Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Vilse i skolan - Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt

Vilse i skolan - Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2016. 332 sidor.

Nära nyskick. "Vilse i skolan" handlar om de elever som vi inom skolan möter mer eller mindre dagligen och som vi ibland kallar stökiga, okoncentrerade, krävande och utåtagerande. Boken riktar sig till alla som kommer i kontakt med "explosiva" barn och ungdomar, såväl föräldrar som pedagogisk personal.

Ross W. Greene är lektor i psykologi vid Harvard och har gett ut flera böcker på temat barn med beteendestörningar. I "Vilse i skolan" beskriver han sin samtalsmodell "Collaborative Problem Solving" (CPS), på svenska översatt till "Den samarbetsbaserade problemlösningsmodellen", men tyngdpunkten ligger på att visa hur modellen kan tillämpas i praktiken. I ett antal berättelser, baserade på autentiska erfarenheter av lärare, föräldrar och barn, visar Greene konkreta exempel på hur man kan hjälpa barn och ungdomar som har sociala och beteendemässiga problem.

Facklitteratur kan vara torr och tung att läsa ibland, men "Vilse i skolan" är faktiskt en bok jag sträckläste, bl.a. tack vare alla karaktärer som Greene låter komma till liv i boken. Jag läser om Joey, Crystal, Mrs Woods och Mr Armstrong och känner igen dem allihop från egna lärarrum, klassrum och utvecklingssamtal. Här återfinns samma problematik men här finns också samma förutsättningar för att hitta rätt.

Boken är lätt kantstött och har mindre ytliga skavanker. Utöver det inga skadade sidor eller klotter. Sparsamt använd och nästintill nyskick. Söker ett kärleksfullt hem där den får fortsätta att vara lika behjälplig som den varit under egna studier!

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144109701
Titel
Vilse i skolan - Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
Författare
Greene, Ross W
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2016
Omfång
332 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
474 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Med sin fasta övertygelse om att alla barn uppför sig väl om de kan, ger Ross W. Greene stöd åt lärare som upplever att de inte alltid räcker till för de elever som behöver dem mest. Eleverna själva vill inget hellre än att kunna hantera de sociala, känslomässiga och beteendemässiga krav som ställs på dem i skolan och i livet. Många har dock förlorat hoppet om att någon vuxen någonsin kommer att kunna hjälpa dem.
I Vilse i skolan beskriver Ross W. Greene hur man med empati och ett kognitivt, humanistiskt förhållningssätt kan hjälpa beteendemässigt utmanande barn och ungdomar att hantera sitt beteende. Utifrån bokens fiktiva ramberättelse och många konkreta exempel förklarar Greene hur man kan arbeta med den modell som presenteras i boken: Samarbets­baserade och proaktiva lösningar (CPS). Grundtanken bakom modellen är att beteendemässigt utmanande barn ännu inte utvecklat vissa viktiga tankefärdigheter. Genom att de vuxna i barnets omgivning identifierar och förstår vilka färdigheter som saknas och vilka problem detta leder till, kan de hitta lösningar tillsammans med barnet.
Den nya upplagan återspeglar alla revideringar och förbättringar av CPS-modellen som skett sedan år 2009.
Boken vänder sig till studenter på lärarutbildningen, men också till alla som arbetar i skolans värld.
Tredje upplagan