-
Bildskapande i förskola och skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 232 sidor.
Mycket gott skick. Inget skrivet i boken, helt okej!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144004266
- Titel
- Bildskapande i förskola och skola
- Författare
- Bendroth Karlsson, Marie
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den grundläggande frågan i denna bok är vad som hindrar respektive stimulerar barns bildskapande. Boken inleds med en historisk översikt som presenterar de dominerande bildpedagogiska teorierna under senare delen av 1900-talet, dvs. de traditioner som idag verksamma pedagoger kan tänkas vara påverkade av. Huvuddelen av boken utgörs av närbeskrivningar av samspelet mellan pedagoger och barn samt mellan barnen i samband med bildpedagogiska aktiviteter. De aktiviteter som beskrivs och analyseras är ett antal autentiska bildprojekt i förskola och skola. I författarens tolkningar framgår vad som kan vara fruktbart och vad som kan ställa till problem för barnen när de får i uppgift att göra bilder av olika slag. Vidare behandlas teorier om hur barn lär och kriterier för estetisk verksamhet. Bokens syfte är att uppmuntra till reflektion kring estetisk verksamhet och ge inspiration till ett genomtänkt sätt att arbeta med bild.Boken är avsedd för blivande förskollärare, fritidspedagoger och 1–7-lärare. Den vänder sig också till redan yrkesverksamma pedagoger, t.ex. som diskussionsunderlag vid fortbildning i arbetslaget.
Studentlitteratur AB 1 9789144004266 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Nyskick. Fin bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Skola och kyrka möts
Häftad bok. Verbum AB. 2008. 252 sidor.
Nära nyskick. PRESENTSKICK
Hur kan skola och kyrka mötas? I boken SKOLA OCH KYRKA MÖTS beskrivs hur ett samarbete mellan kyrkan och den icke-konfessionella skolan kan se ut. Förhållningssätt och förberedelser inför samarbetet samt konkreta förslag på arbetssätt presen läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789152632147
- Titel
- Skola och kyrka möts
- Författare
- Albin Tanke
- Förlag
- Verbum AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan skola och kyrka mötas? I boken Skola och kyrka möts beskrivs hur ett samarbete mellan kyrkan och den icke-konfessionella skolan kan se ut. Förhållningssätt och förberedelser inför samarbetet samt konkreta förslag på arbetssätt presenteras. Skol- och församlingspersonal får konkreta förslag på metoder och teman som kan användas i klasser och grupper där man vill arbeta med frågor som rör tro, andlighet, tolkning, människosyn och mångfald.
Boken reflekterar och vägleder kring skolavslutningar, krishantering och det enskilda samtalet. Läsaren får också inspiration i form av ett antal intervjuer med både skolledare och elever. I slutet av boken finns hänvisningar till webbsidor och fördjupningslitteratur till varje kapitel.
Verbum AB 9789152632147 -
Barn i rörelse fysisk aktivitet och lek i för...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur. uppl.1. 2000. 147 s. 15,5 x 22cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015859
- Titel
- Barn i rörelse - Fysisk aktivitet och lek i förskola och skola
- Författare
- Grindberg, Tora
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 147 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Omfattande samhällsförändringar och en tidigare skolstart för många barn innebär att förskolan och skolan måste ge barnen fler möjligheter att vara fysiskt aktiva. De måste få tid och utrymme för lek och fysisk utlevelse tillsammans med vuxna som erkänner barnens behov i detta avseende.Denna bok förespråkar pedagogiska perspektiv på fysisk aktivitet och lek i uppfostran och undervisning. Den vill ge blivande och verksamma lärare och förskollärare kunskap om vad motoriken och automatiseringen av rörelser betyder för barns utveckling och lekförmåga. Författarna menar att de vuxna i förskolan och skolan bör observera barnens motorik och planera för fysisk aktivitet både ute och inne. Boken utgår från läroplanerna för förskolan och grundskolan och redogör för forskning och det utvecklingsarbete som har bidragit till ny och utökad kunskap på området. Översättning: Inger Lindelöf
9789144015859 -
Individ, skola och samhälle : Pedagogiska tex...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 3 uppl. 1998. 163 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Understrykningar i blyerts som suddats ut
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127075176
- Titel
- Individ, skola och samhälle : Pedagogiska texter
- Författare
- John Dewey
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1998
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 333 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett urval centrala texter av den amerikanske pedagogen John Dewey (1859–1952).
