanta aktiviteter i försök att skapa en så kallad lärande organisation. Därigenom utgör boken ett försök att med ett organisationspedagogiskt perspektiv berika organisationsforskning och organisationsteori. Boken är avsedd för utbildningar med inriktning mot arbete, lärande och organisationsutveckling, men den erbjuder även värdefull läsning för studerande inom lärarutbildningen och olika pedagogiska kurser och program.
Översättning av Ulrika Jakobsson