-
Kan barn förstå vad demokrati är? Inspiration...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. Första uppl. 2013. 108 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083230
- Titel
- Kan barn förstå vad demokrati är? : inspiration och utveckling i förskolan
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 108 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 172 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilket samhälle skulle vi få om barn fick komma till tals på allvar? Vad skulle vi vuxna få reda på om barn fick en röst på riktigt?
Evita, 5 år, får frågan av sin lärare: Om du fick bestämma – vad skulle du säga till vuxna att de ska tänka på för att ni barn ska få säga vad ni tycker och tänker? Evita svarar: Dom ska ta det lite lugnt och vänta en stund så man hinner tänka. Evitas svar visar på en insikt om att den vuxnes bemötande och inväntande är avgörande för om hon ska tycka att det är någon idé att säga vad hon tänker.
Kan barn förstå vad demokrati är? handlar om barn i förskolan och om deras otaliga initiativ varje dag, om vuxna i förskolan, om demokratiarbetet, i meningen att barn har rätt att vara både delaktiga, ha inflytande och få ta ansvar i sin egen vardag. Vi ger oss in i förskolans värld men också i skolans och ger många berättelser därifrån om händelser som visar hur barn ständigt söker mening i tillvaron genom sina många initiativ. Vi har valt att med hjälp av analys och reflektion kring olika vardagshändelser, synliggöra skilda sätt att förstå något av barns och vuxnas komplexa och intressanta samvaro.
Boken riktar sig till alla som arbetar i offentlig verksamhet där barn finns med och riktar sig också till utbildning och fortbildning av lärare i förskola, skola och fritidshem. Boken är angelägen för chefer, politiker och tjänstemän som har att ansvara för att barn kommer till tals och blir respekterade i alla frågor och i all verksamhet som rör dem. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för barns liv tillsammans med varandra och med vuxna.
Studentlitteratur AB Första 9789144083230 -
Barns inflytande i förskolan : en fråga om de...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 96 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144053325
- Titel
- Barns inflytande i förskolan : en fråga om demokrati
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 150 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Har barn möjlighet att påverka vardagen i förskolan? Kan barn ta ansvar om de får ett större inflytande?Boken bygger på ett utvecklingsarbete i förskolan och berättar om lärares strävan efter att utveckla sitt arbete kring demokrati och inflytande. Det handlar om barnperspektiv och barns perspektiv samt punktuella och relationella perspektiv.Boken innehåller ett antal berättelser om händelser i förskolan som lärarna dokumenterat och analyserat och som ger en bild av hur de arbetar för att fullgöra och förstå sitt uppdrag när det gäller barns rätt att påverka sin vardag.Som ledare för utvecklingsarbetet ser författaren stora möjligheter att förbättra och utveckla det pedagogiska arbetet genom att vuxna bejakar barnens idéer och initiativ. Resultaten av arbetet har lett till större lugn, fördjupad koncentration och påtaglig kreativ glädje och trivsel för både barn och vuxna.Boken är avsedd för lärarutbildning och fortbildning inom förskola, skola och fritidshem. Den riktar sig också till politiker, tjänstemän och chefer som har att ansvara för att barn kommer till tals och blir lyssnade på i all verksamhet som rör dem. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för barns liv med varandra och med vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9789144053325 -
Barns inflytande i förskolan : en fråga om de...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 96 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144053325
- Titel
- Barns inflytande i förskolan : en fråga om demokrati
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 150 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Har barn möjlighet att påverka vardagen i förskolan? Kan barn ta ansvar om de får ett större inflytande?Boken bygger på ett utvecklingsarbete i förskolan och berättar om lärares strävan efter att utveckla sitt arbete kring demokrati och inflytande. Det handlar om barnperspektiv och barns perspektiv samt punktuella och relationella perspektiv.Boken innehåller ett antal berättelser om händelser i förskolan som lärarna dokumenterat och analyserat och som ger en bild av hur de arbetar för att fullgöra och förstå sitt uppdrag när det gäller barns rätt att påverka sin vardag.Som ledare för utvecklingsarbetet ser författaren stora möjligheter att förbättra och utveckla det pedagogiska arbetet genom att vuxna bejakar barnens idéer och initiativ. Resultaten av arbetet har lett till större lugn, fördjupad koncentration och påtaglig kreativ glädje och trivsel för både barn och vuxna.Boken är avsedd för lärarutbildning och fortbildning inom förskola, skola och fritidshem. Den riktar sig också till politiker, tjänstemän och chefer som har att ansvara för att barn kommer till tals och blir lyssnade på i all verksamhet som rör dem. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för barns liv med varandra och med vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9789144053325 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144113487
- Titel
- Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 184 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Har barnets röst betydelse för förskolans ledarskap? Den här boken handlar om vad ledarskap i förskolan kan betyda för såväl barn som pedagoger, förskolechefer och föräldrar. Boken fokuserar på förskolechefens och förskollärarens pedagogiska ledarskap och ansvar med särskild inriktning mot barnet och förskolans demokratiuppdrag. Vi diskuterar ledarskapets betydelse för barnets villkor och de värden som ska prägla barnets barndom i förskolan.
Förskolans pedagogiska arbete ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vi har i boken särskilt understrukit pedagogens professionella uppdrag som är tänkt att genomsyra förskolans vardag. Att leda ett sådant uppdrag kan ses som både intressant och svårt. Vår förhoppning är att boken bidrar till ett ökat intresse för såväl det pedagogiska ledarskapet som för yrkesmässigheten i förskolan.
Vi illustrerar bokens innehåll med berättelser om händelser i förskolan. Att dokumentera i form av berättelser synliggör den vardag som pågår och gynnar möjligheten att betrakta det som händer ur olika pedagogiska perspektiv.
Barnet och förskolans pedagogiska ledarskap riktar sig till all personal i förskolan, främst till förskolechefer och förskollärare som ansvarar för det pedagogiska arbetet i förskolan. Den riktar sig också till utbildning och fortbildning av förskollärare. Bokens innehåll har betydelse för politiker och tjänstemän som har att realisera barns möjligheter till delaktighet och inflytande i samhället. Boken utgör dessutom ett viktigt diskussionsunderlag för föräldrar och andra intresserade som vill fördjupa sin kunskap om barns liv i förskolan.
9789144113487 -
Barns syn på vuxna : att komma nära barns per...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 140 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144043457
- Titel
- Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv. Här ses samtalet mellan barn och vuxna som en väg att nå dessa perspektiv. Begreppet barnperspektiv utvecklas och synliggörs och därmed skillnaden mellan vuxnas perspektiv på barn och barns eget perspektiv på sin egen tillvaro. Som en följd av detta fördjupar vi oss också i maktförhållandet mellan barn och vuxna och belyser möjligheter och svårigheter som kan finnas för att förstå den ojämlikhet som råder mellan barn och vuxna. Vi har utvecklat tankar kring hur de perspektiv vi valt också hänger samman sinsemellan för att kunna synliggöra barns villkor i förhållande till vuxna. Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre förstå de vuxna och gå dem till mötes. Ett kapitel i boken beskriver mer utförligt hur vi har gått till väga i våra samtal med barnen. Vi ser stora möjligheter att förbättra och utveckla samvaron mellan barn och vuxna genom samtal. Kort sagt vill vi beskriva vad det kan innebära för barn, att vara barn i en vuxenvärld. Hur beskriver de sin situation och vad berättar de om det vardagliga livet ihop med vuxna? Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola. Den riktar sig också till alla rättsinstanser som kommer i kontakt med barn och till alla de politiker som har att realisera barns delaktighet och inflytande i samhället. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för vad barn berättar om vardagen tillsammans med vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9144043457 -
Barns syn på vuxna – Att komma nära barns per...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 140 sidor.
