-
"Att ha barn med är en god sak" - barn, medie...
Häftad bok. Linköpings Umiversitet - Stiftelsen etermedierna i Sverige. 1 uppl. 1999. 377 sidor.
Nära nyskick. Oläst. Akademisk avhandling, . Disputationsblad medföljer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172196602
- Titel
- "Att ha barn med är en god sak" - barn, medier och medborgarskap under 1930-talet
- Författare
- Lindgren, Anne-Li
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 377 sidor
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna avhandling handlar om hur samhället presenterades för barn via skolradion och Folkskolans barntidning under 1930-talet. I avhandlingen granskas hur såväl barnen som medierna i sig gjordes till redskap i den ideologiska striden om välfärdsstatens förändring och innebörder under 1900-talet. Studien handlar om innehållet i medierna och de om de aktörer som utformade program och texter. Vilka aktörer ville ha med barn och varför blev barn användbara i striden om skolradions innehåll och utformning? Vad fanns det för likheter och skillnader i sättet att tilltala och beskriva barn i de båda medierna? Ett viktigt resultat i avhandlingen är hur genus och etnicitet relaterades till barn i skapandet av en svensk folkhemsidentitet.
Linköpings Umiversitet - Stiftelsen etermedierna i Sverige 1 9172196602 -
Förskolan och barns utveckling : grundbok för...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2017. 288 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694638
- Titel
- Förskolan och barns utveckling : grundbok för förskollärare
- Författare
- Lindgren, Anne-Li - Pramling, Niklas - Säljö, Roger
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nästan alla barn i Sverige deltar i någon form av förskoleverksamhet. Därmed är förskolan en central del i samhället. Förskolan ska erbjuda aktiviteter och innehåll där barn, med olika bakgrund och intressen, ska utvecklas enskilt och i grupp.
Förskolan och barns utvecklig ger en rik bild av barns utveckling och lärande inom ramen för förskolan, och hur utvecklingen av denna institution sett ut. I historiska och samtida perspektiv tematiserar kapitlen frågor om bland annat förskolans pedagogiska tradition, barns lek och socialisation, flerspråkighet, digitala redskap, estetiska uttrycksformer, dokumentation och likvärdighet. Boken är indelad i fyra sektioner:
Förskolans uppkomst, styrning och pedagogiska ursprung
Barns utveckling ur olika vetenskapliga perspektiv
Undervisning och lärande i lek- och temabaserad verksamhet
Uppföljning och utveckling i förskolan
Boken är i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men den kan även användas i fortbildning av verksamma förskollärare och läsas av andra som är intresserade av barns utveckling och förskola.
Anne-Li Lindgren (red.) är professor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet.
Niklas Pramling (red.) är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Roger Säljö (red.) är professor i pedagogik och pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet.
Lise-Lotte Bjervås har en bakgrund som förskollärare, men är numera lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och forskar om förskolebarns lärande i matematik.
Polly Björk-Willén är fil.dr i Tema Barn och biträdande professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet.
Asta Cekaite är professor vid Tema Barn, Linköpings universitet.
Anette Emilson är fil.dr och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Ann-Carita Evaldsson är professor i pedagogik vid Uppsala universitet med en tvärvetenskaplig bakgrund i kommunikation.
Ann Frisén är professor i psykologi vid Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet och professor på deltid vid Högskolan Väst.
Jan-Erik Johansson är professor emeritus i förskolepedagogik vid Høgskolen i Oslo och Akershus i Norge.
Susanne Klaar är fil.dr i pedagogik och har en bakgrund som förskollärare och Ma/NO-lärare i årskurs 1–7.
Hillevi Lenz Taguchi är professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet.
Caroline Liberg har sin vetenskapliga bakgrund inom allmän språkvetenskap och är nu professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet.
Ulf P. Lundgren är professor emeritus vid Uppsala universitet.
Anna Palmer är docent i förskoledidaktik och lektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen,Stockholms universitet.
Hanna Palmér är docent i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet.
Sven Persson är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet.
Ann-Christine Vallberg Roth är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Cecilia Wallerstedt är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140694638 -
Etik, integritet och dokumentation i förskola...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2016.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140692672
- Titel
- Etik, integritet och dokumentation i förskolan
- Författare
- Lindgren, Anne-Li
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I förskolans uppdrag ingår att dokumentera verksamheten. Detta kan tyckas enkelt, men för dem som genomför dokumentationen uppstår ofta frågor som: Vad ska dokumenteras? Vem ska dokumenteras? Vilka metoder och vilken teknik ska användas? Hur ska dokumentationen spridas och vem ansvarar för det? Ytterst handlar det om hur relationer skapas mellan de som dokumenterar och de som blir dokumenterade. Ofta är det vuxna som dokumenterar barn, och när barn involveras i arbetet sker det på de vuxnas villkor.
I den här boken diskuteras hur etik och integritet hanteras när verksamheten dokumenteras. Ofta gäller helt andra normer för barn än för vuxna kring etik och integritet i förskolan.
Författaren visar också varför och hur frågor om etik och integritet kan lyftas fram på nya sätt för att skapa en förskoleverksamhet som genomsyras av ett etiskt förhållningssätt. Detta är en förutsättning för att förskolan både ska kunna dokumentera verksamheten och förmedla demokratiska normer och värden.
Anne-Li Lindgren är professor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet, där hon är föreståndare för Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140692672 -
Från små människor till lärande individer : f...
Häftad bok. Arkiv / Stiftelsen Etermedierna i Sverige. 1 uppl. 2006. 189 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188830284
- Titel
- Från små människor till lärande individer : föreställningar om barn och barndom i förskoleprogram 1970-2000
- Författare
- Lindgren, Anne-Li
- Förlag
- Arkiv förlag/A-Z förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lek och barn hör ihop. Men vad menar vi när vi säger att barn leker? Beskrivningarna av barns lek hänger ihop med två föreställningar om barndom som varit starka under 1900-talet: barn som skilda från vuxna och barn som lika vuxna. För hundra år sedan betonades skillnaderna mellan barn och vuxna i välfärdspolitiken, idag är det tvärtom: barn beskrivs som vuxna. En nyhet är att vuxna också beskrivs som barn alla är lärande individer.
Anne-Li Lindgren följer i den här boken synen på barns lek i utbildningsprogram för förskolan från 1970-talet och fram till år 2000. Hon visar hur leken har kopplats till lärande och hur forskare, läromedelsproducenter och förskolepedagoger har använt den i sin kamp om att definiera en god barndom. Dessutom studerar hon hur program och programserier har förhållit sig till de riktlinjer och läroplaner som reglerat förskolans verksamhet.
Arkiv / Stiftelsen Etermedierna i Sverige 1 9188830284 -
Från små människor till lärande individer - F...
Häftad bok.
Nära nyskick. Arkiv förlag 2006. 192s. Beskrivning: Lek och barn hör ihop. Men vad menar vi när vi säger att barn leker? Beskrivningarna av barns lek hänger ihop med två föreställningar om barndom som varit starka under 1900-talet: barn som skilda från vuna och barn so läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Förskolan och barns utveckling – Grundbok för...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2017. 288 sidor.
Mycket gott skick. Lätta bruksspår. Första upplagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694638
- Titel
- Förskolan och barns utveckling : grundbok för förskollärare
- Författare
- Lindgren, Anne-Li - Pramling, Niklas - Säljö, Roger
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nästan alla barn i Sverige deltar i någon form av förskoleverksamhet. Därmed är förskolan en central del i samhället. Förskolan ska erbjuda aktiviteter och innehåll där barn, med olika bakgrund och intressen, ska utvecklas enskilt och i grupp.
Förskolan och barns utvecklig ger en rik bild av barns utveckling och lärande inom ramen för förskolan, och hur utvecklingen av denna institution sett ut. I historiska och samtida perspektiv tematiserar kapitlen frågor om bland annat förskolans pedagogiska tradition, barns lek och socialisation, flerspråkighet, digitala redskap, estetiska uttrycksformer, dokumentation och likvärdighet. Boken är indelad i fyra sektioner:
Förskolans uppkomst, styrning och pedagogiska ursprung
Barns utveckling ur olika vetenskapliga perspektiv
Undervisning och lärande i lek- och temabaserad verksamhet
Uppföljning och utveckling i förskolan
Boken är i första hand avsedd för studenter på förskollärarutbildningen, men den kan även användas i fortbildning av verksamma förskollärare och läsas av andra som är intresserade av barns utveckling och förskola.
Anne-Li Lindgren (red.) är professor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet.
Niklas Pramling (red.) är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Roger Säljö (red.) är professor i pedagogik och pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet.
Lise-Lotte Bjervås har en bakgrund som förskollärare, men är numera lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och forskar om förskolebarns lärande i matematik.
Polly Björk-Willén är fil.dr i Tema Barn och biträdande professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (ISV), Linköpings universitet.
Asta Cekaite är professor vid Tema Barn, Linköpings universitet.
Anette Emilson är fil.dr och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Ann-Carita Evaldsson är professor i pedagogik vid Uppsala universitet med en tvärvetenskaplig bakgrund i kommunikation.
Ann Frisén är professor i psykologi vid Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet och professor på deltid vid Högskolan Väst.
Jan-Erik Johansson är professor emeritus i förskolepedagogik vid Høgskolen i Oslo och Akershus i Norge.
Susanne Klaar är fil.dr i pedagogik och har en bakgrund som förskollärare och Ma/NO-lärare i årskurs 1–7.
Hillevi Lenz Taguchi är professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet.
Caroline Liberg har sin vetenskapliga bakgrund inom allmän språkvetenskap och är nu professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot läs- och lärprocesser vid Uppsala universitet.
Ulf P. Lundgren är professor emeritus vid Uppsala universitet.
Anna Palmer är docent i förskoledidaktik och lektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen,Stockholms universitet.
Hanna Palmér är docent i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet.
Sven Persson är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet.
Ann-Christine Vallberg Roth är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Cecilia Wallerstedt är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140694638 -
"Att ha barn med är en god sak" - barn, medie...
Häftad bok. Linköpings universitet. 1 uppl. 1999. 377 sidor.
Nyskick. Skrifter om utbildningsprogrammens historia / utgivna av Stiftelsen Etermedierna i Sverige
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172196602
- Titel
- "Att ha barn med är en god sak" - barn, medier och medborgarskap under 1930-talet
- Författare
- Lindgren, Anne-Li
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 377 sidor
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna avhandling handlar om hur samhället presenterades för barn via skolradion och Folkskolans barntidning under 1930-talet. I avhandlingen granskas hur såväl barnen som medierna i sig gjordes till redskap i den ideologiska striden om välfärdsstatens förändring och innebörder under 1900-talet. Studien handlar om innehållet i medierna och de om de aktörer som utformade program och texter. Vilka aktörer ville ha med barn och varför blev barn användbara i striden om skolradions innehåll och utformning? Vad fanns det för likheter och skillnader i sättet att tilltala och beskriva barn i de båda medierna? Ett viktigt resultat i avhandlingen är hur genus och etnicitet relaterades till barn i skapandet av en svensk folkhemsidentitet.
Linköpings universitet 1 9172196602 -
Att ha barn med är en god sak. Barn, medier o...
Häftad bok. Stiftelsen etermedierna i Sverige. 1999. (10)+377 sidor.
Mycket gott skick. Trådhäftad. Något kantstött. Ryggen något blekt. Disputationsblad medföljer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172196602
- Titel
- "Att ha barn med är en god sak" - barn, medier och medborgarskap under 1930-talet
- Författare
- Lindgren, Anne-Li
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 377 sidor
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna avhandling handlar om hur samhället presenterades för barn via skolradion och Folkskolans barntidning under 1930-talet. I avhandlingen granskas hur såväl barnen som medierna i sig gjordes till redskap i den ideologiska striden om välfärdsstatens förändring och innebörder under 1900-talet. Studien handlar om innehållet i medierna och de om de aktörer som utformade program och texter. Vilka aktörer ville ha med barn och varför blev barn användbara i striden om skolradions innehåll och utformning? Vad fanns det för likheter och skillnader i sättet att tilltala och beskriva barn i de båda medierna? Ett viktigt resultat i avhandlingen är hur genus och etnicitet relaterades till barn i skapandet av en svensk folkhemsidentitet.
Stiftelsen etermedierna i Sverige 9172196602 -
Politik, påverkan och vägledning - Om barn, j...
Mycket gott skick. Skrifter om utbildningsprogrammens historia, Stiftelsen Etermedierna i Sverige nr 7, 2003. Häftad, 416 sid. En reva (15 mm) i omslaget och de två första bladen i inlagan. För övrigt i mycket gott skick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188830128
- Titel
- Politik, påverkan och vägledning : om barn, jämställdhet, mat och olycksfal
- Författare
- Lindgren, Anne-Li - Sandin, Bengt - Stiftelsen Etermedierna i Sverige
- Förlag
- Arkiv förlag/A-Z förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 416 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 210 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Antologin är skriven inom ramen för forskningsprogrammet Välfärdsstat, medier och modernisering. Programmet syftar till att teckna sambanden mellan utbildningsprogrammen och förändringarna i välfärds- och utbildningspolitiken.
Under sent 1960- och tidigt 1970-tal riktade politiken ett nyväckt intresse mot barn och barns villkor. En rad utredningar behandlade barns livsmiljö, hälsa och uppfostran. TRU:s förskolesektor var en del av denna verksamhet och hade i uppdrag att göra program för barn och vuxna.
Anne-Li Lindgren behandlar hur förskolesektorn var delaktig i att formulera och föra ut välfärdsstatens nya bild av hur framtidens barndom skulle utformas och hur den skulle förändra såväl barns som föräldrars liv. Hon visar även hur en rad experter och professionella drogs in i denna process.
Kopplingen mellan program och politik är tydlig också i Ulla B Abrahamssons studie av jämställdhetsprogrammen. Abrahamsson skriver om hur program om jämställdhet blev en del av Utbildningsradions satsningar, sambanden med de politiska aktörerna inom den offentliga jämställdhetsdebatten, och sambanden med den interna kulturen inom Utbildningsradion.
Eva Gullbergs text visar att utbildningsprogram om mat och hushållning från 1940-talet kunde användas av lobbygrupper med kopplingar till den sociala sektorn för att lansera politiska projekt som anknöt till statsmaktens sociala ambitioner.
Thomas Dahl skriver om hur utbildningsprogram om barns risker påverkades av en frivilligorganisation som hade bildats av ett antal läkare som såg utbildningsprogrammen som en lämplig kanal för sitt budskap. Utbildningsmedierna kan vara en öppning för aktörer utanför statsmakten att påverka samhällsutvecklingen och utbildningsutbudet.
9188830128 -
Från små människor till lärande individer - F...
Nära nyskick. Skrifter om utbildningsprogrammens historia, Stiftelsen Etermedierna i Sverige nr 16, 2006. Häftad, 189(1) sid. Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188830284
- Titel
- Från små människor till lärande individer : föreställningar om barn och barndom i förskoleprogram 1970-2000
- Författare
- Lindgren, Anne-Li
- Förlag
- Arkiv förlag/A-Z förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 189 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lek och barn hör ihop. Men vad menar vi när vi säger att barn leker? Beskrivningarna av barns lek hänger ihop med två föreställningar om barndom som varit starka under 1900-talet: barn som skilda från vuxna och barn som lika vuxna. För hundra år sedan betonades skillnaderna mellan barn och vuxna i välfärdspolitiken, idag är det tvärtom: barn beskrivs som vuxna. En nyhet är att vuxna också beskrivs som barn alla är lärande individer.
Anne-Li Lindgren följer i den här boken synen på barns lek i utbildningsprogram för förskolan från 1970-talet och fram till år 2000. Hon visar hur leken har kopplats till lärande och hur forskare, läromedelsproducenter och förskolepedagoger har använt den i sin kamp om att definiera en god barndom. Dessutom studerar hon hur program och programserier har förhållit sig till de riktlinjer och läroplaner som reglerat förskolans verksamhet.
9188830284 -
Från små människor till lärande individer. Fö...
Nyskick. Häftad, 192 s, utk 2006. Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn