-
Handbok i formativ bedömning : strategier och...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2015. 280 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141957
- Titel
- Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 242 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Formativ bedömning: Se Dylan Wiliams berätta om hur Handbok i formativ bedömning skiljer sig från hans förra bok, Att följa lärande, och varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor:
Dylan Wiliams och Siobhán Leahys Handbok i formativ bedömning förklarar hur man implementerar praktiska tekniker och strategier som skapar en hållbar formativ bedömning i klassrummet. Handbok i formativ bedömning blir det handfasta stöd du behöver för att dokumentera din egen progression i det nödvändiga arbetet med att få formativ bedömning att genomsyra undervisningen. Du kan på det sättet följa din egen utveckling.
Wiliam och Leahy beskriver hur man kan arbeta kollegialt, men även hur man skapar de nödvändiga förutsättningarna till förändring. Andra områden som Handbok i formativ bedömning reder ut är:
• Vilken är lärarnas och rektorns roll?
• Hur och när sätter man betyg?
• Vilken samlad bild ger forskningen om formativ bedömning?
• Vilka vanliga missförstånd finns?
Ett fel har smugit sig in i vår fina Handbok i formativ bedömning. Varsågoda, här finns den korrekta checklistan för strategi 3. Denna pdf ersätter sidan 174.
Som komplement till boken finns nu Dylan Wiliams och Siobhán Leahys digitala lärmodul om formativ bedömning
Sagt om boken:
I denna bok beskrivs detaljerat, med stöd av aktuell forskning, hur formativ bedömning i skolmiljö kan förstås och utformas. Författarna är erfarna pedagoger; huvudförfattaren Dylan Wiliam dessutom en internationellt välkänd och produktiv auktoritet på området. Boken är utformad som en manual, där fem nyckelstrategier i den formativa bedömningsmodellen kapitelvis presenteras – förstå lärandemålen, skapa och leda den pedagogiska processen, ge feedback som styr lärandet, aktivera eleverna som läranderesurser för varandra samt inspirera eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande. (…) Beskrivningarna är mycket instruktiva och stöds av rediga tabeller, koncisa översikter och klargörande sammanfattningar, något som gör boken lämplig som såväl funktionell handbok som kurslitteratur och referens.
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 3, 2016
Att författarna varnar för vanliga fällor när det gäller de olika teknikerna som används i arbetet med strategierna, men även ger tips på förbättringar, är hedrande. (...) Till boken finns en superb innehållsförteckning som gör det enkelt att hitta rätt. (...) Boken är en guldgruva oavsett om du precis börjat arbeta formativt, har arbetat flera år med formativ bedömning, eller om du vill förändra din undervisning och behöver inspiration.
Cicki Nyberg, förstelärare i matematik, ur tidningen Origo #2 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127141957 -
Att följa lärande - - formativ bedömning i pr...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2019. 264 sidor.
Mycket gott skick. Mycket välbehållen bok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144124957
- Titel
- Att följa lärande - - formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 387 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dylan Wiliam är fil.dr, lärare och konsult och arbetar med verksamma lärare i Nordamerika, Storbritannien och många andra länder för att utveckla effektiv, evidensbaserad formativ bedömning.
Att följa lärande
Formativ bedömning i praktiken
Skolprestationer och utbildning har blivit allt viktigare för att människor ska kunna växa, frodas och delta aktivt i dagens samhälle. I denna andra upplaga av Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken, stärker Dylan Wiliam med ny evidens den formativa bedömningens verkningskraft på elevprestationer. Belägg från hela världen visar att formativ bedömning i klassrummet inte endast fungerar, utan att metoden kan användas i vanliga klassrum utan extra resurser.
I den nya upplagan av Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken har de praktiska tipsen utökats för att visa hur den formativa bedömningen kan tillämpas vid katederundervisning och föreläsningar. Den innehåller också en djupare diskussion kring forskningen om hur vi människor lär, om hur minnet fungerar och om neurovetenskapens roll i lärarutbildningen.
I kapitel 1 förklarar författaren att den avgörande och enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet är lärarkvalitet, och hans grundläggande argument är att vi måste hjälpa de lärare som redan tjänstgör i våra skolor att bli bättre. I kapitel 2 sammanfattas forskningen om formativ bedömning och ett nytt ramverk presenteras för hur de formativa tekniker som anges i boken passar ihop. I kapitel 3–7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning, som går ut på att
• klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
• åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlämningsuppgifter
• ge feedback som för lärandet framåt
• aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
• äga sitt eget lärande.
Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan, lärare i högre utbildning samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144124957 -
Handbok i formativ bedömning : Strategier och...
Häftad bok.
Nyskick. Handbok i formativ bedömning: Praktiska strategier för att implementera och utveckla formativ bedömning i klassrummet. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2015 | Danskt band. 8:o (173x242 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141957
- Titel
- Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 242 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Formativ bedömning: Se Dylan Wiliams berätta om hur Handbok i formativ bedömning skiljer sig från hans förra bok, Att följa lärande, och varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor:
Dylan Wiliams och Siobhán Leahys Handbok i formativ bedömning förklarar hur man implementerar praktiska tekniker och strategier som skapar en hållbar formativ bedömning i klassrummet. Handbok i formativ bedömning blir det handfasta stöd du behöver för att dokumentera din egen progression i det nödvändiga arbetet med att få formativ bedömning att genomsyra undervisningen. Du kan på det sättet följa din egen utveckling.