Nära nyskick. Endast mycket lätta hanteringsspår. "Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre först läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043456
- Titel
- Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv. Här ses samtalet mellan barn och vuxna som en väg att nå dessa perspektiv. Begreppet barnperspektiv utvecklas och synliggörs och därmed skillnaden mellan vuxnas perspektiv på barn och barns eget perspektiv på sin egen tillvaro. Som en följd av detta fördjupar vi oss också i maktförhållandet mellan barn och vuxna och belyser möjligheter och svårigheter som kan finnas för att förstå den ojämlikhet som råder mellan barn och vuxna. Vi har utvecklat tankar kring hur de perspektiv vi valt också hänger samman sinsemellan för att kunna synliggöra barns villkor i förhållande till vuxna. Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre förstå de vuxna och gå dem till mötes. Ett kapitel i boken beskriver mer utförligt hur vi har gått till väga i våra samtal med barnen. Vi ser stora möjligheter att förbättra och utveckla samvaron mellan barn och vuxna genom samtal. Kort sagt vill vi beskriva vad det kan innebära för barn, att vara barn i en vuxenvärld. Hur beskriver de sin situation och vad berättar de om det vardagliga livet ihop med vuxna? Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola. Den riktar sig också till alla rättsinstanser som kommer i kontakt med barn och till alla de politiker som har att realisera barns delaktighet och inflytande i samhället. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för vad barn berättar om vardagen tillsammans med vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9789144043456 -
Barns syn på vuxna : att komma nära barns per...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 140 sidor.
Gott skick. Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem.
Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och först läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043456
- Titel
- Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv. Här ses samtalet mellan barn och vuxna som en väg att nå dessa perspektiv. Begreppet barnperspektiv utvecklas och synliggörs och därmed skillnaden mellan vuxnas perspektiv på barn och barns eget perspektiv på sin egen tillvaro. Som en följd av detta fördjupar vi oss också i maktförhållandet mellan barn och vuxna och belyser möjligheter och svårigheter som kan finnas för att förstå den ojämlikhet som råder mellan barn och vuxna. Vi har utvecklat tankar kring hur de perspektiv vi valt också hänger samman sinsemellan för att kunna synliggöra barns villkor i förhållande till vuxna. Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre förstå de vuxna och gå dem till mötes. Ett kapitel i boken beskriver mer utförligt hur vi har gått till väga i våra samtal med barnen. Vi ser stora möjligheter att förbättra och utveckla samvaron mellan barn och vuxna genom samtal. Kort sagt vill vi beskriva vad det kan innebära för barn, att vara barn i en vuxenvärld. Hur beskriver de sin situation och vad berättar de om det vardagliga livet ihop med vuxna? Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola. Den riktar sig också till alla rättsinstanser som kommer i kontakt med barn och till alla de politiker som har att realisera barns delaktighet och inflytande i samhället. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för vad barn berättar om vardagen tillsammans med vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9789144043456 -
Barns syn på vuxna : att komma nära barns per...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2008. 140 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043456
- Titel
- Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv. Här ses samtalet mellan barn och vuxna som en väg att nå dessa perspektiv. Begreppet barnperspektiv utvecklas och synliggörs och därmed skillnaden mellan vuxnas perspektiv på barn och barns eget perspektiv på sin egen tillvaro. Som en följd av detta fördjupar vi oss också i maktförhållandet mellan barn och vuxna och belyser möjligheter och svårigheter som kan finnas för att förstå den ojämlikhet som råder mellan barn och vuxna. Vi har utvecklat tankar kring hur de perspektiv vi valt också hänger samman sinsemellan för att kunna synliggöra barns villkor i förhållande till vuxna. Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre förstå de vuxna och gå dem till mötes. Ett kapitel i boken beskriver mer utförligt hur vi har gått till väga i våra samtal med barnen. Vi ser stora möjligheter att förbättra och utveckla samvaron mellan barn och vuxna genom samtal. Kort sagt vill vi beskriva vad det kan innebära för barn, att vara barn i en vuxenvärld. Hur beskriver de sin situation och vad berättar de om det vardagliga livet ihop med vuxna? Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola. Den riktar sig också till alla rättsinstanser som kommer i kontakt med barn och till alla de politiker som har att realisera barns delaktighet och inflytande i samhället. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för vad barn berättar om vardagen tillsammans med vuxna.
Studentlitteratur 1 9789144043456 -
Barns inflytande i förskolan : en fråga om de...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 96 sidor.
Gott skick. Framsidan har ett vikveck
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144053325
- Titel
- Barns inflytande i förskolan : en fråga om demokrati
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 150 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Har barn möjlighet att påverka vardagen i förskolan? Kan barn ta ansvar om de får ett större inflytande?Boken bygger på ett utvecklingsarbete i förskolan och berättar om lärares strävan efter att utveckla sitt arbete kring demokrati och inflytande. Det handlar om barnperspektiv och barns perspektiv samt punktuella och relationella perspektiv.Boken innehåller ett antal berättelser om händelser i förskolan som lärarna dokumenterat och analyserat och som ger en bild av hur de arbetar för att fullgöra och förstå sitt uppdrag när det gäller barns rätt att påverka sin vardag.Som ledare för utvecklingsarbetet ser författaren stora möjligheter att förbättra och utveckla det pedagogiska arbetet genom att vuxna bejakar barnens idéer och initiativ. Resultaten av arbetet har lett till större lugn, fördjupad koncentration och påtaglig kreativ glädje och trivsel för både barn och vuxna.Boken är avsedd för lärarutbildning och fortbildning inom förskola, skola och fritidshem. Den riktar sig också till politiker, tjänstemän och chefer som har att ansvara för att barn kommer till tals och blir lyssnade på i all verksamhet som rör dem. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för barns liv med varandra och med vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9789144053325 -
Barns syn på vuxna : att komma nära barns per...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 140 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043456
- Titel
- Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv. Här ses samtalet mellan barn och vuxna som en väg att nå dessa perspektiv. Begreppet barnperspektiv utvecklas och synliggörs och därmed skillnaden mellan vuxnas perspektiv på barn och barns eget perspektiv på sin egen tillvaro. Som en följd av detta fördjupar vi oss också i maktförhållandet mellan barn och vuxna och belyser möjligheter och svårigheter som kan finnas för att förstå den ojämlikhet som råder mellan barn och vuxna. Vi har utvecklat tankar kring hur de perspektiv vi valt också hänger samman sinsemellan för att kunna synliggöra barns villkor i förhållande till vuxna. Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre förstå de vuxna och gå dem till mötes. Ett kapitel i boken beskriver mer utförligt hur vi har gått till väga i våra samtal med barnen. Vi ser stora möjligheter att förbättra och utveckla samvaron mellan barn och vuxna genom samtal. Kort sagt vill vi beskriva vad det kan innebära för barn, att vara barn i en vuxenvärld. Hur beskriver de sin situation och vad berättar de om det vardagliga livet ihop med vuxna? Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola. Den riktar sig också till alla rättsinstanser som kommer i kontakt med barn och till alla de politiker som har att realisera barns delaktighet och inflytande i samhället. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för vad barn berättar om vardagen tillsammans med vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9789144043456 -
Barns syn på vuxna : att komma nära barns per...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2011. 140 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043456
- Titel
- Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv. Här ses samtalet mellan barn och vuxna som en väg att nå dessa perspektiv. Begreppet barnperspektiv utvecklas och synliggörs och därmed skillnaden mellan vuxnas perspektiv på barn och barns eget perspektiv på sin egen tillvaro. Som en följd av detta fördjupar vi oss också i maktförhållandet mellan barn och vuxna och belyser möjligheter och svårigheter som kan finnas för att förstå den ojämlikhet som råder mellan barn och vuxna. Vi har utvecklat tankar kring hur de perspektiv vi valt också hänger samman sinsemellan för att kunna synliggöra barns villkor i förhållande till vuxna. Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre förstå de vuxna och gå dem till mötes. Ett kapitel i boken beskriver mer utförligt hur vi har gått till väga i våra samtal med barnen. Vi ser stora möjligheter att förbättra och utveckla samvaron mellan barn och vuxna genom samtal. Kort sagt vill vi beskriva vad det kan innebära för barn, att vara barn i en vuxenvärld. Hur beskriver de sin situation och vad berättar de om det vardagliga livet ihop med vuxna? Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola. Den riktar sig också till alla rättsinstanser som kommer i kontakt med barn och till alla de politiker som har att realisera barns delaktighet och inflytande i samhället. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för vad barn berättar om vardagen tillsammans med vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9789144043456 -
Barns syn på vuxna : att komma nära barns per...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 140 sidor.
Mycket gott skick. Liten bit bortklippt av övre hörnet på pärmens framsida samt på titelbladet. I övrigt som ny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144043457
- Titel
- Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv. Här ses samtalet mellan barn och vuxna som en väg att nå dessa perspektiv. Begreppet barnperspektiv utvecklas och synliggörs och därmed skillnaden mellan vuxnas perspektiv på barn och barns eget perspektiv på sin egen tillvaro. Som en följd av detta fördjupar vi oss också i maktförhållandet mellan barn och vuxna och belyser möjligheter och svårigheter som kan finnas för att förstå den ojämlikhet som råder mellan barn och vuxna. Vi har utvecklat tankar kring hur de perspektiv vi valt också hänger samman sinsemellan för att kunna synliggöra barns villkor i förhållande till vuxna. Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre förstå de vuxna och gå dem till mötes. Ett kapitel i boken beskriver mer utförligt hur vi har gått till väga i våra samtal med barnen. Vi ser stora möjligheter att förbättra och utveckla samvaron mellan barn och vuxna genom samtal. Kort sagt vill vi beskriva vad det kan innebära för barn, att vara barn i en vuxenvärld. Hur beskriver de sin situation och vad berättar de om det vardagliga livet ihop med vuxna? Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola. Den riktar sig också till alla rättsinstanser som kommer i kontakt med barn och till alla de politiker som har att realisera barns delaktighet och inflytande i samhället. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för vad barn berättar om vardagen tillsammans med vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9144043457 -
Barns syn på vuxna . Att komma nära barns per...
Häftad bok. Studentlitteratur AB . 2011. 140 sidor.
Nyskick. Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem.
Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och först läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043456
- Titel
- Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv. Här ses samtalet mellan barn och vuxna som en väg att nå dessa perspektiv. Begreppet barnperspektiv utvecklas och synliggörs och därmed skillnaden mellan vuxnas perspektiv på barn och barns eget perspektiv på sin egen tillvaro. Som en följd av detta fördjupar vi oss också i maktförhållandet mellan barn och vuxna och belyser möjligheter och svårigheter som kan finnas för att förstå den ojämlikhet som råder mellan barn och vuxna. Vi har utvecklat tankar kring hur de perspektiv vi valt också hänger samman sinsemellan för att kunna synliggöra barns villkor i förhållande till vuxna. Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre förstå de vuxna och gå dem till mötes. Ett kapitel i boken beskriver mer utförligt hur vi har gått till väga i våra samtal med barnen. Vi ser stora möjligheter att förbättra och utveckla samvaron mellan barn och vuxna genom samtal. Kort sagt vill vi beskriva vad det kan innebära för barn, att vara barn i en vuxenvärld. Hur beskriver de sin situation och vad berättar de om det vardagliga livet ihop med vuxna? Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola. Den riktar sig också till alla rättsinstanser som kommer i kontakt med barn och till alla de politiker som har att realisera barns delaktighet och inflytande i samhället. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för vad barn berättar om vardagen tillsammans med vuxna.
Studentlitteratur AB 9789144043456 -
Barns syn på vuxna : att komma nära barns per...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 140 sidor.
Nära nyskick. / nyskick.(Rum 1)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144043457
- Titel
- Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv. Här ses samtalet mellan barn och vuxna som en väg att nå dessa perspektiv. Begreppet barnperspektiv utvecklas och synliggörs och därmed skillnaden mellan vuxnas perspektiv på barn och barns eget perspektiv på sin egen tillvaro. Som en följd av detta fördjupar vi oss också i maktförhållandet mellan barn och vuxna och belyser möjligheter och svårigheter som kan finnas för att förstå den ojämlikhet som råder mellan barn och vuxna. Vi har utvecklat tankar kring hur de perspektiv vi valt också hänger samman sinsemellan för att kunna synliggöra barns villkor i förhållande till vuxna. Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre förstå de vuxna och gå dem till mötes. Ett kapitel i boken beskriver mer utförligt hur vi har gått till väga i våra samtal med barnen. Vi ser stora möjligheter att förbättra och utveckla samvaron mellan barn och vuxna genom samtal. Kort sagt vill vi beskriva vad det kan innebära för barn, att vara barn i en vuxenvärld. Hur beskriver de sin situation och vad berättar de om det vardagliga livet ihop med vuxna? Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola. Den riktar sig också till alla rättsinstanser som kommer i kontakt med barn och till alla de politiker som har att realisera barns delaktighet och inflytande i samhället. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för vad barn berättar om vardagen tillsammans med vuxna.
Studentlitteratur AB 1 9144043457 -
BARNS SYN PÅ VUXNA - Att komma nära barns per...
Studentlitteratur, 2010, 140 s., upplaga 1:5, mkt. gott skick, överstruken namnt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043456
- Titel
- Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv. Här ses samtalet mellan barn och vuxna som en väg att nå dessa perspektiv. Begreppet barnperspektiv utvecklas och synliggörs och därmed skillnaden mellan vuxnas perspektiv på barn och barns eget perspektiv på sin egen tillvaro. Som en följd av detta fördjupar vi oss också i maktförhållandet mellan barn och vuxna och belyser möjligheter och svårigheter som kan finnas för att förstå den ojämlikhet som råder mellan barn och vuxna. Vi har utvecklat tankar kring hur de perspektiv vi valt också hänger samman sinsemellan för att kunna synliggöra barns villkor i förhållande till vuxna. Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre förstå de vuxna och gå dem till mötes. Ett kapitel i boken beskriver mer utförligt hur vi har gått till väga i våra samtal med barnen. Vi ser stora möjligheter att förbättra och utveckla samvaron mellan barn och vuxna genom samtal. Kort sagt vill vi beskriva vad det kan innebära för barn, att vara barn i en vuxenvärld. Hur beskriver de sin situation och vad berättar de om det vardagliga livet ihop med vuxna? Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola. Den riktar sig också till alla rättsinstanser som kommer i kontakt med barn och till alla de politiker som har att realisera barns delaktighet och inflytande i samhället. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för vad barn berättar om vardagen tillsammans med vuxna.
9789144043456 -
BARNS SYN PÅ VUXNA Att komma nära barns persp...
Studentlitteratur 2009. Häftad, 140 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144043456
- Titel
- Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
- Författare
- Arnér, Elisabeth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv. Här ses samtalet mellan barn och vuxna som en väg att nå dessa perspektiv. Begreppet barnperspektiv utvecklas och synliggörs och därmed skillnaden mellan vuxnas perspektiv på barn och barns eget perspektiv på sin egen tillvaro. Som en följd av detta fördjupar vi oss också i maktförhållandet mellan barn och vuxna och belyser möjligheter och svårigheter som kan finnas för att förstå den ojämlikhet som råder mellan barn och vuxna. Vi har utvecklat tankar kring hur de perspektiv vi valt också hänger samman sinsemellan för att kunna synliggöra barns villkor i förhållande till vuxna. Boken är rik på exempel från sexåriga barns berättelser som ger oss en bild av hur de ser på oss vuxna, vad de oroar sig för, vad de kan och får ha inflytande över och vilka strategier de utvecklar för att bättre förstå de vuxna och gå dem till mötes. Ett kapitel i boken beskriver mer utförligt hur vi har gått till väga i våra samtal med barnen. Vi ser stora möjligheter att förbättra och utveckla samvaron mellan barn och vuxna genom samtal. Kort sagt vill vi beskriva vad det kan innebära för barn, att vara barn i en vuxenvärld. Hur beskriver de sin situation och vad berättar de om det vardagliga livet ihop med vuxna? Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning inom förskola, fritidshem och skola. Den riktar sig också till alla rättsinstanser som kommer i kontakt med barn och till alla de politiker som har att realisera barns delaktighet och inflytande i samhället. Den är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för vad barn berättar om vardagen tillsammans med vuxna.
9789144043456
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn