-
Reflekterande läsning och skrivning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 296 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144618616
- Titel
- Reflekterande läsning och skrivning
- Författare
- Gunilla Molloy
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan läraren hjälpa den enskilde eleven att utveckla sina färdigheter i att läsa och diskutera skönlitteratur? Hur kan elevens förmåga att skriva egna texter stimuleras? I denna bok redogör författaren för hur lärare på olika sätt kan stödja elevernas skrivutveckling och stimulera deras förmåga att reflektera över sin läsning. Hon tar sin utgångspunkt i egna erfarenheter av att integrera litteraturpedagogik med skrivpedagogik i årskurs 7-9, och beskriver hur man kan skapa ett dialogiskt klassrumsklimat där arbetet bygger på elevernas egna texter och på skönlitteratur.
Boken är avsedd för lärare och blivande lärare..
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144618616 -
När pojkar läser och skriver
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 168 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040257
- Titel
- När pojkar läser och skriver
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kommer det sig att många pojkar tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att läsa skönlitteratur att de demonstrativt lägger sig på bänken och försöker sova sig igenom lektionen? Eller sätter sig längst ner i klassrummet och pratar om saker som intresserar dem bra mycket mer än skönlitteratur. Få pojkar visar intresse för att läsa, samtala och skriva om böcker i skolan - de verkar inte se hur deras tankar kan ha betydelse. Men i mötet mellan en läsare och en text är båda lika viktiga. I den här boken analyserar författaren några pojkars argument och motståndsstrategier i ljuset av de texter skolan erbjuder. Vi får följa författarens didaktiska resonemang när hon under tre år, från sjunde till nionde årskursen, undervisar en klass där motståndet mot att läsa skönlitteratur från början var kompakt hos pojkarna. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144040257 -
När pojkar läser och skriver
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 168 sidor.
Nyskick. Exlibris. Oläst exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040257
- Titel
- När pojkar läser och skriver
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kommer det sig att många pojkar tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att läsa skönlitteratur att de demonstrativt lägger sig på bänken och försöker sova sig igenom lektionen? Eller sätter sig längst ner i klassrummet och pratar om saker som intresserar dem bra mycket mer än skönlitteratur. Få pojkar visar intresse för att läsa, samtala och skriva om böcker i skolan - de verkar inte se hur deras tankar kan ha betydelse. Men i mötet mellan en läsare och en text är båda lika viktiga. I den här boken analyserar författaren några pojkars argument och motståndsstrategier i ljuset av de texter skolan erbjuder. Vi får följa författarens didaktiska resonemang när hon under tre år, från sjunde till nionde årskursen, undervisar en klass där motståndet mot att läsa skönlitteratur från början var kompakt hos pojkarna. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144040257 -
Att läsa skönlitteratur med tonåringar
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 330 sidor.
Nära nyskick. Namnad men oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144030074
- Titel
- Att läsa skönlitteratur med tonåringar
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 330 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 483 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför tycker många tonåringar att det är tråkigt att läsa skönlitteratur i skolan? Och varför väljer många lärare att läsa ungdomsklassiker som ”Flugornas herre” eller ”På västfronten intet nytt” år efter år med olika klasser? Vilka frågor tycker tonåringar är viktiga att diskutera när de läser skönlitteratur som de själva valt? Vilka frågor vill lärarna att eleverna ska diskutera när de läser skönlitteratur i skolan? Vilken roll spelar egentligen läsningen av skönlitteratur i skolan? I denna bok analyserar författaren hur läsning av skönlitteratur har gestaltat sig i fyra olika klasser från år sju till år nio i grundskolan. Läsaren får följa lärarnas didaktiska frågeställningar vid valet av olika skönlitterära verk och syftet med läsningen av dem. Men hur uppfattas detta syfte av eleverna? Författarens analys visar också hur enskilda elevers receptioner av samma böcker skiljer sig åt och diskuterar hur denna skillnad kan bli en tillgång i klassrummet.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144030074 -
Reflekterande läsning och skrivning
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2008. 358 sidor.
Nära nyskick. Exlibris, i övrigt i väldigt gott skick. Inga understrykningar eller anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144038315
- Titel
- Reflekterande läsning och skrivning
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 358 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 515 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man som lärare stimulera sina elever att läsa skönlitteratur och utveckla deras förmåga att samtala och reflektera utifrån olika texter? Hur kan man arbeta för att utveckla elevernas förmåga att skriva i olika textgenrer?I Reflekterande läsning och skrivning får läsaren följa en klass och deras språkutvecklande arbete under skolår 7-9. Gunilla Molloy, som är klassens undervisande lärare, beskriver hur man kan bygga ett dialogiskt klassrumsklimat, där lärandet bygger på elevernas egna texter och arbete med skönlitteratur. Hon för även en kritisk diskussion kring olika didaktiska val och diskuterar utifrån egna och andras erfarenheter vad som kan gå fel i ett klassrum och vad detta kan bero på. Denna andra, reviderade upplaga innehåller även ett nyskrivet kapitel om hur man kan hålla ett litteratursamtal.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i svenska i grundskola och gymnasium.
Studentlitteratur 2 9789144038315 -
Godmorgon fröken - ett samtal om makt, kön oc...
Inbunden bok. 1992. 168 sidor.
Mycket gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789121135389
- Titel
- Godmorgon fröken - ett samtal om makt, kön och lärarprofessionalism
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
9789121135389 -
Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
Häftad bok. Studentlitteratur AB. Förlagsny!. 1 uppl. 2012. 176 sidor.
Nyskick. * Förlagsny!
Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum" är en bok av Gunilla Molloy som visar hur elever kan arbeta kreativt med Selma Lagerlöfs texter för att fördjupa sin läsförståelse och narrativa förmåga. Boken exemplifierar detta genom fyra klassers ar läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059372
- Titel
- Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 265 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut? Varför kunde inte Selma själv bjuda upp en kavaljer att dansa med på Sunnebalen? Och varifrån kom pengarna som räddar familjen från fattigdom i Kejsaren av Portugallien? I den här boken ger Gunilla Molloy tydliga exempel på hur en kreativ läsning av äldre texter kan fördjupa elevernas förmåga till narrativ fantasi och samtidigt utveckla deras läs- och skrivförmåga. Hon diskuterar även sambandet mellan metod och teori samt genrepedagogikens tillämpning på litterära texter. Hennes analys av lärarnas lektionsplaneringar och elevernas texttolkningar visar att motiv som förtvivlans mod, den djupaste vrede och den smärtsammaste kärlek är allmängiltiga för elever i dagens mångfaldsskola.Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans mellanår, senare år och gymnasieskolan. Gunilla Molloy har 2011 tilldelats Karin Söderstipendiet. Priset delas årligen ut av Selma Lagerlöfsällskapet. Motiveringen lyder: Gunilla Molloy har med sin bok Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, gjort viktiga insatser för att främja och öka intresset för Selma Lagerlöfs diktning hos barn och ungdomar i vår tid.
Studentlitteratur AB. Förlagsny! 1 9789144059372 -
Skolämnet svenska en kritisk ämnesdidaktik
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur. uppl.1. 2007. 198 s. bruksslitage, färgmarkeringar i inlagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144019987
- Titel
- Skolämnet svenska : en kritisk ämnesdidaktik
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 198 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 292 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisar du på samma sätt idag som du gjorde under dina första år som lärare? Om ditt svar är nej, vad har förändrats och varför? Om svaret är ja, varför har inget förändrats? Båda svaren pekar mot en fråga som den här boken behandlar - hur lärare kan reflektera över sin egen undervisning. Att lärare diskuterar och analyserar sina val kring undervisningens form och innehåll ur ett didaktiskt perspektiv är inte alldeles vanligt. Men när så sker kan de tankar som finns bakom den litteraturpedagogik och den kunskapssyn som formar lärarens undervisning lyftas fram. Boken visar på olika bakomliggande undervisningstraditioner, vars styrka vi kanske inte alltid är medvetna om. Men den visar också hur svenskämnet i framtiden kan formas utifrån skolans dubbla uppdrag: kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i svenska.
9789144019987 -
Reflekterande läsning och skrivning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 296 sidor.
Gott skick. Understrykningar med blyerts, f.ö. gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144618616
- Titel
- Reflekterande läsning och skrivning
- Författare
- Gunilla Molloy
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan läraren hjälpa den enskilde eleven att utveckla sina färdigheter i att läsa och diskutera skönlitteratur? Hur kan elevens förmåga att skriva egna texter stimuleras? I denna bok redogör författaren för hur lärare på olika sätt kan stödja elevernas skrivutveckling och stimulera deras förmåga att reflektera över sin läsning. Hon tar sin utgångspunkt i egna erfarenheter av att integrera litteraturpedagogik med skrivpedagogik i årskurs 7-9, och beskriver hur man kan skapa ett dialogiskt klassrumsklimat där arbetet bygger på elevernas egna texter och på skönlitteratur.
Boken är avsedd för lärare och blivande lärare..
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144618616 -
Reflekterande läsning och skrivning
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur. uppl.2:3. 2010. 358 s. bruksslitage, flera färgmarkeringar i inlagan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144038315
- Titel
- Reflekterande läsning och skrivning
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 358 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 515 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man som lärare stimulera sina elever att läsa skönlitteratur och utveckla deras förmåga att samtala och reflektera utifrån olika texter? Hur kan man arbeta för att utveckla elevernas förmåga att skriva i olika textgenrer?I Reflekterande läsning och skrivning får läsaren följa en klass och deras språkutvecklande arbete under skolår 7-9. Gunilla Molloy, som är klassens undervisande lärare, beskriver hur man kan bygga ett dialogiskt klassrumsklimat, där lärandet bygger på elevernas egna texter och arbete med skönlitteratur. Hon för även en kritisk diskussion kring olika didaktiska val och diskuterar utifrån egna och andras erfarenheter vad som kan gå fel i ett klassrum och vad detta kan bero på. Denna andra, reviderade upplaga innehåller även ett nyskrivet kapitel om hur man kan hålla ett litteratursamtal.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i svenska i grundskola och gymnasium.
9789144038315 -
MetodBOKEN - Svenska i grundskolan
Häftad bok. Almqvist & Wiksell. 1997. 365 sidor.
Mycket gott skick. Sorterad hylla 11 plan 4
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789121142011
- Titel
- Svenska i grundskolan - Metodboken
- Författare
- Ejeman, Göran
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 613 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken har länge varit en ”svenskbibel” bland lärarstuderande och svensklärare i grundskolan. Metodboken är heltäckande för grundskolan och har en god balans mellan praktisk tillämpning och teori.
Läs mer
I artiklar belyser forskare, didaktiker, ämnesexperter och metodiker olika aspekter av svenskämnet. Alla kapitel innehåller fältstudieuppgifter som kan användas under praktiktiden eller som diskussionsunderlag i lärarutbildningen.
Almqvist & Wiksell 9789121142011 -
När pojkar läser och skriver
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 168 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040257
- Titel
- När pojkar läser och skriver
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kommer det sig att många pojkar tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att läsa skönlitteratur att de demonstrativt lägger sig på bänken och försöker sova sig igenom lektionen? Eller sätter sig längst ner i klassrummet och pratar om saker som intresserar dem bra mycket mer än skönlitteratur. Få pojkar visar intresse för att läsa, samtala och skriva om böcker i skolan - de verkar inte se hur deras tankar kan ha betydelse. Men i mötet mellan en läsare och en text är båda lika viktiga. I den här boken analyserar författaren några pojkars argument och motståndsstrategier i ljuset av de texter skolan erbjuder. Vi får följa författarens didaktiska resonemang när hon under tre år, från sjunde till nionde årskursen, undervisar en klass där motståndet mot att läsa skönlitteratur från början var kompakt hos pojkarna. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144040257 -
Nio kvinnor - nio liv
Häftad bok. Stockholm : Prisma. 1977. 218 sidor.
Mycket gott skick. Snedläst
Hylla 15Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151811352
- Titel
- Nio kvinnor - nio liv
- Förlag
- Stockholm : Prisma
- Utgivningsår
- 1977
- Språk
- Svenska
Stockholm : Prisma 9789151811352 -
Reflekterande läsning och skrivning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 296 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144618616
- Titel
- Reflekterande läsning och skrivning
- Författare
- Gunilla Molloy
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan läraren hjälpa den enskilde eleven att utveckla sina färdigheter i att läsa och diskutera skönlitteratur? Hur kan elevens förmåga att skriva egna texter stimuleras? I denna bok redogör författaren för hur lärare på olika sätt kan stödja elevernas skrivutveckling och stimulera deras förmåga att reflektera över sin läsning. Hon tar sin utgångspunkt i egna erfarenheter av att integrera litteraturpedagogik med skrivpedagogik i årskurs 7-9, och beskriver hur man kan skapa ett dialogiskt klassrumsklimat där arbetet bygger på elevernas egna texter och på skönlitteratur.
Boken är avsedd för lärare och blivande lärare..
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144618616 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040257
- Titel
- När pojkar läser och skriver
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kommer det sig att många pojkar tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att läsa skönlitteratur att de demonstrativt lägger sig på bänken och försöker sova sig igenom lektionen? Eller sätter sig längst ner i klassrummet och pratar om saker som intresserar dem bra mycket mer än skönlitteratur. Få pojkar visar intresse för att läsa, samtala och skriva om böcker i skolan - de verkar inte se hur deras tankar kan ha betydelse. Men i mötet mellan en läsare och en text är båda lika viktiga. I den här boken analyserar författaren några pojkars argument och motståndsstrategier i ljuset av de texter skolan erbjuder. Vi får följa författarens didaktiska resonemang när hon under tre år, från sjunde till nionde årskursen, undervisar en klass där motståndet mot att läsa skönlitteratur från början var kompakt hos pojkarna. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144040257 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176089736
- Titel
- Den onda dagen : Om kränkningar i skolan
- Författare
- Hildefors - Hök - Meister - Molloy - Wahl
- Förlag
- Brombergs
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 134 x 218 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 266 g
- Språk
- Svenska
9789176089736 -
När pojkar läser & skriver
Häftad bok.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Studentlitteratur, 2007, 168s. , minimala repor på ytglans
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 176 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059372
- Titel
- Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 265 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut? Varför kunde inte Selma själv bjuda upp en kavaljer att dansa med på Sunnebalen? Och varifrån kom pengarna som räddar familjen från fattigdom i Kejsaren av Portugallien? I den här boken ger Gunilla Molloy tydliga exempel på hur en kreativ läsning av äldre texter kan fördjupa elevernas förmåga till narrativ fantasi och samtidigt utveckla deras läs- och skrivförmåga. Hon diskuterar även sambandet mellan metod och teori samt genrepedagogikens tillämpning på litterära texter. Hennes analys av lärarnas lektionsplaneringar och elevernas texttolkningar visar att motiv som förtvivlans mod, den djupaste vrede och den smärtsammaste kärlek är allmängiltiga för elever i dagens mångfaldsskola.Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans mellanår, senare år och gymnasieskolan. Gunilla Molloy har 2011 tilldelats Karin Söderstipendiet. Priset delas årligen ut av Selma Lagerlöfsällskapet. Motiveringen lyder: Gunilla Molloy har med sin bok Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, gjort viktiga insatser för att främja och öka intresset för Selma Lagerlöfs diktning hos barn och ungdomar i vår tid.
Studentlitteratur 1 9789144059372 -
När pojkar läser och skriver
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 168 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040257
- Titel
- När pojkar läser och skriver
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kommer det sig att många pojkar tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att läsa skönlitteratur att de demonstrativt lägger sig på bänken och försöker sova sig igenom lektionen? Eller sätter sig längst ner i klassrummet och pratar om saker som intresserar dem bra mycket mer än skönlitteratur. Få pojkar visar intresse för att läsa, samtala och skriva om böcker i skolan - de verkar inte se hur deras tankar kan ha betydelse. Men i mötet mellan en läsare och en text är båda lika viktiga. I den här boken analyserar författaren några pojkars argument och motståndsstrategier i ljuset av de texter skolan erbjuder. Vi får följa författarens didaktiska resonemang när hon under tre år, från sjunde till nionde årskursen, undervisar en klass där motståndet mot att läsa skönlitteratur från början var kompakt hos pojkarna. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144040257 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040257
- Titel
- När pojkar läser och skriver
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kommer det sig att många pojkar tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att läsa skönlitteratur att de demonstrativt lägger sig på bänken och försöker sova sig igenom lektionen? Eller sätter sig längst ner i klassrummet och pratar om saker som intresserar dem bra mycket mer än skönlitteratur. Få pojkar visar intresse för att läsa, samtala och skriva om böcker i skolan - de verkar inte se hur deras tankar kan ha betydelse. Men i mötet mellan en läsare och en text är båda lika viktiga. I den här boken analyserar författaren några pojkars argument och motståndsstrategier i ljuset av de texter skolan erbjuder. Vi får följa författarens didaktiska resonemang när hon under tre år, från sjunde till nionde årskursen, undervisar en klass där motståndet mot att läsa skönlitteratur från början var kompakt hos pojkarna. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144040257 -
Reflekterande läsning och skrivning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 296 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144618611
- Titel
- Reflekterande läsning och skrivning
- Författare
- Gunilla Molloy
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan läraren hjälpa den enskilde eleven att utveckla sina färdigheter i att läsa och diskutera skönlitteratur? Hur kan elevens förmåga att skriva egna texter stimuleras? I denna bok redogör författaren för hur lärare på olika sätt kan stödja elevernas skrivutveckling och stimulera deras förmåga att reflektera över sin läsning. Hon tar sin utgångspunkt i egna erfarenheter av att integrera litteraturpedagogik med skrivpedagogik i årskurs 7-9, och beskriver hur man kan skapa ett dialogiskt klassrumsklimat där arbetet bygger på elevernas egna texter och på skönlitteratur.
Boken är avsedd för lärare och blivande lärare..
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144618611 -
Att läsa skönlitteratur med tonåringar
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 330 sidor.
Nära nyskick. Kan plockas upp i Stockholm om man vill det.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914403007x
- Titel
- Att läsa skönlitteratur med tonåringar
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 330 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 483 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför tycker många tonåringar att det är tråkigt att läsa skönlitteratur i skolan? Och varför väljer många lärare att läsa ungdomsklassiker som ”Flugornas herre” eller ”På västfronten intet nytt” år efter år med olika klasser? Vilka frågor tycker tonåringar är viktiga att diskutera när de läser skönlitteratur som de själva valt? Vilka frågor vill lärarna att eleverna ska diskutera när de läser skönlitteratur i skolan? Vilken roll spelar egentligen läsningen av skönlitteratur i skolan? I denna bok analyserar författaren hur läsning av skönlitteratur har gestaltat sig i fyra olika klasser från år sju till år nio i grundskolan. Läsaren får följa lärarnas didaktiska frågeställningar vid valet av olika skönlitterära verk och syftet med läsningen av dem. Men hur uppfattas detta syfte av eleverna? Författarens analys visar också hur enskilda elevers receptioner av samma böcker skiljer sig åt och diskuterar hur denna skillnad kan bli en tillgång i klassrummet.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 914403007x -
Reflekterande läsning och skrivning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 296 sidor.
Hyggligt skick. Många understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144618616
- Titel
- Reflekterande läsning och skrivning
- Författare
- Gunilla Molloy
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan läraren hjälpa den enskilde eleven att utveckla sina färdigheter i att läsa och diskutera skönlitteratur? Hur kan elevens förmåga att skriva egna texter stimuleras? I denna bok redogör författaren för hur lärare på olika sätt kan stödja elevernas skrivutveckling och stimulera deras förmåga att reflektera över sin läsning. Hon tar sin utgångspunkt i egna erfarenheter av att integrera litteraturpedagogik med skrivpedagogik i årskurs 7-9, och beskriver hur man kan skapa ett dialogiskt klassrumsklimat där arbetet bygger på elevernas egna texter och på skönlitteratur.
Boken är avsedd för lärare och blivande lärare..
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144618616 -
Reflekterande läsning och skrivning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 296 sidor.
Nära nyskick. Hur kan man som lärare stimulera sina elever att läsa skönlitteratur och utveckla deras förmåga att samtala och reflektera utifrån olika texter? Hur kan man arbeta för att utveckla elevernas förmåga att skriva i olika textgenrer? I Reflekterande läsning o läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144618611
- Titel
- Reflekterande läsning och skrivning
- Författare
- Gunilla Molloy
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan läraren hjälpa den enskilde eleven att utveckla sina färdigheter i att läsa och diskutera skönlitteratur? Hur kan elevens förmåga att skriva egna texter stimuleras? I denna bok redogör författaren för hur lärare på olika sätt kan stödja elevernas skrivutveckling och stimulera deras förmåga att reflektera över sin läsning. Hon tar sin utgångspunkt i egna erfarenheter av att integrera litteraturpedagogik med skrivpedagogik i årskurs 7-9, och beskriver hur man kan skapa ett dialogiskt klassrumsklimat där arbetet bygger på elevernas egna texter och på skönlitteratur.
Boken är avsedd för lärare och blivande lärare..
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144618611 -
Att läsa skönlitteratur med tonåringar
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 330 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144030074
- Titel
- Att läsa skönlitteratur med tonåringar
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 330 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 483 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför tycker många tonåringar att det är tråkigt att läsa skönlitteratur i skolan? Och varför väljer många lärare att läsa ungdomsklassiker som ”Flugornas herre” eller ”På västfronten intet nytt” år efter år med olika klasser? Vilka frågor tycker tonåringar är viktiga att diskutera när de läser skönlitteratur som de själva valt? Vilka frågor vill lärarna att eleverna ska diskutera när de läser skönlitteratur i skolan? Vilken roll spelar egentligen läsningen av skönlitteratur i skolan? I denna bok analyserar författaren hur läsning av skönlitteratur har gestaltat sig i fyra olika klasser från år sju till år nio i grundskolan. Läsaren får följa lärarnas didaktiska frågeställningar vid valet av olika skönlitterära verk och syftet med läsningen av dem. Men hur uppfattas detta syfte av eleverna? Författarens analys visar också hur enskilda elevers receptioner av samma böcker skiljer sig åt och diskuterar hur denna skillnad kan bli en tillgång i klassrummet.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144030074 -
Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2012. 176 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144059372
- Titel
- Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 265 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum får läsaren följa fyra klasser och deras arbete med en saga, en fabel, två noveller och en roman av Selma Lagerlöf. Elevernas läsningar, frågor och tolkningar av Lagerlöfs texter skapar lektionsinnehållet. Varför har sagan Bortbytingen inget lyckligt slut? Varför kunde inte Selma själv bjuda upp en kavaljer att dansa med på Sunnebalen? Och varifrån kom pengarna som räddar familjen från fattigdom i Kejsaren av Portugallien? I den här boken ger Gunilla Molloy tydliga exempel på hur en kreativ läsning av äldre texter kan fördjupa elevernas förmåga till narrativ fantasi och samtidigt utveckla deras läs- och skrivförmåga. Hon diskuterar även sambandet mellan metod och teori samt genrepedagogikens tillämpning på litterära texter. Hennes analys av lärarnas lektionsplaneringar och elevernas texttolkningar visar att motiv som förtvivlans mod, den djupaste vrede och den smärtsammaste kärlek är allmängiltiga för elever i dagens mångfaldsskola.Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans mellanår, senare år och gymnasieskolan. Gunilla Molloy har 2011 tilldelats Karin Söderstipendiet. Priset delas årligen ut av Selma Lagerlöfsällskapet. Motiveringen lyder: Gunilla Molloy har med sin bok Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum, gjort viktiga insatser för att främja och öka intresset för Selma Lagerlöfs diktning hos barn och ungdomar i vår tid.
Studentlitteratur 2 9789144059372 -
Reflekterande läsning och skrivning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 296 sidor.
Gott skick. Något slitet omslag, fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144618611
- Titel
- Reflekterande läsning och skrivning
- Författare
- Gunilla Molloy
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan läraren hjälpa den enskilde eleven att utveckla sina färdigheter i att läsa och diskutera skönlitteratur? Hur kan elevens förmåga att skriva egna texter stimuleras? I denna bok redogör författaren för hur lärare på olika sätt kan stödja elevernas skrivutveckling och stimulera deras förmåga att reflektera över sin läsning. Hon tar sin utgångspunkt i egna erfarenheter av att integrera litteraturpedagogik med skrivpedagogik i årskurs 7-9, och beskriver hur man kan skapa ett dialogiskt klassrumsklimat där arbetet bygger på elevernas egna texter och på skönlitteratur.
Boken är avsedd för lärare och blivande lärare..
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144618611 -
Att läsa skönlitteratur med tonåringar
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 330 sidor.
Gott skick. Limmat mjukband. Något kantstött.
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789144030074
- Titel
- Att läsa skönlitteratur med tonåringar
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 330 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 483 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför tycker många tonåringar att det är tråkigt att läsa skönlitteratur i skolan? Och varför väljer många lärare att läsa ungdomsklassiker som ”Flugornas herre” eller ”På västfronten intet nytt” år efter år med olika klasser? Vilka frågor tycker tonåringar är viktiga att diskutera när de läser skönlitteratur som de själva valt? Vilka frågor vill lärarna att eleverna ska diskutera när de läser skönlitteratur i skolan? Vilken roll spelar egentligen läsningen av skönlitteratur i skolan? I denna bok analyserar författaren hur läsning av skönlitteratur har gestaltat sig i fyra olika klasser från år sju till år nio i grundskolan. Läsaren får följa lärarnas didaktiska frågeställningar vid valet av olika skönlitterära verk och syftet med läsningen av dem. Men hur uppfattas detta syfte av eleverna? Författarens analys visar också hur enskilda elevers receptioner av samma böcker skiljer sig åt och diskuterar hur denna skillnad kan bli en tillgång i klassrummet.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare.
Studentlitteratur AB 1 9789144030074 -
Reflekterande läsning och skrivning – Andra u...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2:3 uppl. 2010. 358 sidor.
Mycket gott skick. Enstaka blyertsmarkeringar i början av boken. I övrigt lättare, ytliga spår av hantering/förvaring.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144038315
- Titel
- Reflekterande läsning och skrivning
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 358 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 515 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man som lärare stimulera sina elever att läsa skönlitteratur och utveckla deras förmåga att samtala och reflektera utifrån olika texter? Hur kan man arbeta för att utveckla elevernas förmåga att skriva i olika textgenrer?I Reflekterande läsning och skrivning får läsaren följa en klass och deras språkutvecklande arbete under skolår 7-9. Gunilla Molloy, som är klassens undervisande lärare, beskriver hur man kan bygga ett dialogiskt klassrumsklimat, där lärandet bygger på elevernas egna texter och arbete med skönlitteratur. Hon för även en kritisk diskussion kring olika didaktiska val och diskuterar utifrån egna och andras erfarenheter vad som kan gå fel i ett klassrum och vad detta kan bero på. Denna andra, reviderade upplaga innehåller även ett nyskrivet kapitel om hur man kan hålla ett litteratursamtal.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i svenska i grundskola och gymnasium.
Studentlitteratur 2:3 9789144038315 -
När pojkar läser och skriver
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. uppl.1:1. 2007. 168 s. 15,5 x 22cm. Pärmen har lätt slitage i nedkant. Ett fåtal blyertsnotering i boken..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040257
- Titel
- När pojkar läser och skriver
- Författare
- Molloy, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kommer det sig att många pojkar tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att läsa skönlitteratur att de demonstrativt lägger sig på bänken och försöker sova sig igenom lektionen? Eller sätter sig längst ner i klassrummet och pratar om saker som intresserar dem bra mycket mer än skönlitteratur. Få pojkar visar intresse för att läsa, samtala och skriva om böcker i skolan - de verkar inte se hur deras tankar kan ha betydelse. Men i mötet mellan en läsare och en text är båda lika viktiga. I den här boken analyserar författaren några pojkars argument och motståndsstrategier i ljuset av de texter skolan erbjuder. Vi får följa författarens didaktiska resonemang när hon under tre år, från sjunde till nionde årskursen, undervisar en klass där motståndet mot att läsa skönlitteratur från början var kompakt hos pojkarna. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan.
9789144040257
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