John Dewey har kallats för den progressiva pedagogikens fader. Många av idéerna i de senaste årens skoldebatt har sina rötter i denna pedagogik. Deweys namn finns i alla pedagogiska handböcker, och hans tankegångar har betytt oerhört mycket för skolans utveckling under 1900-talet., också i Sverige.
Många talar och skriver om Dewey, men det är mycket få som läst något av honom, eftersom hans arbeten inte funntis tillgängliga på svenska under flera decennier.
Med denna antologi, som sammanställts och kommenterats av docent Sven G. Hartmann och professor Ulf P. Lundgren, har ett viktigt behov tillgodosetts.
Tredje utgåvan.
Översättning Ros Mari Hartman, Sven G. Hartman
Natur & Kultur 3 9127075176 -
Modellskolan : en skola på vetenskaplig grund...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2014. 256 sidor.
Gott skick. Understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102955
- Titel
- Modellskolan : en skola på vetenskaplig grund med forskande lärare
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 224 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolutvecklingsprojektet Modellskolan bygger på en pedagogisk idé: om lärare integrerar vetenskaplig kompetens i sin didaktiska skicklighet ökar kvaliteten i elevens lärande. Grunden för de mycket goda resultaten av detta projekt på avancerad nivå är det kollektiva och kollegiala lärandet på arbetsplatsen.
Boken ger en ingående beskrivning av det systematiska arbetet inom projektet, t.ex. grupphandledning, den dialogiska reflektionsmodellen och skuggning som ett sätt att synliggöra det osynliga. Den beskriver 3O-modellen för kompetensutvecklingen liksom dess tillämpning och förutsättningar. Utöver detta tillhandahåller boken en kritisk analys och diskussion av modellens potential att förbättra elevers lärande. Modellskolan – en skola på vetenskaplig grund med forskande lärare vänder sig till lärare och rektorer verksamma i barn- och ungdomsskola, skolpolitiker och till studerande vid lärarutbildningarna.
Studentlitteratur 1 9789144102955 -
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skol...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2013. 176 sidor.
Gott skick. Understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144084534
- Titel
- Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
- Författare
- Jan Håkansson
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 264 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet – men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren:
vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete
vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål
vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet
grunderna för hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet
på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet
hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas.
Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitetsarbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.
Studentlitteratur 1 9789144084534 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Mycket gott skick. Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lära läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Skola för kunskap, valfrihet och trygghet?
Inbunden bok. Iustus. 1 uppl. 2016. 144 sidor.
Mycket gott skick. Några märken från hantering utvändigt. Delar av boken har understrykningar. I övrigt i väldigt fint skick.
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker. Du får ett försändelsenummer och kan följa paketets väg.
* En läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176789476
- Titel
- Skola för kunskap, valfrihet och trygghet?
- Författare
- Andersson, Håkan
- Förlag
- Iustus
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Institutet för utbildningsrätt , IfU, höll i november 2014 en endagskonferens på temat Skola för kunskap, valfrihet och trygghet?. Föreliggande antologi är i huvudsak sprungen ur forskningsidéer som presenterades på konferensen.
IfU har till syfte att på bredast möjliga sätt inspirera till och stödja forskning och utbildning inom det utbildningsrättsliga området i Sverige. Målet är att Uppsala universitet ska bli det viktigaste utbildningsrättsliga centret i Sverige.
Denna antologi är tänkt som den första skriften i en skriftserie från IfU.
Iustus 1 9789176789476 -
Barn väver : Ramses Wissa Wassefs Skola - Har...
Stockholm 1979 Hft 23s. 50g. Illustrerad. Gott skick, namnteckning
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Att skriva sig till läsning - IKT i förskola...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2007. 200 sidor.