Wiliam och Leahy beskriver hur man kan arbeta kollegialt, men även hur man skapar de nödvändiga förutsättningarna till förändring. Andra områden som Handbok i formativ bedömning reder ut är:
• Vilken är lärarnas och rektorns roll?
• Hur och när sätter man betyg?
• Vilken samlad bild ger forskningen om formativ bedömning?
• Vilka vanliga missförstånd finns?
Ett fel har smugit sig in i vår fina Handbok i formativ bedömning. Varsågoda, här finns den korrekta checklistan för strategi 3. Denna pdf ersätter sidan 174.
Som komplement till boken finns nu Dylan Wiliams och Siobhán Leahys digitala lärmodul om formativ bedömning
Sagt om boken:
I denna bok beskrivs detaljerat, med stöd av aktuell forskning, hur formativ bedömning i skolmiljö kan förstås och utformas. Författarna är erfarna pedagoger; huvudförfattaren Dylan Wiliam dessutom en internationellt välkänd och produktiv auktoritet på området. Boken är utformad som en manual, där fem nyckelstrategier i den formativa bedömningsmodellen kapitelvis presenteras – förstå lärandemålen, skapa och leda den pedagogiska processen, ge feedback som styr lärandet, aktivera eleverna som läranderesurser för varandra samt inspirera eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande. (…) Beskrivningarna är mycket instruktiva och stöds av rediga tabeller, koncisa översikter och klargörande sammanfattningar, något som gör boken lämplig som såväl funktionell handbok som kurslitteratur och referens.
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 3, 2016
Att författarna varnar för vanliga fällor när det gäller de olika teknikerna som används i arbetet med strategierna, men även ger tips på förbättringar, är hedrande. (...) Till boken finns en superb innehållsförteckning som gör det enkelt att hitta rätt. (...) Boken är en guldgruva oavsett om du precis börjat arbeta formativt, har arbetat flera år med formativ bedömning, eller om du vill förändra din undervisning och behöver inspiration.
Cicki Nyberg, förstelärare i matematik, ur tidningen Origo #2 2016
9789127141957 -
Att följa lärande : formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Mycket gott skick. Lite bruksslitage och veck på framsidans nedre kant, samt några mindre fläckar på framsidan. I övrigt gott skick. Köp gärna flera böcker av mig för samfrakt. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083698
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jämförelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:
klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
ge feedback som för lärandet framåt
aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
samt att äga sitt eget lärande.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144083698 -
Att följa lärande : formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083698
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jämförelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:
klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
ge feedback som för lärandet framåt
aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
samt att äga sitt eget lärande.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144083698 -
Handbok i formativ bedömning : strategier och...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2015. 280 sidor.
Nära nyskick. Lätt spår efter hantering på pärm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141957
- Titel
- Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 242 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Formativ bedömning: Se Dylan Wiliams berätta om hur Handbok i formativ bedömning skiljer sig från hans förra bok, Att följa lärande, och varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor:
Dylan Wiliams och Siobhán Leahys Handbok i formativ bedömning förklarar hur man implementerar praktiska tekniker och strategier som skapar en hållbar formativ bedömning i klassrummet. Handbok i formativ bedömning blir det handfasta stöd du behöver för att dokumentera din egen progression i det nödvändiga arbetet med att få formativ bedömning att genomsyra undervisningen. Du kan på det sättet följa din egen utveckling.
Wiliam och Leahy beskriver hur man kan arbeta kollegialt, men även hur man skapar de nödvändiga förutsättningarna till förändring. Andra områden som Handbok i formativ bedömning reder ut är:
• Vilken är lärarnas och rektorns roll?
• Hur och när sätter man betyg?
• Vilken samlad bild ger forskningen om formativ bedömning?
• Vilka vanliga missförstånd finns?
Ett fel har smugit sig in i vår fina Handbok i formativ bedömning. Varsågoda, här finns den korrekta checklistan för strategi 3. Denna pdf ersätter sidan 174.
Som komplement till boken finns nu Dylan Wiliams och Siobhán Leahys digitala lärmodul om formativ bedömning
Sagt om boken:
I denna bok beskrivs detaljerat, med stöd av aktuell forskning, hur formativ bedömning i skolmiljö kan förstås och utformas. Författarna är erfarna pedagoger; huvudförfattaren Dylan Wiliam dessutom en internationellt välkänd och produktiv auktoritet på området. Boken är utformad som en manual, där fem nyckelstrategier i den formativa bedömningsmodellen kapitelvis presenteras – förstå lärandemålen, skapa och leda den pedagogiska processen, ge feedback som styr lärandet, aktivera eleverna som läranderesurser för varandra samt inspirera eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande. (…) Beskrivningarna är mycket instruktiva och stöds av rediga tabeller, koncisa översikter och klargörande sammanfattningar, något som gör boken lämplig som såväl funktionell handbok som kurslitteratur och referens.
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 3, 2016
Att författarna varnar för vanliga fällor när det gäller de olika teknikerna som används i arbetet med strategierna, men även ger tips på förbättringar, är hedrande. (...) Till boken finns en superb innehållsförteckning som gör det enkelt att hitta rätt. (...) Boken är en guldgruva oavsett om du precis börjat arbeta formativt, har arbetat flera år med formativ bedömning, eller om du vill förändra din undervisning och behöver inspiration.
Cicki Nyberg, förstelärare i matematik, ur tidningen Origo #2 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127141957 -
Att följa lärande : formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Nära nyskick. Mycket fint skick, är dock namnad i blyerts på första sidan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083698
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jämförelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:
klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
ge feedback som för lärandet framåt
aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
samt att äga sitt eget lärande.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144083698 -
Assessment for Learning - Putting it into pra...
Häftad bok. Open University Press. 2010. 135 sidor.
Nära nyskick. ENGELSK TEXT. Format 23 x 15 cm Vikt 255 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. "Based on a two-year project involving 36 teachers, this manual offers ideas and advice for improving formative assessment in the classroom. It is inspired by research studies world läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780335212972
- Titel
- Assessment for learning - putting it into practice
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Open University Press
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 152 x 228 mm
- Vikt
- 255 g
- Språk
- Svenska
Open University Press 9780335212972 -
Att följa lärande - - formativ bedömning i pr...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2019. 264 sidor.
Mycket gott skick. Bra skick.
Några markeringar med blyerts finns.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144124957
- Titel
- Att följa lärande - - formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 387 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dylan Wiliam är fil.dr, lärare och konsult och arbetar med verksamma lärare i Nordamerika, Storbritannien och många andra länder för att utveckla effektiv, evidensbaserad formativ bedömning.
Att följa lärande
Formativ bedömning i praktiken
Skolprestationer och utbildning har blivit allt viktigare för att människor ska kunna växa, frodas och delta aktivt i dagens samhälle. I denna andra upplaga av Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken, stärker Dylan Wiliam med ny evidens den formativa bedömningens verkningskraft på elevprestationer. Belägg från hela världen visar att formativ bedömning i klassrummet inte endast fungerar, utan att metoden kan användas i vanliga klassrum utan extra resurser.
I den nya upplagan av Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken har de praktiska tipsen utökats för att visa hur den formativa bedömningen kan tillämpas vid katederundervisning och föreläsningar. Den innehåller också en djupare diskussion kring forskningen om hur vi människor lär, om hur minnet fungerar och om neurovetenskapens roll i lärarutbildningen.
I kapitel 1 förklarar författaren att den avgörande och enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet är lärarkvalitet, och hans grundläggande argument är att vi måste hjälpa de lärare som redan tjänstgör i våra skolor att bli bättre. I kapitel 2 sammanfattas forskningen om formativ bedömning och ett nytt ramverk presenteras för hur de formativa tekniker som anges i boken passar ihop. I kapitel 3–7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning, som går ut på att
• klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
• åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlämningsuppgifter
• ge feedback som för lärandet framåt
• aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
• äga sitt eget lärande.
Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan, lärare i högre utbildning samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144124957 -
Handbok i formativ bedömning strategier och p...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Natur & kultur. uppl.1:3. 2016. 280 s. 17 x 24cm. Pärmen har ett stötmärke i nedre hörnet. Inlagan i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141957
- Titel
- Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 242 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Formativ bedömning: Se Dylan Wiliams berätta om hur Handbok i formativ bedömning skiljer sig från hans förra bok, Att följa lärande, och varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor:
Dylan Wiliams och Siobhán Leahys Handbok i formativ bedömning förklarar hur man implementerar praktiska tekniker och strategier som skapar en hållbar formativ bedömning i klassrummet. Handbok i formativ bedömning blir det handfasta stöd du behöver för att dokumentera din egen progression i det nödvändiga arbetet med att få formativ bedömning att genomsyra undervisningen. Du kan på det sättet följa din egen utveckling.
Wiliam och Leahy beskriver hur man kan arbeta kollegialt, men även hur man skapar de nödvändiga förutsättningarna till förändring. Andra områden som Handbok i formativ bedömning reder ut är:
• Vilken är lärarnas och rektorns roll?
• Hur och när sätter man betyg?
• Vilken samlad bild ger forskningen om formativ bedömning?
• Vilka vanliga missförstånd finns?
Ett fel har smugit sig in i vår fina Handbok i formativ bedömning. Varsågoda, här finns den korrekta checklistan för strategi 3. Denna pdf ersätter sidan 174.
Som komplement till boken finns nu Dylan Wiliams och Siobhán Leahys digitala lärmodul om formativ bedömning
Sagt om boken:
I denna bok beskrivs detaljerat, med stöd av aktuell forskning, hur formativ bedömning i skolmiljö kan förstås och utformas. Författarna är erfarna pedagoger; huvudförfattaren Dylan Wiliam dessutom en internationellt välkänd och produktiv auktoritet på området. Boken är utformad som en manual, där fem nyckelstrategier i den formativa bedömningsmodellen kapitelvis presenteras – förstå lärandemålen, skapa och leda den pedagogiska processen, ge feedback som styr lärandet, aktivera eleverna som läranderesurser för varandra samt inspirera eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande. (…) Beskrivningarna är mycket instruktiva och stöds av rediga tabeller, koncisa översikter och klargörande sammanfattningar, något som gör boken lämplig som såväl funktionell handbok som kurslitteratur och referens.
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 3, 2016
Att författarna varnar för vanliga fällor när det gäller de olika teknikerna som används i arbetet med strategierna, men även ger tips på förbättringar, är hedrande. (...) Till boken finns en superb innehållsförteckning som gör det enkelt att hitta rätt. (...) Boken är en guldgruva oavsett om du precis börjat arbeta formativt, har arbetat flera år med formativ bedömning, eller om du vill förändra din undervisning och behöver inspiration.
Cicki Nyberg, förstelärare i matematik, ur tidningen Origo #2 2016
9789127141957 -
Att följa lärande : formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 2013.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144093338
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9789144093338 -
Handbok i formativ bedömning - strategier och...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1:2 uppl. 2015. 280 sidor.
Mycket gott skick. Format 24 x 17,5 cm Vikt 605 g.
Häftad bok med mjuka flexipärmar och invikta flikar, sv/v illustrerad med figurer och tabeller, plats för egna anteckningar, infogat rättelseblad. Originalets titel: Embedding formative assessment. Översättning: Birgitta Ö läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141957
- Titel
- Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 242 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Formativ bedömning: Se Dylan Wiliams berätta om hur Handbok i formativ bedömning skiljer sig från hans förra bok, Att följa lärande, och varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor:
Dylan Wiliams och Siobhán Leahys Handbok i formativ bedömning förklarar hur man implementerar praktiska tekniker och strategier som skapar en hållbar formativ bedömning i klassrummet. Handbok i formativ bedömning blir det handfasta stöd du behöver för att dokumentera din egen progression i det nödvändiga arbetet med att få formativ bedömning att genomsyra undervisningen. Du kan på det sättet följa din egen utveckling.
Wiliam och Leahy beskriver hur man kan arbeta kollegialt, men även hur man skapar de nödvändiga förutsättningarna till förändring. Andra områden som Handbok i formativ bedömning reder ut är:
• Vilken är lärarnas och rektorns roll?
• Hur och när sätter man betyg?
• Vilken samlad bild ger forskningen om formativ bedömning?
• Vilka vanliga missförstånd finns?
Ett fel har smugit sig in i vår fina Handbok i formativ bedömning. Varsågoda, här finns den korrekta checklistan för strategi 3. Denna pdf ersätter sidan 174.
Som komplement till boken finns nu Dylan Wiliams och Siobhán Leahys digitala lärmodul om formativ bedömning
Sagt om boken:
I denna bok beskrivs detaljerat, med stöd av aktuell forskning, hur formativ bedömning i skolmiljö kan förstås och utformas. Författarna är erfarna pedagoger; huvudförfattaren Dylan Wiliam dessutom en internationellt välkänd och produktiv auktoritet på området. Boken är utformad som en manual, där fem nyckelstrategier i den formativa bedömningsmodellen kapitelvis presenteras – förstå lärandemålen, skapa och leda den pedagogiska processen, ge feedback som styr lärandet, aktivera eleverna som läranderesurser för varandra samt inspirera eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande. (…) Beskrivningarna är mycket instruktiva och stöds av rediga tabeller, koncisa översikter och klargörande sammanfattningar, något som gör boken lämplig som såväl funktionell handbok som kurslitteratur och referens.
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 3, 2016
Att författarna varnar för vanliga fällor när det gäller de olika teknikerna som används i arbetet med strategierna, men även ger tips på förbättringar, är hedrande. (...) Till boken finns en superb innehållsförteckning som gör det enkelt att hitta rätt. (...) Boken är en guldgruva oavsett om du precis börjat arbeta formativt, har arbetat flera år med formativ bedömning, eller om du vill förändra din undervisning och behöver inspiration.
Cicki Nyberg, förstelärare i matematik, ur tidningen Origo #2 2016
Natur & Kultur Akademisk 1:2 9789127141957 -
Att följa lärande - Handbok - i formativ bedö...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2019. 112 sidor.
Nyskick. Förlagsny och oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144124964
- Titel
- Att följa lärande - Handbok - i formativ bedömning
- Författare
- Wiliam, Dylan - Önnerfält, Birgitta - Hartell, Eva
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 285 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 295 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handbok till
Att följa lärande
Formativ bedömning i praktiken
Som komplement till Dylan Wiliams bok Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken, har denna handbok ett huvudsakligt syfte: att hjälpa dig att utveckla en formativ bedömningspraktik i klassrummet. Denna handbok kan också fungera som en fristående resurs som lyfter det bästa direkt ur Dylan Wiliams bok. Handboken ger dig enkla och praktiska tekniker och idéer samt mallar och checklistor för att utveckla din undervisning. Teknikerna kan enkelt anpassas för undervisning i alla ämnen och för alla åldrar. I handboken
• sammanfattas de fem nyckelstrategierna för formativ bedömning
• utforskas de olika strategierna i praktiken och hur man kan tillämpa teknikerna för var och en av dem
• behandlas fällor och fördelar i kooperativt lärande och hur lärare bäst kan använda kollaborativa tekniker för att lära elever att hjälpa varandra att lära sig
• presenteras ett nytt ramverk som visar hur teknikerna passar ihop och påverkar elevprestationer.
Boken vänder sig främst till verksamma lärare i grundskola och gymnasium, och till studenter på lärarutbildningen och rektorsprogrammet.
Studentlitteratur AB 1 9789144124964 -
Att följa lärande : formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 2013.
Nyskick. Oläst, perfekt skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144093338
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9789144093338 -
Att leda lärares lärande : formativ bedömning...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 334 sidor.
Nära nyskick.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789127141964
- Titel
- Att leda lärares lärande : formativ bedömning för skolledare
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 174 x 241 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Här berättar Dylan Wiliams om varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor, och vilka andra länder än Sverige som vill arbeta med formativ bedömning:
Dylan Wiliams bok Att leda lärares lärande – formativ bedömning för skolledare vänder sig till verksamma skolledare och studerande på rektorsprogrammet. Wiliams bok ger konkreta råd för hur man kan stödja lärare samt hur man kan finna tid till att låta lärare utveckla och förbättra sin praktik. Att uppmuntra och stödja ändrade klassrumspraktiker på din skola är det mest effektfulla du kan göra för att påverka elevers lärande. Dylan Wiliam beskriver hur införandet av formativ bedömning på skolor bevisat förbättrar elevresultat och effektiviserar undervisningen.
Boken Att leda lärares lärande – formativ bedömning för skolledare beskriver hur framstegen efter införandet av formativ bedömning sedan kan utvärderas och bedömas. Dylan Wiliam har tillsammans med Siobhán Leahy även skrivit Handbok för formativ bedömning. Denna bok väder sig till skolledare, utifrån författarens övertygelse att en skolledares viktigaste uppgift är att förbättra sina medarbetares arbetsprestationer. (…) Att leda lärares lärande är högaktuell och innehåller mängder av forskningsresultat och referenser. Texten är lättläst såtillvida att författaren ofta använder jagform och inte drar sig från personliga ställningstaganden. Det finns många bra idéer om hur man som skolledare kan arbeta mer effektivt med lärarna t.ex. genom att hålla mycket strukturerade möten eller att låta elevernas behov styra lärarnas kompetensutveckling, inte lärarnas önskningar. En mycket intressant handbok med många argument för det som författaren förespråkar.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 19, 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127141964 -
Att följa lärande. Formativ bedömning i prakt...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:7 uppl. 2013. 200 sidor.
Mycket gott skick. DET kan varje lärare göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Och också bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat. Kunskaper för betygsättning, utvärderingsmetodik, pedagogisk metodik i grundskolan och gymnasieskolan. För lärar läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083698
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jämförelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:
klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
ge feedback som för lärandet framåt
aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
samt att äga sitt eget lärande.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Studentlitteratur AB 1:7 9789144083698 -
Att leda lärares lärande : formativ bedömning...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 334 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141964
- Titel
- Att leda lärares lärande : formativ bedömning för skolledare
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 174 x 241 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Här berättar Dylan Wiliams om varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor, och vilka andra länder än Sverige som vill arbeta med formativ bedömning:
Dylan Wiliams bok Att leda lärares lärande – formativ bedömning för skolledare vänder sig till verksamma skolledare och studerande på rektorsprogrammet. Wiliams bok ger konkreta råd för hur man kan stödja lärare samt hur man kan finna tid till att låta lärare utveckla och förbättra sin praktik. Att uppmuntra och stödja ändrade klassrumspraktiker på din skola är det mest effektfulla du kan göra för att påverka elevers lärande. Dylan Wiliam beskriver hur införandet av formativ bedömning på skolor bevisat förbättrar elevresultat och effektiviserar undervisningen.
Boken Att leda lärares lärande – formativ bedömning för skolledare beskriver hur framstegen efter införandet av formativ bedömning sedan kan utvärderas och bedömas. Dylan Wiliam har tillsammans med Siobhán Leahy även skrivit Handbok för formativ bedömning. Denna bok väder sig till skolledare, utifrån författarens övertygelse att en skolledares viktigaste uppgift är att förbättra sina medarbetares arbetsprestationer. (…) Att leda lärares lärande är högaktuell och innehåller mängder av forskningsresultat och referenser. Texten är lättläst såtillvida att författaren ofta använder jagform och inte drar sig från personliga ställningstaganden. Det finns många bra idéer om hur man som skolledare kan arbeta mer effektivt med lärarna t.ex. genom att hålla mycket strukturerade möten eller att låta elevernas behov styra lärarnas kompetensutveckling, inte lärarnas önskningar. En mycket intressant handbok med många argument för det som författaren förespråkar.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 19, 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127141964 -
Att leda lärares lärande : formativ bedömning...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 334 sidor.
Nära nyskick. fint exemplar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141964
- Titel
- Att leda lärares lärande : formativ bedömning för skolledare
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 174 x 241 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Här berättar Dylan Wiliams om varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor, och vilka andra länder än Sverige som vill arbeta med formativ bedömning:
Dylan Wiliams bok Att leda lärares lärande – formativ bedömning för skolledare vänder sig till verksamma skolledare och studerande på rektorsprogrammet. Wiliams bok ger konkreta råd för hur man kan stödja lärare samt hur man kan finna tid till att låta lärare utveckla och förbättra sin praktik. Att uppmuntra och stödja ändrade klassrumspraktiker på din skola är det mest effektfulla du kan göra för att påverka elevers lärande. Dylan Wiliam beskriver hur införandet av formativ bedömning på skolor bevisat förbättrar elevresultat och effektiviserar undervisningen.
Boken Att leda lärares lärande – formativ bedömning för skolledare beskriver hur framstegen efter införandet av formativ bedömning sedan kan utvärderas och bedömas. Dylan Wiliam har tillsammans med Siobhán Leahy även skrivit Handbok för formativ bedömning. Denna bok väder sig till skolledare, utifrån författarens övertygelse att en skolledares viktigaste uppgift är att förbättra sina medarbetares arbetsprestationer. (…) Att leda lärares lärande är högaktuell och innehåller mängder av forskningsresultat och referenser. Texten är lättläst såtillvida att författaren ofta använder jagform och inte drar sig från personliga ställningstaganden. Det finns många bra idéer om hur man som skolledare kan arbeta mer effektivt med lärarna t.ex. genom att hålla mycket strukturerade möten eller att låta elevernas behov styra lärarnas kompetensutveckling, inte lärarnas önskningar. En mycket intressant handbok med många argument för det som författaren förespråkar.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 19, 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127141964 -
Att följa lärande - Formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Mycket gott skick. Inget trasigt eller skrivet. Verkar vara oläst...
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083698
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jämförelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:
klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
ge feedback som för lärandet framåt
aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
samt att äga sitt eget lärande.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144083698 -
Leadership [for] teacher learning : creating...
Häftad bok. Learning Sciences International. 2016. 277 sidor.
Mycket gott skick. Ej namnad, inga understrykningar, inga vikta hörn.
Jag säljer många böcker, det går bra att beställa flera böcker inom samma fraktpris.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781941112267
- Titel
- Leadership [for] teacher learning : creating a culture where all teachers improve so that all students succeed
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Utgivningsår
- 2020
- Språk
- English
Learning Sciences International 9781941112267 -
Att leda lärares lärande - formativ bedömning...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. Första uppl. 2016. 334 sidor.
Mycket gott skick. Häftad med pärmflikar, 17 x 24 cm, 720 gram. Postas inom ett dygn
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141964
- Titel
- Att leda lärares lärande : formativ bedömning för skolledare
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 174 x 241 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Här berättar Dylan Wiliams om varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor, och vilka andra länder än Sverige som vill arbeta med formativ bedömning:
Dylan Wiliams bok Att leda lärares lärande – formativ bedömning för skolledare vänder sig till verksamma skolledare och studerande på rektorsprogrammet. Wiliams bok ger konkreta råd för hur man kan stödja lärare samt hur man kan finna tid till att låta lärare utveckla och förbättra sin praktik. Att uppmuntra och stödja ändrade klassrumspraktiker på din skola är det mest effektfulla du kan göra för att påverka elevers lärande. Dylan Wiliam beskriver hur införandet av formativ bedömning på skolor bevisat förbättrar elevresultat och effektiviserar undervisningen.
Boken Att leda lärares lärande – formativ bedömning för skolledare beskriver hur framstegen efter införandet av formativ bedömning sedan kan utvärderas och bedömas. Dylan Wiliam har tillsammans med Siobhán Leahy även skrivit Handbok för formativ bedömning. Denna bok väder sig till skolledare, utifrån författarens övertygelse att en skolledares viktigaste uppgift är att förbättra sina medarbetares arbetsprestationer. (…) Att leda lärares lärande är högaktuell och innehåller mängder av forskningsresultat och referenser. Texten är lättläst såtillvida att författaren ofta använder jagform och inte drar sig från personliga ställningstaganden. Det finns många bra idéer om hur man som skolledare kan arbeta mer effektivt med lärarna t.ex. genom att hålla mycket strukturerade möten eller att låta elevernas behov styra lärarnas kompetensutveckling, inte lärarnas önskningar. En mycket intressant handbok med många argument för det som författaren förespråkar.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 19, 2016
Natur & Kultur Akademisk Första 9789127141964 -
Handbok i formativ bedömning - strategier och...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. Första uppl. 2016. 280 sidor.
Mycket gott skick. Häftad med pärmflikar, 17 x 24 cm, 610 gram. Postas inom ett dygn
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141957
- Titel
- Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 242 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Formativ bedömning: Se Dylan Wiliams berätta om hur Handbok i formativ bedömning skiljer sig från hans förra bok, Att följa lärande, och varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor:
Dylan Wiliams och Siobhán Leahys Handbok i formativ bedömning förklarar hur man implementerar praktiska tekniker och strategier som skapar en hållbar formativ bedömning i klassrummet. Handbok i formativ bedömning blir det handfasta stöd du behöver för att dokumentera din egen progression i det nödvändiga arbetet med att få formativ bedömning att genomsyra undervisningen. Du kan på det sättet följa din egen utveckling.
Wiliam och Leahy beskriver hur man kan arbeta kollegialt, men även hur man skapar de nödvändiga förutsättningarna till förändring. Andra områden som Handbok i formativ bedömning reder ut är:
• Vilken är lärarnas och rektorns roll?
• Hur och när sätter man betyg?
• Vilken samlad bild ger forskningen om formativ bedömning?
• Vilka vanliga missförstånd finns?
Ett fel har smugit sig in i vår fina Handbok i formativ bedömning. Varsågoda, här finns den korrekta checklistan för strategi 3. Denna pdf ersätter sidan 174.
Som komplement till boken finns nu Dylan Wiliams och Siobhán Leahys digitala lärmodul om formativ bedömning
Sagt om boken:
I denna bok beskrivs detaljerat, med stöd av aktuell forskning, hur formativ bedömning i skolmiljö kan förstås och utformas. Författarna är erfarna pedagoger; huvudförfattaren Dylan Wiliam dessutom en internationellt välkänd och produktiv auktoritet på området. Boken är utformad som en manual, där fem nyckelstrategier i den formativa bedömningsmodellen kapitelvis presenteras – förstå lärandemålen, skapa och leda den pedagogiska processen, ge feedback som styr lärandet, aktivera eleverna som läranderesurser för varandra samt inspirera eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande. (…) Beskrivningarna är mycket instruktiva och stöds av rediga tabeller, koncisa översikter och klargörande sammanfattningar, något som gör boken lämplig som såväl funktionell handbok som kurslitteratur och referens.
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 3, 2016
Att författarna varnar för vanliga fällor när det gäller de olika teknikerna som används i arbetet med strategierna, men även ger tips på förbättringar, är hedrande. (...) Till boken finns en superb innehållsförteckning som gör det enkelt att hitta rätt. (...) Boken är en guldgruva oavsett om du precis börjat arbeta formativt, har arbetat flera år med formativ bedömning, eller om du vill förändra din undervisning och behöver inspiration.
Cicki Nyberg, förstelärare i matematik, ur tidningen Origo #2 2016
Natur & Kultur Akademisk Första 9789127141957 -
Handbok i formativ bedömning : strategier och...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2015. 280 sidor.
Mycket gott skick. Inget kludder i den.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141957
- Titel
- Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 242 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Formativ bedömning: Se Dylan Wiliams berätta om hur Handbok i formativ bedömning skiljer sig från hans förra bok, Att följa lärande, och varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor:
Dylan Wiliams och Siobhán Leahys Handbok i formativ bedömning förklarar hur man implementerar praktiska tekniker och strategier som skapar en hållbar formativ bedömning i klassrummet. Handbok i formativ bedömning blir det handfasta stöd du behöver för att dokumentera din egen progression i det nödvändiga arbetet med att få formativ bedömning att genomsyra undervisningen. Du kan på det sättet följa din egen utveckling.
Wiliam och Leahy beskriver hur man kan arbeta kollegialt, men även hur man skapar de nödvändiga förutsättningarna till förändring. Andra områden som Handbok i formativ bedömning reder ut är:
• Vilken är lärarnas och rektorns roll?
• Hur och när sätter man betyg?
• Vilken samlad bild ger forskningen om formativ bedömning?
• Vilka vanliga missförstånd finns?
Ett fel har smugit sig in i vår fina Handbok i formativ bedömning. Varsågoda, här finns den korrekta checklistan för strategi 3. Denna pdf ersätter sidan 174.
Som komplement till boken finns nu Dylan Wiliams och Siobhán Leahys digitala lärmodul om formativ bedömning
Sagt om boken:
I denna bok beskrivs detaljerat, med stöd av aktuell forskning, hur formativ bedömning i skolmiljö kan förstås och utformas. Författarna är erfarna pedagoger; huvudförfattaren Dylan Wiliam dessutom en internationellt välkänd och produktiv auktoritet på området. Boken är utformad som en manual, där fem nyckelstrategier i den formativa bedömningsmodellen kapitelvis presenteras – förstå lärandemålen, skapa och leda den pedagogiska processen, ge feedback som styr lärandet, aktivera eleverna som läranderesurser för varandra samt inspirera eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande. (…) Beskrivningarna är mycket instruktiva och stöds av rediga tabeller, koncisa översikter och klargörande sammanfattningar, något som gör boken lämplig som såväl funktionell handbok som kurslitteratur och referens.
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 3, 2016
Att författarna varnar för vanliga fällor när det gäller de olika teknikerna som används i arbetet med strategierna, men även ger tips på förbättringar, är hedrande. (...) Till boken finns en superb innehållsförteckning som gör det enkelt att hitta rätt. (...) Boken är en guldgruva oavsett om du precis börjat arbeta formativt, har arbetat flera år med formativ bedömning, eller om du vill förändra din undervisning och behöver inspiration.
Cicki Nyberg, förstelärare i matematik, ur tidningen Origo #2 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127141957 -
Handbok i formativ bedömning : strategier och...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2017. 280 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141957
- Titel
- Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 242 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Formativ bedömning: Se Dylan Wiliams berätta om hur Handbok i formativ bedömning skiljer sig från hans förra bok, Att följa lärande, och varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor:
Dylan Wiliams och Siobhán Leahys Handbok i formativ bedömning förklarar hur man implementerar praktiska tekniker och strategier som skapar en hållbar formativ bedömning i klassrummet. Handbok i formativ bedömning blir det handfasta stöd du behöver för att dokumentera din egen progression i det nödvändiga arbetet med att få formativ bedömning att genomsyra undervisningen. Du kan på det sättet följa din egen utveckling.
Wiliam och Leahy beskriver hur man kan arbeta kollegialt, men även hur man skapar de nödvändiga förutsättningarna till förändring. Andra områden som Handbok i formativ bedömning reder ut är:
• Vilken är lärarnas och rektorns roll?
• Hur och när sätter man betyg?
• Vilken samlad bild ger forskningen om formativ bedömning?
• Vilka vanliga missförstånd finns?
Ett fel har smugit sig in i vår fina Handbok i formativ bedömning. Varsågoda, här finns den korrekta checklistan för strategi 3. Denna pdf ersätter sidan 174.
Som komplement till boken finns nu Dylan Wiliams och Siobhán Leahys digitala lärmodul om formativ bedömning
Sagt om boken:
I denna bok beskrivs detaljerat, med stöd av aktuell forskning, hur formativ bedömning i skolmiljö kan förstås och utformas. Författarna är erfarna pedagoger; huvudförfattaren Dylan Wiliam dessutom en internationellt välkänd och produktiv auktoritet på området. Boken är utformad som en manual, där fem nyckelstrategier i den formativa bedömningsmodellen kapitelvis presenteras – förstå lärandemålen, skapa och leda den pedagogiska processen, ge feedback som styr lärandet, aktivera eleverna som läranderesurser för varandra samt inspirera eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande. (…) Beskrivningarna är mycket instruktiva och stöds av rediga tabeller, koncisa översikter och klargörande sammanfattningar, något som gör boken lämplig som såväl funktionell handbok som kurslitteratur och referens.
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 3, 2016
Att författarna varnar för vanliga fällor när det gäller de olika teknikerna som används i arbetet med strategierna, men även ger tips på förbättringar, är hedrande. (...) Till boken finns en superb innehållsförteckning som gör det enkelt att hitta rätt. (...) Boken är en guldgruva oavsett om du precis börjat arbeta formativt, har arbetat flera år med formativ bedömning, eller om du vill förändra din undervisning och behöver inspiration.
Cicki Nyberg, förstelärare i matematik, ur tidningen Origo #2 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127141957 -
Att följa lärande : formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavda hörn och kanter. Färgöverstrykningar på två sidor. Understrykningar på en sida. I övrigt hel och ren inlaga. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083698
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jämförelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:
klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
ge feedback som för lärandet framåt
aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
samt att äga sitt eget lärande.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144083698 -
Att leda lärares lärande : formativ bedömning...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2016. 334 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141964
- Titel
- Att leda lärares lärande : formativ bedömning för skolledare
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 174 x 241 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 720 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Här berättar Dylan Wiliams om varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor, och vilka andra länder än Sverige som vill arbeta med formativ bedömning:
Dylan Wiliams bok Att leda lärares lärande – formativ bedömning för skolledare vänder sig till verksamma skolledare och studerande på rektorsprogrammet. Wiliams bok ger konkreta råd för hur man kan stödja lärare samt hur man kan finna tid till att låta lärare utveckla och förbättra sin praktik. Att uppmuntra och stödja ändrade klassrumspraktiker på din skola är det mest effektfulla du kan göra för att påverka elevers lärande. Dylan Wiliam beskriver hur införandet av formativ bedömning på skolor bevisat förbättrar elevresultat och effektiviserar undervisningen.
Boken Att leda lärares lärande – formativ bedömning för skolledare beskriver hur framstegen efter införandet av formativ bedömning sedan kan utvärderas och bedömas. Dylan Wiliam har tillsammans med Siobhán Leahy även skrivit Handbok för formativ bedömning. Denna bok väder sig till skolledare, utifrån författarens övertygelse att en skolledares viktigaste uppgift är att förbättra sina medarbetares arbetsprestationer. (…) Att leda lärares lärande är högaktuell och innehåller mängder av forskningsresultat och referenser. Texten är lättläst såtillvida att författaren ofta använder jagform och inte drar sig från personliga ställningstaganden. Det finns många bra idéer om hur man som skolledare kan arbeta mer effektivt med lärarna t.ex. genom att hålla mycket strukturerade möten eller att låta elevernas behov styra lärarnas kompetensutveckling, inte lärarnas önskningar. En mycket intressant handbok med många argument för det som författaren förespråkar.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 19, 2016
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127141964 -
Assessment for learning - putting it into pra...
Pocketbok. Open University Press. 2003. 152 sidor.
Mycket gott skick. Överstrykningar finns
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0335212972
- Titel
- Assessment for learning - putting it into practice
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Open University Press
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 152 x 228 mm
- Vikt
- 255 g
- Språk
- Svenska
Open University Press 0335212972 -
Assessment for learning - putting it into pra...
Häftad bok. Open University Press. 2003. 152 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780335212972
- Titel
- Assessment for learning - putting it into practice
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Open University Press
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 152 x 228 mm
- Vikt
- 255 g
- Språk
- Svenska
Open University Press 9780335212972 -
Att följa lärande : formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083698
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jämförelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:
klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
ge feedback som för lärandet framåt
aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
samt att äga sitt eget lärande.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144083698 -
Att följa lärande : formativ bedömning i prak...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083698
- Titel
- Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
- Författare
- Dylan Wiliam
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 294 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat.
I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra.
I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jämförelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning:
klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg
åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter
ge feedback som för lärandet framåt
aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra
samt att äga sitt eget lärande.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.
Studentlitteratur AB 1 9789144083698
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
