-
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. FörlagsNy Bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Över älven och ut på världshaven : Concordia...
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2023. 112 sidor. Oläst. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186687854
- Titel
- Över älven och ut på världshaven : Concordia Maritime 135 år
- Författare
- Bång, Krister
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 229 x 276 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Historien om Concordia Maritime är historien om entreprenörskap, svensk sjöfart och framväxten av rederinäringen som egen näringsgren. Om upp- och nedgångar. Om att satsa och vinna – men även förlora. Sen våga satsa igen.Det är också historien om den svenska industrins utveckling. Från framväxten av trävaruindustrin i slutet av 1800-talet, via den begynnande oljehandeln under 1920-talet och fordonsindustrins kraftiga expansion på 1970-talet, till de ökande kraven på säkerhet och hållbarhet under 2000-talet och framåt.Från Rederi AB Concordia år 1888 till dagens Concordia Maritime AB är språnget stort. Den 135-åriga resan beskrivs spännande och välillustrerat i denna bok skriven av tre väl insatta sjöfartsförfattare. Välkommen ombord – Över älven och ut på världshaven.
9789186687854 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Nytt, oläst exemplar. Omslaget har lättare hanteringsslitage. Titta gärna på mina andra böcker i denna och andra genrer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Att skapa en värld
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 2013. 237 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186687199
- Titel
- Att skapa en värld
- Författare
- Taro Lennerfors, Thomas
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2013
- Bandtyp
- Board book
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att skapa en värld – Stena Bulk, Concordia Maritime och marknadsföringens betydelse i tanksjöfarten 1982–2012 Denna bok beskriver hur Stena Bulk och Concordia Maritime har gått från att ha ett brokigt urval båtar med skiftande kvalitet i början av 1980-talet, till att idag ha en verksamhet som omfattar nära hundra fartyg som marknadsförs som det senaste och bästa redarbranschen har att erbjuda de som vill frakta olja och andra produkter. Denna utveckling har skett samtidigt som andra svenska tankrederier såsom Argonaut, ICB, Frontline och Nordström & Thulin har lämnat Sverige. Processen från då till nu beskrivs historiskt men med speciellt fokus på vilken roll marknadsföringen har haft (genom till exempel annonser, events, design, lobbying) både för företagens verksamhet såsom marknadsföringens verkningar på resten av industrin. För att belysa denna händelseutveckling används teorier från marknadsföring, företagsekonomi och filosofi. Framför allt utreds huruvida införandet av en tydligare kvalitetsdimension i tankerindustrin med in-existerande oljetankers är att skapa en värld?
Breakwater Publishing 9789186687199 -
Stockholmsrederierna. Ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Förlagsband med skyddsomslag. Lätt ytligt slitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBreakwater Publishing -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Illustrerad. 22x28 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Under 1980-talet grundades fyra stortankrederier i Stockholm i spillrorna efter Salénskonkursen. Alla fyra rederierna expanderade kraftigt och snabbt. Tjugo år senare fanns inget av dem kvar. Boken beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom svensk läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Rikt illustrerad. Dedikation på försättsblad. 21x28 cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Elling Ellingsen : The shipping entrepreneur
Inbunden bok.
Nyskick. An in-depth exploration of the life and career of shipping entrepreneur Elling Ellingsen, from success to collapse and his relentless drive to come back. | Medströms Bokförlag, Utg. 2016 | Förlagsband. 8:o (185x240 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173291361
- Titel
- Elling Ellingsen : The shipping entrepreneur
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Medströms Bokförlag
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 185 x 240 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 830 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Elling Ellingsen (1942-2015) was by many seen as the epitome of a real shipping entrepreneur, who started his career at sea, went ashore and embarked on a path of business development. The core area for Elling was the maritime transport and handling of forest products, but he was also involved in passenger ferries, oil tankers, dry cargo ships as well as road haulage, terminals and wastepaper handling.
The book follows Elling, the individual entrepreneur, and describes the vicissitudes of his entrepreneurship, deal by deal, ship by ship, innovation by innovation. It argues that Elling's entrepreneurship was mediated by relationships to business, partners, shippers, shipyards, brokers, seamen and financiers, and their particular relationship dynamics. The book also contextualises the period in which Elling was active, from its start in the optimistic frenzy preceding the 1973 oil crisis until the depression after the collapse of Lehman Brothers and all that came in between with market booms and busts.
This is a book about entrepreneurship, success, collapse and an incredible drive to come back.
9789173291361 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186687199
- Titel
- Att skapa en värld
- Författare
- Taro Lennerfors, Thomas
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2013
- Bandtyp
- Board book
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att skapa en värld – Stena Bulk, Concordia Maritime och marknadsföringens betydelse i tanksjöfarten 1982–2012 Denna bok beskriver hur Stena Bulk och Concordia Maritime har gått från att ha ett brokigt urval båtar med skiftande kvalitet i början av 1980-talet, till att idag ha en verksamhet som omfattar nära hundra fartyg som marknadsförs som det senaste och bästa redarbranschen har att erbjuda de som vill frakta olja och andra produkter. Denna utveckling har skett samtidigt som andra svenska tankrederier såsom Argonaut, ICB, Frontline och Nordström & Thulin har lämnat Sverige. Processen från då till nu beskrivs historiskt men med speciellt fokus på vilken roll marknadsföringen har haft (genom till exempel annonser, events, design, lobbying) både för företagens verksamhet såsom marknadsföringens verkningar på resten av industrin. För att belysa denna händelseutveckling används teorier från marknadsföring, företagsekonomi och filosofi. Framför allt utreds huruvida införandet av en tydligare kvalitetsdimension i tankerindustrin med in-existerande oljetankers är att skapa en värld?
Breakwater Publishing 9789186687199 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Några små veck på skyddsomslaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 9789197812337 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147095636
- Titel
- Etik
- Författare
- Andersson, Dan-Erik
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 174 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Etik handlar om gott och ont, om rätt och fel. Men det är svårt att veta vad som är gott och rätt. Hela vår tillvaro är fylld av situationer som ställer oss inför etiska frågor och problem. Vilket ansvar har vi gemensamt för att människor tvingas bo på gatan eller att sjukvården inte kommer alla till del? Utifrån tre utgångspunkter – gränsöverskridande, mångfald och ambivalens – vill författarna visa vad som har gjorts och vad man kan göra med etikbegreppet.
Liber 1 9789147095636 -
Att skapa en värld
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 2013. 239 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Etiketten på bilden är inte fäst på boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186687199
- Titel
- Att skapa en värld
- Författare
- Taro Lennerfors, Thomas
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2013
- Bandtyp
- Board book
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att skapa en värld – Stena Bulk, Concordia Maritime och marknadsföringens betydelse i tanksjöfarten 1982–2012 Denna bok beskriver hur Stena Bulk och Concordia Maritime har gått från att ha ett brokigt urval båtar med skiftande kvalitet i början av 1980-talet, till att idag ha en verksamhet som omfattar nära hundra fartyg som marknadsförs som det senaste och bästa redarbranschen har att erbjuda de som vill frakta olja och andra produkter. Denna utveckling har skett samtidigt som andra svenska tankrederier såsom Argonaut, ICB, Frontline och Nordström & Thulin har lämnat Sverige. Processen från då till nu beskrivs historiskt men med speciellt fokus på vilken roll marknadsföringen har haft (genom till exempel annonser, events, design, lobbying) både för företagens verksamhet såsom marknadsföringens verkningar på resten av industrin. För att belysa denna händelseutveckling används teorier från marknadsföring, företagsekonomi och filosofi. Framför allt utreds huruvida införandet av en tydligare kvalitetsdimension i tankerindustrin med in-existerande oljetankers är att skapa en värld?
Breakwater Publishing 9789186687199 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Göteborg : Breakwater Publishing i samarbete med BAS, 2009 2009 Inb m skomsl Nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 1 uppl. 2009. 212 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing 1 9789197812337 -
Stockholmsrederierna: Ägandet och nätverkens...
Inbunden bok. Breakwater Publishing. Första uppl. 2009. 212 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Inbunden i förlagets pappband med skyddsomslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
Breakwater Publishing Första 9789197812337 -
Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens...
Breakwater Publishing, 2009, 212 sid. Inbunden med skyddsomslag, 28x21,5 cm, 1150 gram. Mycket gott skick, nästan som ny. -- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fok läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9789197812337 -
Att skapa en värld
Inbunden bok. Breakwater Publishing. 2013. 239 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. FörlagsNy Bok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186687199
- Titel
- Att skapa en värld
- Författare
- Taro Lennerfors, Thomas
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2013
- Bandtyp
- Board book
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att skapa en värld – Stena Bulk, Concordia Maritime och marknadsföringens betydelse i tanksjöfarten 1982–2012 Denna bok beskriver hur Stena Bulk och Concordia Maritime har gått från att ha ett brokigt urval båtar med skiftande kvalitet i början av 1980-talet, till att idag ha en verksamhet som omfattar nära hundra fartyg som marknadsförs som det senaste och bästa redarbranschen har att erbjuda de som vill frakta olja och andra produkter. Denna utveckling har skett samtidigt som andra svenska tankrederier såsom Argonaut, ICB, Frontline och Nordström & Thulin har lämnat Sverige. Processen från då till nu beskrivs historiskt men med speciellt fokus på vilken roll marknadsföringen har haft (genom till exempel annonser, events, design, lobbying) både för företagens verksamhet såsom marknadsföringens verkningar på resten av industrin. För att belysa denna händelseutveckling används teorier från marknadsföring, företagsekonomi och filosofi. Framför allt utreds huruvida införandet av en tydligare kvalitetsdimension i tankerindustrin med in-existerande oljetankers är att skapa en värld?
Breakwater Publishing 9789186687199 -
STOCKHOLMSREDERIERNA Ägandet och nätverkens b...
Breakwater Publishing 2009. Inbunden med skyddsomslag. 212 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9789197812337 -
Att skapa en värld Stena Bulk, Concordia Mar...
Inbunden med skyddsomslag 2013. 28x21cm. 239 sidor. Fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
- Att skapa en värld. Stena Bulk, Concordia M...
Nyskick. Breakwater Publishing, 2013. 4:o. 240 s. Förlagets helklotband. Skyddsomslag. Fint ex. ISBN: 978-91-86687-19-9. [17C,24D]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Stockholmsrederierna
Nyskick. Ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-200. Foto och illustrationer i sv/v. Thomas Taro ennerfors 2009 212s Dek.ppb. ISBN 9789197812337 Onr ,Nyskick.,9789197812337, … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9789197812337 -
Stockholmsrederierna. Ägandet och nätverkens...
Bra skick. Under 1980-talet grundades fyra stortankrederier i Stockholm i spillrorna efter Salénskonkursen. Alla fyra rederierna expanderade kraftigt och snabbt. Tjugo år senare fanns inget av dem kvar. Boken beskriver den dramatiska händelseutvecklingen läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9789197812337 -
STOCKHOLMSREDERIERNA. Ägandet och nätverkens...
Breakwater Publishing 2009. 212 sid. Förlagsband. Skyddsomslag. Nyskick! 4:o! Illustrerad.
Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbase läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197812337
- Titel
- Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
- Författare
- Lennerfors, Thomas Taro
- Förlag
- Breakwater Publishing
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 280 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.
Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.
Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.
Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.
Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 20082009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.
9197812337
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