Gott skick. I denna bok presenterar Arne Trageton en ny syn på den första läs- och skrivinlärningen. Tala, lyssna, skriva och läsa kopplas tätare samman med datorn som ett centralt verktyg. Boken bygger på ett treårigt forskningsprojekt där elever i 14 klasser från f läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052363
- Titel
- Att skriva sig till läsning - IKT i förskola och skola
- Författare
- Trageton, Arne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok presenterar Arne Trageton en ny syn på den första läs- och skrivinlärningen. Tala, lyssna, skriva och läsa kopplas tätare samman med datorn som ett centralt verktyg. Boken bygger på ett treårigt forskningsprojekt där elever i 14 klasser från fyra nordiska länder deltagit. Med många konkreta exempel på barnens arbeten beskriver författaren sina tankar om hur datorn kan ersätta pennan och om hur den långa traditionen av läs- och skrivinlärning istället kan vändas till skriv- och läslärande.
Läs mer
40 års forskning visar att för 4–7-åringar är skrivning lättare än läsning och datorn gör skriv- och läsprocesserna enklare. I enlighet med internationell forskning visade det sig att datorklasserna skrev bättre och längre texter än klasserna som skrev för hand. Många lärare, inte minst i Sverige, har sedan den första upplagan kom praktiserat och vidareutvecklat ASL. Denna reviderade upplaga tar sin utgångspunkt i LGR11. Nya kapitel om förskolan och klass 3–6 utvidgar fältet och den senaste skriv- och läsforskningen är inarbetad i teorikapitlen. www.arnetrageton.no förstärker boken med videoinspelningar, textsamlingar och artiklar.
Boken är främst riktad mot lärarstuderande och praktiserande lärare men även föräldrar, skolledare, och skolpolitiker kan ha glädje av den.
Om författarna
Arne Trageton har varit forskare och pedagog i 33 år vid högskolan Stord/Haugesund i Norge.
Översättare: Björn Nilsson
Liber 1 9789147052363 -
KARLBERG. Slott och Skola I-III (komplett) :...
Inbunden bok. Karlbergs historiekommitté. 1992. 470+345+492 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Tre dekorerade helklotband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKKarlbergs historiekommitté -
FÖRR och NU - Skola och fattigvård i Mulseryd...
Inbunden bok. Mulseryds Hembygdsförening. 1989. 160 sidor.
Mycket gott skick. Signerad av författaren.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMulseryds Hembygdsförening -
Vår skola och kristendomen. Föredrag å Gamla...
Häftad bok. Gumperts förlag Göteborg. 1947. 16 sidor.
Gott skick. Vikmärke
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGumperts förlag Göteborg -
Språkbytesexperimentet i svensk skola - engel...
Häftad bok. Språkförsvaret. 1 uppl. 2020. 150 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151969176
- Titel
- Språkbytesexperimentet i svensk skola - engelska till varje pris?
- Förlag
- Språkförsvaret
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 140 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 215 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- (Ur förordet)
Författarna i denna antologi är inga gammaltestamentliga profeter utan sansade och eftertänksamma människor som ser ett illavarslande mönster som liknar just det vi kan se i före detta kolonier. Är det i själva verket fråga om en självkolonialiseringsprocess som pågår och vars konsekvenser vi inte kan förutse? Finns det en risk för att svenska språket också marginaliseras? Är det så att våra politiker själva befinner sig i ackulturation och inte förmår se vilka oerhörda risker som ligger i vågskålen?
Denna antologi handlar om engelska i skolan och framför allt om de skolor där man hart när uteslutande undervisar på engelska och där svenskan förpassats till en marginell företeelse.
Antologin är den fjärde i ordningen efter ”Svenskan – ett språk att äga, älska och ärva” (2011), ”Såld på engelska? Om språkval i reklam och marknadsföring” (2013) och ”Guld i strupen, rötter och relationer till svenska språket” (2014)
Förutom skribenter från Språkförsvaret har vi glädjen att erbjuda spännande läsning från författare och kulturskribenter som utifrån olika perspektiv behandlar språkets betydelse som grund för individens möjligheter till att aktivt delta i samhällsdebatten och vikten av ett kollektivt deltagande i demokrati och kultur på språkets grund.
Språkförsvaret 1 9789151969176 -
Laholms historia : 1 Kyrka och skola
Inbunden bok.
Gott skick. Skyddsomslag i hyggligt skick. S:t Knuts Gille i Laholm, 1961. 470s. ill., karta. Klotryggbd
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Till sångens land – En samling sånger för bar...
Inbunden bok.
Gott skick. Kåbes förlag 1958, inb., 124 s, klotryggsband, 150 sånger, musiknoter för piano, nötta ryggändar, ren utan anteckningar, namnad, gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789172035805
- Titel
- Skola och makt
- Författare
- Anders Persson
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 256 g
- Språk
- Svenska
Carlsson 2 9789172035805 -
En annan skola
Inbunden bok. HLS. 2 uppl. 2003. 151 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176564487
- Titel
- En annan skola
- Författare
- Lind - Åsén
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 211 x 209 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 365 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En grupp forskare och bildlärare har prövat idén att använda elevers bilder som kunskapskälla i en utvärdering av skolan. Elever i olika åldrar, från lågstadiet till gymnasiet har i bild skildrat sina erfarenheter och tankar om sin skolmiljö och skolgång.
Att samtala om skolmiljön med utgångspunkt från barns och ungdomars bilder är ett exempel på hur man kan stärka elevernas yttrandefrihet och utvidga samtalet om skolan som mötesplats och läromiljö.
Författarpresentation
Ulla Lind är bildlärare, magister i bildpedagogik och doktorand vid Lärarhögskolan i Stockholm. Gunnar Åsén är lektor i pedagogik vid Lärarhögskolan och professor i bildpedagogik vid Konstfack. Som övriga författare medverkar dessutom Fride Ek, Kersti Hasselberg, Lena Jönsson och Britt-Marie Kühlhorn.
HLS 2 9176564487 -
Nordisk teologisk uppslagsbok för kyrka och s...
Inbunden bok. C. W. K. Gleerups Förlag. 1952.
Mycket gott skick. 1952, 1955, 1957. tre Halvfranska band. 1410 - 1432 - 1284 sidoregister 435. spalter. Väger nästa 6 kg. Format 20 x 26.5 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKC. W. K. Gleerups Förlag -
Praktisk handbok i kollegialt lärande : leda...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2020. 129 sidor.
Nära nyskick. Oläst exemplar. Lättare hanteringsspår på bokens pärm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144137322
- Titel
- Praktisk handbok i kollegialt lärande : leda utvecklingsarbete i skola och förskola
- Författare
- Cederberg-Scheike, Annika
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 129 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 237 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kollegiala arbetsformer är numera vanliga i skolutvecklingssammanhang. Men hur går sådant arbete till, rent praktiskt? Hur kommer du i gång och hur uppnår du kvalitet i lärprocesserna? Praktisk handbok i kollegialt lärande ger läsaren insikt i utvecklingsarbetets olika delar och erbjuder beprövade metoder för att leda arbetet framåt.
Boken beskriver exempelvis hur du:
• formulerar mål med utgångspunkt i elevers/barns lärande
• utför en nulägesanalys
• strukturerar demokratiska samtal i grupp
• stärker gruppens förmåga till reflektion
• integrerar forskning i utvecklingsarbetet
• bibehåller fokus på undervisningens/verksamhetens kärnprocesser
• leder utvecklingsprocesser.
Boken riktar sig till verksamma pedagoger i skola och förskola. Den är särskilt relevant för personer som leder utvecklingsarbete, till exempel förstelärare, arbetslagsledare och processledare.
Studentlitteratur AB 1 9789144137322 -
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skol...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 3:2 uppl. 2022. 232 sidor.
Mycket gott skick. Hylla 45
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144152936
- Titel
- Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
- Författare
- Håkansson, Jan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 456 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet - men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren:
• Vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete
• Vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål
• Vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet
• Hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet
• Hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas.
Den tredje upplagan av boken innehåller ett nytt kapitel om hur verksamhetens ”självförbättrande förmåga” - förbättringskapaciteten, kan kartläggas, analyseras och värderas. En angelägen fråga om man vill att kvalitetsarbetet ska fylla sin funktion och göra verklig skillnad. I övrigt har texten uppdaterats utifrån senare tids forskning och läroplansförändringar, särskilt i förskolan.
Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitets-arbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.
Studentlitteratur AB 3:2 9789144152936 -
Lärande, skola, bildning
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 4 uppl. 2017. 759 sidor.
Mycket gott skick. Använt men i mycket bra skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818408
- Titel
- Lärande, skola, bildning
- Författare
- Lundgren, Ulf P. - Säljö, Roger - Liberg, Caroline
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 759 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1640 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärande, skola, bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, samt ger en fördjupad inblick i det som idag utgör det svenska skolsystemet.
I denna fjärde utgåva av antologin har samtliga kapitel uppdaterats och ett kapitel om utbildningssociologi tillkommit.
Antologin är indelad i fem sektioner:
Skolan formas och blir till.
Lärande, undervisning och elevers utbildning.
Utbildning och den kulturella reproduktionen.
Utvärdering, bedömning och resultat.
Politisk styrning och skolans förändring.
I boken medverkar 19 författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för yrkesverksamma lärare, men vänder sig även till alla som vill veta mer om vår skola.
Natur & Kultur Akademisk 4 9789127818408 -
Möjligheternas barn i möjligheternas skola
Häftad bok. Sveriges Utbildningsradio AB. 2000. 176 sidor.
Nära nyskick. Sparsamt läst exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9126966506
- Titel
- Möjligheternas barn i möjligheternas skola
- Författare
- Sveriges Utbildningsradio
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2000
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 451 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En pedagogisk profil från idé till verklighet. Om Bifrostskolan i Danmark och den speciella skapande pedagogik som har utvecklats där. Man arbetar utan läroböcker och läromedel. Inspirationen till all undervisning får både elever och lärare från något inom konsten, musiken eller litteraturen.
Sveriges Utbildningsradio AB 9126966506 -
Jönköpings lärdoms-skola på Viktor Rydbergs t...
Häftad bok. Särtryck ur Mäster Gudmunds Gilles årsbok 1943. 1943. 49 sidor.
Mycket gott skick. Dedikation på framsidan från författaren till Gunnar Stenwall. Insidan av pärmen namnteckning i blyerts.
Innehåller svartvita fotonInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSärtryck ur Mäster Gudmunds Gilles årsbok 1943 -
Nattvardsbok med råd och böner för dem som sk...
Häftad bok. skdb. 1945. 175 sidor.
Mycket gott skick. omslagsteckning av Carl-Erik Forsberg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKskdb -
Bildskapande i förskola och skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2010. 232 sidor.
Nära nyskick. överstrykningspenna lite använd
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144004266
- Titel
- Bildskapande i förskola och skola
- Författare
- Bendroth Karlsson, Marie
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den grundläggande frågan i denna bok är vad som hindrar respektive stimulerar barns bildskapande. Boken inleds med en historisk översikt som presenterar de dominerande bildpedagogiska teorierna under senare delen av 1900-talet, dvs. de traditioner som idag verksamma pedagoger kan tänkas vara påverkade av. Huvuddelen av boken utgörs av närbeskrivningar av samspelet mellan pedagoger och barn samt mellan barnen i samband med bildpedagogiska aktiviteter. De aktiviteter som beskrivs och analyseras är ett antal autentiska bildprojekt i förskola och skola. I författarens tolkningar framgår vad som kan vara fruktbart och vad som kan ställa till problem för barnen när de får i uppgift att göra bilder av olika slag. Vidare behandlas teorier om hur barn lär och kriterier för estetisk verksamhet. Bokens syfte är att uppmuntra till reflektion kring estetisk verksamhet och ge inspiration till ett genomtänkt sätt att arbeta med bild.Boken är avsedd för blivande förskollärare, fritidspedagoger och 1–7-lärare. Den vänder sig också till redan yrkesverksamma pedagoger, t.ex. som diskussionsunderlag vid fortbildning i arbetslaget.
Studentlitteratur AB 1 9789144004266 -
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:9 uppl. 2005. 204 sidor.
Gott skick. Namnteckning
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144039008
- Titel
- Språkglädje : språklekar i förskola och skola
- Författare
- Svensson, Ann-Katrin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att barn ska kunna utveckla ett rikt språk behöver de uppmuntran och språklig stimulans. I denna bok presenteras en mängd rim, ramsor, fingerlekar, hemliga språk, sånger, gåtor, talesätt, berättelselekar och andra former av språklekar och språkliga övningar.I ett inledande avsnitt redogör författaren för olika faktorer som inverkar på barns språkförmåga samt tydliggör hur barns språk kan stimuleras på olika sätt. Författaren betonar att språklig medvetenhet, t.ex. om språkljud och orddelar, underlättar läsinlärningen. Hon visar också vilken betydelse föräldrarna har för barnens språkutveckling och ger praktiska råd om hur man kan skapa en god språklig miljö i hemmet, förskolan och skolan. Boken är avsedd som en kunskaps- och inspirationskälla för alla som möter barn i åldrarna 3 till 11 år. I denna andra reviderade upplaga har det tillkommit en mängd nya språklekar, talesätt och ordspråk.
Studentlitteratur AB 2:9 9789144039008 -
Grundskolan 50 år : från folkskola till folke...
Pocketbok. Stockholm : Ekerlid. 2012.
Gott skick. Lite veckade blad, se bild.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170921995
- Titel
- Grundskolan 50 år : från folkskola till folkets skola
- Författare
- Isaksson, Christer
- Förlag
- Stockholm : Ekerlid
- Utgivningsår
- 2012
- Språk
- Svenska
Stockholm : Ekerlid 9789170921995 -
Bygga broar och öppna dörrar. Att läsa, skriv...
Häftad bok. Stockholm, Liber. 2016. 217 sidor.
Mycket gott skick. Trådhäftad. Enstaka förstrykningar i kulspets. Andra och senaste upplagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147117192
- Titel
- Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
- Författare
- Axelsson, Monica
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 217 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 295 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken diskuterar och problematiserar skilda perspektiv på det språk- och kunskapsarbete som sker tillsammans med barnen i förskola och skolan. Författarna visar hur barn kan få arbeta som kodknäckare, meningsskapare, textbrukare och kritiska analytiker. Boken hjälper läraren att förstå hur man både kan bygga broar till barns språk- och textvärldar och öppna dörrar för barn att göra nya erfarenheter och möta nya textvärldar.
Denna nya upplaga är uppdaterad enligt Lgr 11 och innehåller också ett helt nytt kapitel om hur barns berättande idag tar sig nya former. De digitala hjälpmedlen förändrar sättet barnen skriver och kommunicerar på och det behöver skolan förhålla sig till.
Boken riktar sig framför allt till studenter vid lärarutbildningen och till lärare i förskola och skolans tidiga år. Fokus i boken ligger på svenskämnena, men kan med fördel läsas av alla lärare som är verksamma inom förskola och skola.
Sagt om boken
"Redaktör för denna antologi är Karin Jönsson, universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Malmö högskola. De sex författarnas bidrag handlar om barnens språk- och kunskapsutveckling i dagens samhälle, med mångfald och tillgång till samt påverkan av digitala källor till barnens språk- och kunskapsvärldar. Alla medförfattare har undervisat vid högskoleutbildning och flera av dem har praktisk erfarenhet av pedagogyrket. Hur kan pedagogerna brygga broar till och förhålla sig till digitala hjälpmedel? Bokens första upplaga utkom 2009 och innehållet i denna andra upplaga är reviderat enligt centralt innehåll i Läroplan för grundskolan 2011 (Lgr11). Boken riktar sig till alla lärare och lärarstudenter, då språkutveckling sker i alla ämnen. Den erbjuder en bred belysning av ett aktuellt ämne och styrkan ligger i att bejaka det digitala samhällets möjligheter till nya vägar i språkutveckling. En informativ och överskådlig innehållsförteckning samt ett sökregister ingår." Publiceras i BTJ-häftet nr 4, 2017. Lektör Eeva-Stiina Sundén
Om författarna
Bokens huvudredaktör Karin Jönsson är universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning vid Malmö högskola. Medförfattarna har alla gedigna kunskaper inom sina specialområden och har undervisat vid olika högskolor och universitet. Flera har lång erfarenhet som lärare i grundskolan.
Stockholm, Liber 9789147117192
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn