-
Utbildningshistoria : en introduktion
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:1 uppl. 2011. 430 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068978
- Titel
- Utbildningshistoria : en introduktion
- Författare
- Björn Sandahl - Magnus Hultén - Anna Larsson - Peter Bernhardsson - Jörgen Mattlar - Henrik Román - Jonas Gustafsson - Sara Backman Prytz - Christian Lundahl - Joakim Landahl - Johanna Ringarp - Fay Lundh Nilsson - Pia Skott - Fredrik Thisner
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 430 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Vikt
- 860 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningshistoria – en introduktion ger en lättillgänglig presentation av och fördjupande resonemang kring det svenska utbildningssystemets historia.
I boken finns historiska presentationer av de olika skolformerna och en rad skolämnen. Därutöver ger författarna, flertalet ledande specialister inom de ämnen de skriver om, övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien. Det handlar om frågor som utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildningspolitik samt betyg och bedömning.
Till boken hör en webbplats där bland annat övningsuppgifter och en grafisk beskrivning av utbildningssystemets utveckling bidrar till lärandet.
Boken vänder sig till blivande lärare samt studenter i historia som behöver kunna placera skolans situation i ett vidare sammanhang och i ett längre tidsperspektiv.
Förstapristagare av Kurslitteraturpriset 2011
Ytterligare författare: Stefan Rimm, Daniel Lindmark, Ola Winberg, Henrik Edgren, Johan Prytz, Carl Frängsmyr, Emil Bertilsson, Anne Berg, Samuel Edqvist, Janne Holmén
Studentlitteratur AB 1:1 9789144068978 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar i blyerts i några kapitel.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Bedömning i och av skolan - - praktik, princi...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2016. 360 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar med blyerts i kap 5 och 6
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144109749
- Titel
- Bedömning i och av skolan - - praktik, principer, politik
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 360 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 222 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken erbjuds en bred och forskningsbaserad presentation av bedömningsfältet inom skola och förskola. Med bedömning menas då inte bara en verksamhet som utförs i relation till barn och elever. Tvärtom skriver flera av författarna om på vilket sätt dels verksamheten, dels personalen är föremål för bedömning. Det handlar t.ex. om utvecklingssamtal, betyg, nationella prov, kvalitetsgranskning, nationell utvärdering och inspektion samt internationella kunskapsmätningar.
Kapitlen är indelade i fyra principiella teman: synligt–osynligt; rättvist–orättvist; internt–externt samt nationellt–internationellt. Dessa teman är lika relevanta i varje del av utbildningssystemet. Till den andra reviderade upplagan har ett par kapitel ersatts och fyra kapitel är helt nyskrivna: två om förskolan, ett om PISA-studierna och ett om Skolinspektionen. Övriga kapitel är kraftigt omarbetade och upp daterade.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskola till gymnasium, skolledare samt skolpolitiker och skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av bedömning och utvärdering.
Studentlitteratur AB 2 9789144109749 -
Skolutveckling för hållbart lärande - - teore...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2022. 206 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144161525
- Titel
- Skolutveckling för hållbart lärande - - teoretiska och praktiska perspektiv
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolutveckling för hållbart lärande utgår från ett helhetsperspektiv på skolutveckling. Det handlar om att se till elevens hela lärandesituation där både välbefinnande och bildning står i centrum, men också om att engagera hela skolan i ett multiprofessionellt utvecklingsarbete.
I boken beaktas såväl betydelsen av styrdokument, lokala förutsättningar och en utbildning på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet. Syftet är att medverka till hållbara kunskaper och människor samt bidra till en hälsofrämjande arbetsplats.
Boken innehåller både teoretiska och praktiska perspektiv på skolutveckling integrerat med ett konkret exempel från ett forsknings- och utvecklingsprojekt om hållbart lärande. Den vänder sig till verksamma på alla nivåer som arbetar med skolutveckling och till rektors- och lärarutbildningen.
Studentlitteratur AB 1 9789144161525 -
Bedömning för lärande
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2014. 208 sidor.
Mycket gott skick. Några märken från hantering utvändigt. Invändigt i väldigt fint skick. Ca 10% av bokens sidor har understrykningar i blyerts (samt tre sidor understrukna med gul penna).
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker. läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144101491 -
Bedömning för lärande
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2014. 208 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144101491 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Bedömning för lärande
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2014. 208 sidor.
Nyskick. Finns några byerts understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144101491 -
Bedömning för lärande
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2014. 208 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas. Boken har aldrig blivit läst!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144101491 -
Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesski...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2012. 243 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902373
- Titel
- Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesskicklighet och framtidsdrömmar
- Författare
- Christian Lundahl - Leif Mathiasson - Ulla Karin Nordänger - Aadu Ott - Astrid Pettersson - Bim Riddersporre - Ulla Runesson - Bengt Sandin - Lena Sjöberg - Ninni Wahlström - Ann-Christine Vallberg Roth - Folke Vernersson - Dylan William
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läraren är den viktigaste faktorn för barns och ungas lärande i förskola och skola. En erfaren och skicklig lärare kan utmana och lyfta sina barn och elever om de rätta förutsättningarna finns och läraren får möjlighet att utveckla sig i sin profession. Uppdrag Lärare är en forskningsantologi som vill bidra till att vidga och fördjupa diskussionerna om läraryrket, dess innehåll och utveckling. Texterna belyser på olika sätt lärarrollen, dess förutsättningar och möjligheter.Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskola och skola och kan användas i både lärarutbildning och fortbildning.Innehåll:Förord
MedverkandeI. Yrkesskicklighet
Att göra skillnad / Mikael Alexandersson
När något oväntat inträffar / Ulla Karin Nordänger
När skolans lärande saknar mening / Martin Hugo
Auktoritet är inte att peka med hela handen / Anneli Frelin
Konsten att slå in öppna dörrar / Leif MathiassonII. Makt och status
Den styrda läraren / Lena Sjöberg
Vem ska ha makten att beskriva läraryrket? / Bim Riddersporre
Manligt kön är en merit / Maria Hjalmarsson
Att synas och höras / Leif Mathiasson
III. Lärande
Learning study ger kollektiv kunskap / Ulla Runesson
Förståelse ger djup / Peter GärdenforsEn djungel av neuroner och synapser / Aadu Ott
Möt barnen där de är / Leif MathiassonIV. Bedömning
Bryggan mellan undervisning och lärande / Dylan Wiliam
Alla hörn och kanter räknas / Astrid Pettersson
Därför måste vi diskutera bedömning i förskolan / Ann-Christine Vallberg Roth
Den svenska bedömningskulturens framväxt / Christan Lundahl
Hur mäta det omätbara / Leif MathiassonV. Barn och unga
Idealet var ett barn som skulle växa i frihet / Bengt Sandin
Vilken bild av eleven ligger inbakad i läroplanens mål? / Åsa Beckman
Relationer och relationell pedagogik / Jonas Aspelin
Har du gått vilse? / Leif Mathiasson
VI. Styrning
Ett hungrigt monster / Lena Lindgren
Den svårfångade kvaliteten / Folke Vernersson
Den paradoxala styrningen av skolan / Christer Fritzell
Bilden av skolan / Leif Mathiasson
VII. Framtiden
Problembarn blir aldrig omoderna / Karin Johannisson
Framtidens kunskap är ingen snabbköpsvara / Sven-Eric Liedman
Den förföriska kontrollen / Joakim Landahl
Från olikhet till valfrihet / Ninni Wahlström
Den närsynta samtiden / Leif Mathiasson
Mjuka pärmar, 248 sidor
Utgiven 2012
Ytterligare designers: Hamqvist, Maria
Ytterligare designers: Liljeberg, Marianne
Ytterligare författare: Alexandersson, Mikael
Ytterligare författare: Aspelin, Jonas
Ytterligare författare: Beckman, Åsa
Ytterligare författare: Frelin, Anneli
Ytterligare författare: Fritzell, Christer
Ytterligare författare: Gärdenfors, Peter
Ytterligare författare: Hjalmarsson, Maria
Ytterligare författare: Hugo, Martin
Ytterligare författare: Johannisson, Karin
Ytterligare författare: Landahl, Joakim
Ytterligare författare: Liedman, Sven-Eric
Ytterligare författare: Lindgren, Lena
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Mathiasson, Leif
Ytterligare författare: Nordänger, Ulla Karin
Ytterligare författare: Ott, Aadu
Ytterligare författare: Pettersson, Astrid
Ytterligare författare: Riddersporre, Bim
Ytterligare författare: Runesson, Ulla
Ytterligare författare: Sandin, Bengt
Ytterligare författare: Sjöberg, Lena
Ytterligare författare: Wahlström, Ninni
Ytterligare författare: Vallberg Roth, Ann-Christine
Ytterligare författare: Vernersson, Folke
Ytterligare författare: William, Dylan
Ytterligare redaktörer: Mathiasson, Leif
Lärarförbundets förlag 1 9789197902373 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Mycket gott skick. 1690 g. 25/18/5 cm. Flexband. Några understrykningar med färgpenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Bedömning för lärande [2a uppl.]
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2:1 uppl. 2014. 208 sidor.
Mycket gott skick. Format 23,5 x 15,5 cm Vikt 435 g.
Inbundet förlagsband, ANDRA upplagan. Denna andra upplaga utges numera av Studentlitteratur Ab (mot tidigare Norstedts) men innehåller inga förändringar av innehållet jämfört med den första utgåvan. INNEHÅLL: Förord. Inl läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2:1 9789144101491 -
Bedömning för lärande [1a uppl.]
Inbunden bok. Norstedts. 1:5 uppl. 2012. 208 sidor.
Mycket gott skick. Format 23 x 15,5 cm Vikt 465 g.
Inbundet förlagsband. INNEHÅLL: Förord. Inledning 1. Bedömning av elevers lärande som mått på skolans resultat 2. Olika resultatmått på elevernas och skolans arbete - en jämförelse mellan de nordiska länderna idag 3. Bedöm läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113026831
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 466 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betyg, nationella prov och skriftliga omdömen är olika former av kunskapsbedömning. I vid mening är kunskapsbedömningar ett av de kraftfullaste pedagogiska verktygen skolan har till sitt förfogande för att disciplinera individen och dess lärande - i både positiv och negativ bemärkelse. Dessutom är kunskapsbedömningar ett politiskt styrmedel.
Ämnet är kontroversiellt. Författaren tar inte ställning, den debatten förs i andra forum. Han redovisar i stället relevant forskning för lärare och blivande lärare att stå på när de ska se på sina elevers kunskapsutveckling. Många lärare känner stor vånda inför bedömningsmomentet som de enligt lag måste genomföra. Förhoppningen är att denna bok ger dem det verktyg, de argument och den säkerhet de så länge efterfrågat.
Bedömning för lärande utgår från att både summativa och formativa bedömningar fyller en plats i utbildning. Det centrala är att se hur de kan komplettera varandra. Boken börjar med en historisk tillbakablick för att sedan följas av en diskussion om samhällets förväntningar på skolväsendet. Vad är användbar kunskap och hur bedömer man den? Utantillrabbel eller förtrogenhetskunskap?
Sista delen av boken är praktisk. Hur gör man? Vilka tekniker finns för både summativ och formativ bedömning?
Boken svarar mot de krav som ställs i den nya lärarutbildningen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1:5 9789113026831 -
Utbildningshistoria : en introduktion
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2011. 430 sidor.
Nära nyskick. Danskt.
Hel och fin.
Slitage av låg grad.
Läst ex.
Under bokstaven W.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068978
- Titel
- Utbildningshistoria : en introduktion
- Författare
- Björn Sandahl - Magnus Hultén - Anna Larsson - Peter Bernhardsson - Jörgen Mattlar - Henrik Román - Jonas Gustafsson - Sara Backman Prytz - Christian Lundahl - Joakim Landahl - Johanna Ringarp - Fay Lundh Nilsson - Pia Skott - Fredrik Thisner
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 430 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Vikt
- 860 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningshistoria – en introduktion ger en lättillgänglig presentation av och fördjupande resonemang kring det svenska utbildningssystemets historia.
I boken finns historiska presentationer av de olika skolformerna och en rad skolämnen. Därutöver ger författarna, flertalet ledande specialister inom de ämnen de skriver om, övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien. Det handlar om frågor som utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildningspolitik samt betyg och bedömning.
Till boken hör en webbplats där bland annat övningsuppgifter och en grafisk beskrivning av utbildningssystemets utveckling bidrar till lärandet.
Boken vänder sig till blivande lärare samt studenter i historia som behöver kunna placera skolans situation i ett vidare sammanhang och i ett längre tidsperspektiv.
Förstapristagare av Kurslitteraturpriset 2011
Ytterligare författare: Stefan Rimm, Daniel Lindmark, Ola Winberg, Henrik Edgren, Johan Prytz, Carl Frängsmyr, Emil Bertilsson, Anne Berg, Samuel Edqvist, Janne Holmén
Studentlitteratur AB 1 9789144068978 -
Bedömning för lärande
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2014. 208 sidor.
Mycket gott skick. Lätt hanteringsspår.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144101491 -
Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesski...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2012. 243 sidor.
Mycket gott skick. Bra exemplar
Fd biblioteksbok
Se även våra andra böckerInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902373
- Titel
- Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesskicklighet och framtidsdrömmar
- Författare
- Christian Lundahl - Leif Mathiasson - Ulla Karin Nordänger - Aadu Ott - Astrid Pettersson - Bim Riddersporre - Ulla Runesson - Bengt Sandin - Lena Sjöberg - Ninni Wahlström - Ann-Christine Vallberg Roth - Folke Vernersson - Dylan William
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läraren är den viktigaste faktorn för barns och ungas lärande i förskola och skola. En erfaren och skicklig lärare kan utmana och lyfta sina barn och elever om de rätta förutsättningarna finns och läraren får möjlighet att utveckla sig i sin profession. Uppdrag Lärare är en forskningsantologi som vill bidra till att vidga och fördjupa diskussionerna om läraryrket, dess innehåll och utveckling. Texterna belyser på olika sätt lärarrollen, dess förutsättningar och möjligheter.Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskola och skola och kan användas i både lärarutbildning och fortbildning.Innehåll:Förord
MedverkandeI. Yrkesskicklighet
Att göra skillnad / Mikael Alexandersson
När något oväntat inträffar / Ulla Karin Nordänger
När skolans lärande saknar mening / Martin Hugo
Auktoritet är inte att peka med hela handen / Anneli Frelin
Konsten att slå in öppna dörrar / Leif MathiassonII. Makt och status
Den styrda läraren / Lena Sjöberg
Vem ska ha makten att beskriva läraryrket? / Bim Riddersporre
Manligt kön är en merit / Maria Hjalmarsson
Att synas och höras / Leif Mathiasson
III. Lärande
Learning study ger kollektiv kunskap / Ulla Runesson
Förståelse ger djup / Peter GärdenforsEn djungel av neuroner och synapser / Aadu Ott
Möt barnen där de är / Leif MathiassonIV. Bedömning
Bryggan mellan undervisning och lärande / Dylan Wiliam
Alla hörn och kanter räknas / Astrid Pettersson
Därför måste vi diskutera bedömning i förskolan / Ann-Christine Vallberg Roth
Den svenska bedömningskulturens framväxt / Christan Lundahl
Hur mäta det omätbara / Leif MathiassonV. Barn och unga
Idealet var ett barn som skulle växa i frihet / Bengt Sandin
Vilken bild av eleven ligger inbakad i läroplanens mål? / Åsa Beckman
Relationer och relationell pedagogik / Jonas Aspelin
Har du gått vilse? / Leif Mathiasson
VI. Styrning
Ett hungrigt monster / Lena Lindgren
Den svårfångade kvaliteten / Folke Vernersson
Den paradoxala styrningen av skolan / Christer Fritzell
Bilden av skolan / Leif Mathiasson
VII. Framtiden
Problembarn blir aldrig omoderna / Karin Johannisson
Framtidens kunskap är ingen snabbköpsvara / Sven-Eric Liedman
Den förföriska kontrollen / Joakim Landahl
Från olikhet till valfrihet / Ninni Wahlström
Den närsynta samtiden / Leif Mathiasson
Mjuka pärmar, 248 sidor
Utgiven 2012
Ytterligare designers: Hamqvist, Maria
Ytterligare designers: Liljeberg, Marianne
Ytterligare författare: Alexandersson, Mikael
Ytterligare författare: Aspelin, Jonas
Ytterligare författare: Beckman, Åsa
Ytterligare författare: Frelin, Anneli
Ytterligare författare: Fritzell, Christer
Ytterligare författare: Gärdenfors, Peter
Ytterligare författare: Hjalmarsson, Maria
Ytterligare författare: Hugo, Martin
Ytterligare författare: Johannisson, Karin
Ytterligare författare: Landahl, Joakim
Ytterligare författare: Liedman, Sven-Eric
Ytterligare författare: Lindgren, Lena
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Mathiasson, Leif
Ytterligare författare: Nordänger, Ulla Karin
Ytterligare författare: Ott, Aadu
Ytterligare författare: Pettersson, Astrid
Ytterligare författare: Riddersporre, Bim
Ytterligare författare: Runesson, Ulla
Ytterligare författare: Sandin, Bengt
Ytterligare författare: Sjöberg, Lena
Ytterligare författare: Wahlström, Ninni
Ytterligare författare: Vallberg Roth, Ann-Christine
Ytterligare författare: Vernersson, Folke
Ytterligare författare: William, Dylan
Ytterligare redaktörer: Mathiasson, Leif
Lärarförbundets förlag 1 9789197902373 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144060613
- Titel
- Skolledaren i fokus
- Författare
- Gunnar Berg - Mats Ekholm - Karin Franzén - Jan Hylén - Birgitta Johansson-Hidén - Pirjo Lahdenperä - Christian Lundahl - Staffan Olsson - Kennert Orlenius - Hans-Åke Scherp - Lars Svedberg - Lars Werner
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet?
Får rektor bestämma?
Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på?
Etik i rektors praktik – men hur?
Hur kan rektor orientera i olika värdesystem?
Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?
Att synliggöra det osynliga – hur går det till?
Varför gör vi det vi gör när det som händer händer?
Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande?
Hur påverkas skolan av digitaliseringen?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Ytterligare redaktörer: Blossing, Ulf
Ytterligare författare: Berg, Gunnar
Ytterligare författare: Ekholm, Mats
Ytterligare författare: Franzén, Karin
Ytterligare författare: Hylén, Jan
Ytterligare författare: Johansson-Hidén, Birgitta
Ytterligare författare: Lahdenperä, Pirjo
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Olsson, Staffan
Ytterligare författare: Orlenius, Kennert
Ytterligare författare: Scherp, Hans-Åke
Ytterligare författare: Svedberg, Lars
Ytterligare författare: Werner, Lars
Studentlitteratur 1 9789144060613 -
Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesski...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2012. 243 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197902373
- Titel
- Uppdrag Lärare : antologi om status, yrkesskicklighet och framtidsdrömmar
- Författare
- Christian Lundahl - Leif Mathiasson - Ulla Karin Nordänger - Aadu Ott - Astrid Pettersson - Bim Riddersporre - Ulla Runesson - Bengt Sandin - Lena Sjöberg - Ninni Wahlström - Ann-Christine Vallberg Roth - Folke Vernersson - Dylan William
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 243 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läraren är den viktigaste faktorn för barns och ungas lärande i förskola och skola. En erfaren och skicklig lärare kan utmana och lyfta sina barn och elever om de rätta förutsättningarna finns och läraren får möjlighet att utveckla sig i sin profession. Uppdrag Lärare är en forskningsantologi som vill bidra till att vidga och fördjupa diskussionerna om läraryrket, dess innehåll och utveckling. Texterna belyser på olika sätt lärarrollen, dess förutsättningar och möjligheter.Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskola och skola och kan användas i både lärarutbildning och fortbildning.Innehåll:Förord
MedverkandeI. Yrkesskicklighet
Att göra skillnad / Mikael Alexandersson
När något oväntat inträffar / Ulla Karin Nordänger
När skolans lärande saknar mening / Martin Hugo
Auktoritet är inte att peka med hela handen / Anneli Frelin
Konsten att slå in öppna dörrar / Leif MathiassonII. Makt och status
Den styrda läraren / Lena Sjöberg
Vem ska ha makten att beskriva läraryrket? / Bim Riddersporre
Manligt kön är en merit / Maria Hjalmarsson
Att synas och höras / Leif Mathiasson
III. Lärande
Learning study ger kollektiv kunskap / Ulla Runesson
Förståelse ger djup / Peter GärdenforsEn djungel av neuroner och synapser / Aadu Ott
Möt barnen där de är / Leif MathiassonIV. Bedömning
Bryggan mellan undervisning och lärande / Dylan Wiliam
Alla hörn och kanter räknas / Astrid Pettersson
Därför måste vi diskutera bedömning i förskolan / Ann-Christine Vallberg Roth
Den svenska bedömningskulturens framväxt / Christan Lundahl
Hur mäta det omätbara / Leif MathiassonV. Barn och unga
Idealet var ett barn som skulle växa i frihet / Bengt Sandin
Vilken bild av eleven ligger inbakad i läroplanens mål? / Åsa Beckman
Relationer och relationell pedagogik / Jonas Aspelin
Har du gått vilse? / Leif Mathiasson
VI. Styrning
Ett hungrigt monster / Lena Lindgren
Den svårfångade kvaliteten / Folke Vernersson
Den paradoxala styrningen av skolan / Christer Fritzell
Bilden av skolan / Leif Mathiasson
VII. Framtiden
Problembarn blir aldrig omoderna / Karin Johannisson
Framtidens kunskap är ingen snabbköpsvara / Sven-Eric Liedman
Den förföriska kontrollen / Joakim Landahl
Från olikhet till valfrihet / Ninni Wahlström
Den närsynta samtiden / Leif Mathiasson
Mjuka pärmar, 248 sidor
Utgiven 2012
Ytterligare designers: Hamqvist, Maria
Ytterligare designers: Liljeberg, Marianne
Ytterligare författare: Alexandersson, Mikael
Ytterligare författare: Aspelin, Jonas
Ytterligare författare: Beckman, Åsa
Ytterligare författare: Frelin, Anneli
Ytterligare författare: Fritzell, Christer
Ytterligare författare: Gärdenfors, Peter
Ytterligare författare: Hjalmarsson, Maria
Ytterligare författare: Hugo, Martin
Ytterligare författare: Johannisson, Karin
Ytterligare författare: Landahl, Joakim
Ytterligare författare: Liedman, Sven-Eric
Ytterligare författare: Lindgren, Lena
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Mathiasson, Leif
Ytterligare författare: Nordänger, Ulla Karin
Ytterligare författare: Ott, Aadu
Ytterligare författare: Pettersson, Astrid
Ytterligare författare: Riddersporre, Bim
Ytterligare författare: Runesson, Ulla
Ytterligare författare: Sandin, Bengt
Ytterligare författare: Sjöberg, Lena
Ytterligare författare: Wahlström, Ninni
Ytterligare författare: Vallberg Roth, Ann-Christine
Ytterligare författare: Vernersson, Folke
Ytterligare författare: William, Dylan
Ytterligare redaktörer: Mathiasson, Leif
Lärarförbundets förlag 1 9789197902373 -
Bedömning för lärande
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2011. 208 sidor.
Gott skick. Gott skick, men ett fåtal understrykningar i ett av kapitlen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113026831
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 466 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betyg, nationella prov och skriftliga omdömen är olika former av kunskapsbedömning. I vid mening är kunskapsbedömningar ett av de kraftfullaste pedagogiska verktygen skolan har till sitt förfogande för att disciplinera individen och dess lärande - i både positiv och negativ bemärkelse. Dessutom är kunskapsbedömningar ett politiskt styrmedel.
Ämnet är kontroversiellt. Författaren tar inte ställning, den debatten förs i andra forum. Han redovisar i stället relevant forskning för lärare och blivande lärare att stå på när de ska se på sina elevers kunskapsutveckling. Många lärare känner stor vånda inför bedömningsmomentet som de enligt lag måste genomföra. Förhoppningen är att denna bok ger dem det verktyg, de argument och den säkerhet de så länge efterfrågat.
Bedömning för lärande utgår från att både summativa och formativa bedömningar fyller en plats i utbildning. Det centrala är att se hur de kan komplettera varandra. Boken börjar med en historisk tillbakablick för att sedan följas av en diskussion om samhällets förväntningar på skolväsendet. Vad är användbar kunskap och hur bedömer man den? Utantillrabbel eller förtrogenhetskunskap?
Sista delen av boken är praktisk. Hur gör man? Vilka tekniker finns för både summativ och formativ bedömning?
Boken svarar mot de krav som ställs i den nya lärarutbildningen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113026831 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144101491 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Nyskick. Mjukband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Bedömning för lärande
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2014. 208 sidor.
Mycket gott skick. Förekommer understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144101491 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789113026831
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 466 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betyg, nationella prov och skriftliga omdömen är olika former av kunskapsbedömning. I vid mening är kunskapsbedömningar ett av de kraftfullaste pedagogiska verktygen skolan har till sitt förfogande för att disciplinera individen och dess lärande - i både positiv och negativ bemärkelse. Dessutom är kunskapsbedömningar ett politiskt styrmedel.
Ämnet är kontroversiellt. Författaren tar inte ställning, den debatten förs i andra forum. Han redovisar i stället relevant forskning för lärare och blivande lärare att stå på när de ska se på sina elevers kunskapsutveckling. Många lärare känner stor vånda inför bedömningsmomentet som de enligt lag måste genomföra. Förhoppningen är att denna bok ger dem det verktyg, de argument och den säkerhet de så länge efterfrågat.
Bedömning för lärande utgår från att både summativa och formativa bedömningar fyller en plats i utbildning. Det centrala är att se hur de kan komplettera varandra. Boken börjar med en historisk tillbakablick för att sedan följas av en diskussion om samhällets förväntningar på skolväsendet. Vad är användbar kunskap och hur bedömer man den? Utantillrabbel eller förtrogenhetskunskap?
Sista delen av boken är praktisk. Hur gör man? Vilka tekniker finns för både summativ och formativ bedömning?
Boken svarar mot de krav som ställs i den nya lärarutbildningen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113026831 -
Utbildningshistoria : en introduktion
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2011. 430 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068978
- Titel
- Utbildningshistoria : en introduktion
- Författare
- Björn Sandahl - Magnus Hultén - Anna Larsson - Peter Bernhardsson - Jörgen Mattlar - Henrik Román - Jonas Gustafsson - Sara Backman Prytz - Christian Lundahl - Joakim Landahl - Johanna Ringarp - Fay Lundh Nilsson - Pia Skott - Fredrik Thisner
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 430 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Vikt
- 860 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utbildningshistoria – en introduktion ger en lättillgänglig presentation av och fördjupande resonemang kring det svenska utbildningssystemets historia.
I boken finns historiska presentationer av de olika skolformerna och en rad skolämnen. Därutöver ger författarna, flertalet ledande specialister inom de ämnen de skriver om, övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien. Det handlar om frågor som utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildningspolitik samt betyg och bedömning.
Till boken hör en webbplats där bland annat övningsuppgifter och en grafisk beskrivning av utbildningssystemets utveckling bidrar till lärandet.
Boken vänder sig till blivande lärare samt studenter i historia som behöver kunna placera skolans situation i ett vidare sammanhang och i ett längre tidsperspektiv.
Förstapristagare av Kurslitteraturpriset 2011
Ytterligare författare: Stefan Rimm, Daniel Lindmark, Ola Winberg, Henrik Edgren, Johan Prytz, Carl Frängsmyr, Emil Bertilsson, Anne Berg, Samuel Edqvist, Janne Holmén
Studentlitteratur AB 1 9789144068978 -
Skolledaren i fokus
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 240 sidor.
Nyskick. ///Förlagets beskrivning: Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande, l en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhälle läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144060613
- Titel
- Skolledaren i fokus
- Författare
- Gunnar Berg - Mats Ekholm - Karin Franzén - Jan Hylén - Birgitta Johansson-Hidén - Pirjo Lahdenperä - Christian Lundahl - Staffan Olsson - Kennert Orlenius - Hans-Åke Scherp - Lars Svedberg - Lars Werner
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet?
Får rektor bestämma?
Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på?
Etik i rektors praktik – men hur?
Hur kan rektor orientera i olika värdesystem?
Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?
Att synliggöra det osynliga – hur går det till?
Varför gör vi det vi gör när det som händer händer?
Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande?
Hur påverkas skolan av digitaliseringen?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Ytterligare redaktörer: Blossing, Ulf
Ytterligare författare: Berg, Gunnar
Ytterligare författare: Ekholm, Mats
Ytterligare författare: Franzén, Karin
Ytterligare författare: Hylén, Jan
Ytterligare författare: Johansson-Hidén, Birgitta
Ytterligare författare: Lahdenperä, Pirjo
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Olsson, Staffan
Ytterligare författare: Orlenius, Kennert
Ytterligare författare: Scherp, Hans-Åke
Ytterligare författare: Svedberg, Lars
Ytterligare författare: Werner, Lars
Studentlitteratur 1 9789144060613 -
Bedömning för lärande
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2014. 208 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2 9789144101491 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Mycket gott skick. Många understrykningar, marginalanteckningar samt färgglada överstrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Bedömning för lärande
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2012. 208 sidor.
Nära nyskick. Litet tryckmärke på bakre pärm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113026831
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 466 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betyg, nationella prov och skriftliga omdömen är olika former av kunskapsbedömning. I vid mening är kunskapsbedömningar ett av de kraftfullaste pedagogiska verktygen skolan har till sitt förfogande för att disciplinera individen och dess lärande - i både positiv och negativ bemärkelse. Dessutom är kunskapsbedömningar ett politiskt styrmedel.
Ämnet är kontroversiellt. Författaren tar inte ställning, den debatten förs i andra forum. Han redovisar i stället relevant forskning för lärare och blivande lärare att stå på när de ska se på sina elevers kunskapsutveckling. Många lärare känner stor vånda inför bedömningsmomentet som de enligt lag måste genomföra. Förhoppningen är att denna bok ger dem det verktyg, de argument och den säkerhet de så länge efterfrågat.
Bedömning för lärande utgår från att både summativa och formativa bedömningar fyller en plats i utbildning. Det centrala är att se hur de kan komplettera varandra. Boken börjar med en historisk tillbakablick för att sedan följas av en diskussion om samhällets förväntningar på skolväsendet. Vad är användbar kunskap och hur bedömer man den? Utantillrabbel eller förtrogenhetskunskap?
Sista delen av boken är praktisk. Hur gör man? Vilka tekniker finns för både summativ och formativ bedömning?
Boken svarar mot de krav som ställs i den nya lärarutbildningen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113026831 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i nära nyskick. Inga hundöron men lite understykningar finns
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn