-
Didaktik – teori, reflektion och praktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB, Lund. 1:1 uppl. 1997. 267 sidor.
Mycket gott skick. En rosa krumelur på titelsidan. Något enstaka litet blyersstreck kan sedan upptäckas inne i boken, som annars är i välhållet, fint skick. Smärre spår av hantering skönjbara på pärmarna. "Syftet med denna bok är att visa vilken betydelse didaktisk teori ha läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144479415
- Titel
- Didaktik - - teori, reflektion och praktik
- Författare
- Reinertsen, Anne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 268 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa vilken betydelse didaktisk teori har för lärares arbete. Några av de frågor som ställs är: Vad är egentligen en didaktisk teori? Ger sådana teorier råd om hur undervisning ska planeras, genomföras och utvecklas? Hur är didaktiska teorier förbundna med den enskilda lärarens didaktiska tänkande och handlande? Hur använder lärare sig av teorier? Är undervisningsrutin ett hinder eller en förutsättning för att utveckla ett personligt didaktiskt koncept? Svaren på dessa frågor har varierat under olika perioder och varierar även idag mellan olika forskare och traditioner i olika länder. Författarna ger en internationell översikt över de didaktiska teorier och modeller som är aktuella idag samt redogör för förhållandet mellan didaktisk teori, lärares didaktiska tänkande och deras praktiska pedagogiska handlande. Författarna, som är verksamma i olika länder, är välkända representanter inom sina respektive specialområden.Eftersom det didaktiska tänkandet är en process som tar sin början redan under utbildningstiden, är boken lika viktig för blivande lärare som för dem som redan är yrkesverksamma. Den passar utmärkt som kurslitteratur i lärarutbildningar och i fortbildningssammanhang. Översättning: Ursula Manthey
Studentlitteratur AB, Lund 1:1 9789144479415 -
Didactica magna : Stora undervisningsläran
Häftad bok. Göteborg : Daidalos. 1989. 309 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186320423
- Titel
- Didactica magna : Stora undervisningsläran
- Författare
- Comenius, Johann Amos - Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Göteborg : Daidalos
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Göteborg : Daidalos 9789186320423 -
Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 398 sidor.
Mycket gott skick. Fint exemplar utan anteckningar. Enstaka markeringar med ljusgul överstrykningspenna.
• Jag har fler liknande böcker – passa på att fylla varukorgen. Frakten är alltid 62 kr. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057835
- Titel
- Allmändidaktik : vetenskap för lärare
- Författare
- Jan Sjöberg - Kaj Sjöholm - Kristina Ström - Renata Svedlin - Tom Wikman - Elisabet Öhrn - Tomas Kroksmark - Pirjo Lahdenperä - Margareta Sandström - Roger Säljö - Päivi Häkkinen - Pertti Kansanen - Karin Rönnerman - Marja Kankaanranta
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 398 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 718 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete?Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifika skolämnen. Allmändidaktik står istället för det vetande som hör till själva lärarskapet, såsom lärarens professionella utveckling, klassens sociala liv och skolans samhälleliga kontext.Boken erbjuder en helhetsorienterad presentation av forskningsgrundad kunskap inom allmändidaktik. Den riktar sig till studerande, lärare och forskare i nordiska lärarutbildningar och andra pedagogiska utbildningar från grundutbildning till högskola. Den vänder sig även till verksamma lärare som vill uppdatera och förkovra sig inom bokens tema. Därför är boken också tänkt att kunna användas inom lärares fortsatta kompetensutveckling.Hederspristagare av Kurslitteraturpriset 2009
Ytterligare författare: Jessica Aspfors, Marina Bendtsen, Mikaela Björklund, Gunnel Knubb-Manninen, Elina Lahelma, Gjert Langfeldt, Karin Linnanmäki, Fritjof Sahlström, Torbjörn Sandén
Studentlitteratur 1 9789144057835 -
Didactica magna : Stora undervisningsläran
Häftad bok. Göteborg : Daidalos. 1989. 311 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186320423
- Titel
- Didactica magna : Stora undervisningsläran
- Författare
- Comenius, Johann Amos - Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Göteborg : Daidalos
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Göteborg : Daidalos 9789186320423 -
Handledning i pedagogiskt arbete
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 464 sidor.
Mycket gott skick. Några få understrykningar med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144021911
- Titel
- Handledning i pedagogiskt arbete
- Författare
- Kroksmark, Tomas - Åberg, Karin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 464 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 224 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 660 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handledning i pedagogiska sammanhang har under senare år blivit en allt vanligare företeelse. Området är mångfasetterat och omspänner såväl handledning av elever, studenter och lärlingar i undervisning, utbildning och praktik som handledning av yrkesaktiva lärare i samtliga skolformer. För första gången samlas 21 av de främsta nordiska forskarna inom handledningsområdet i en gemensam antologi. Bidragen representerar olika sätt att uppfatta handledningsbegreppet och står för olika teoretiska antaganden och utgångspunkter. De beskriver handledning som involverar olika typer av handledare, till exempel specialpedagoger, akademiker från universitet och högskola samt externa handledarkonsulter. Olikheterna utgör bokens intellektuella styrka och utmaning. De olika kapitlen inspirerar var för sig och tillsammans till fortsatt dialog om handledningens möjligheter och gränser. Boken vänder sig till studenter, lärare och forskare med pedagogik och pedagogiskt arbete i fokus. Den vänder sig dessutom till alla som arbetar med handledning inom skola, utbildning och yrkesverksamhet.
Studentlitteratur AB 1 9789144021911 -
Didaktiska strövtåg : didaktiska idéer från C...
Häftad bok. Göteborg : Daidalos. 1989. 382 sidor.
Mycket gott skick. Lätt gulnat snitt och lite sliten pärm, men fin inlaga. Pedagogiska biblioteket nr 4.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186320447
- Titel
- Didaktiska strövtåg : didaktiska idéer från Comenius till fenomenografisk didaktik
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Göteborg : Daidalos
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Göteborg : Daidalos 9789186320447 -
Världens bästa undervisning : i Finland, Kina...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:1 uppl. 2017. 283 sidor.
Nära nyskick. Några få länder i världen gör år efter år mycket goda resultat i de internationella kunskapstest som återkommande genomförs med skolelever. Andra länder gör lika konsekvent svaga resultat. Går de här skillnaderna att förklara på vetenskaplig grund - eller läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144114767
- Titel
- Världens bästa undervisning : i Finland, Kina, Sydkorea, Singapore och Sverige
- Författare
- Lee, Okhwa - Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 283 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 229 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Några få länder i världen gör år efter år mycket goda resultat i de internationella kunskapstest som återkommande genomförs med skolelever. Andra länder gör lika konsekvent svaga resultat. Går de här skillnaderna att förklara på vetenskaplig grund – eller är det så att vissa kulturer stöder undervisning och lärande i skolan på ett sådant sätt att resultat och kvaliteter blir därefter?
I den här boken redovisar och diskuterar de mest framstående forskarna och experterna från Finland, Kina, Sydkorea, Singapore och Sverige hur den bästa skolan kan skapas och vidmakthållas. Vad är det som krävs för att lärare ska kunna undervisa på ett sådant sätt att alla elever når kunskapsmålen i skolan och hur ska en skola organiseras för att stödja de främsta kvaliteterna i lärares undervisning och elevernas lärande?
De huvudfrågor som ställs och besvaras i boken är:
– Hur undervisar lärare i de länder som har de bästa kunskapsresultaten?
– Hur organiserar de undervisning och lärande?
– Hur ser lärares utvecklings- och karriärmöjligheter ut i de olika länderna?
– Vad bör den svenska skolan göra för att nå den högsta kvaliteten i undervisningen och i lärandet?
Världens bästa undervisning vänder sig till lärare, förstelärare, rektorer, förvaltningschefer samt lärare och studenter på lärarutbildningarna.
Studentlitteratur AB 1:1 9789144114767 -
Förskola på vetenskaplig grund
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2014. 150 sidor.
Gott skick. Hel och ren men med en del blyertsunderstrykanden
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144088488
- Titel
- Förskola på vetenskaplig grund
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 231 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken utgör ett viktigt bidrag till utvecklingen av en förskola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Den reder ut, granskar och beskriver forskning och beprövad erfarenhet så som dessa begrepp hanteras inom vetenskaperna men också ur förskolans och fritidshemmets perspektiv.
När skollagen kräver att utbildningen ska vila på just vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppstår ett utvecklingsbehov hos de lärare som är verksamma i förskolan. Till de pedagogiska och didaktiska kompetenserna kan nu också fogas en vetenskaplig och forskande kompetens. Förskola på vetenskaplig grund är indelad i olika kapitel där skilda aspekter av forskning i förskolan, forskande lärare, kunskapsbegreppet och yrkeskompetensen beskrivs och diskuteras. Förskola på vetenskaplig grund är ett resultat av ett utbildningsprojekt där tio lärare och en forskare tillsammans genomfört studier som är sammanställda och presenterade i artikelform.
Boken riktar sig i första hand till yrkesverksamma förskollärare.
Studentlitteratur 1 9789144088488 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068473
- Titel
- Den tidlösa pedagogiken
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 683 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm
- Vikt
- 1330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens pedagogiska utmaningar har en koppling till det förflutna. Frågorna om lärande och lärares kompetens har ställts förut och svaren är fortfarande aktuella.Den tidlösa pedagogiken ger kunskap om hur pedagogiken, didaktiken och synen på lärande utvecklats under de senaste 3000 åren. Boken erbjuder närkontakt med viktiga tänkare som till exempel Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key och John Dewey. Deras originaltexter, som skrivits på eller översatts till svenska, låter oss ta del av deras syn på vad kunskap och bildning är, på vad som ska läras in och hur det ska gå till – uppfattningar som ger perspektiv på nutida pedagogiska frågor. Tomas Kroksmark vägleder studenten genom att ge varje text ett historiskt och pedagogiskt sammanhang.I den andra upplagan har Kroksmarks texter uppdaterats och boken har utökats med presentationer och texter av fyra pedagogiska tänkare från vår tid. Det finns också ett efterord om digitaliseringen och dess pedagogiska konsekvenser. Boken är en grundbok inom all lärarutbildning och för studenter som studerar pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete.
Studentlitteratur 2 9789144068473 -
Lärande och bildning i en globaliserad tid
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2010. 144 sidor.
Nära nyskick. Som ny. Oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144058955
- Titel
- Lärande och bildning i en globaliserad tid
- Författare
- Kroksmark, Tomas - Hugo, Martin - Segolsson, Mikael
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 219 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolan är en verksamhet mitt i en globaliserad tid – mitt i ett samhälle och en värld i förändring. Lärare och elever hämtar intryck från både när och fjärran och gränserna mellan olika kulturer suddas ut. Lärandet är i den här omställningen både en produkt av utvecklingen och en utgångspunkt för påverkan och förändring. Hur kan dagens lärare och skolledare möta vårt samhälles utveckling mot digitalisering och gränslöshet?Den här boken ger kunskap och tillfälle till reflektion kring olika aspekter av lärande och bildning i ljuset av globaliseringen. Några av tidens mest aktuella frågor inom det utbildningsvetenskapliga området undersöks och får en bred beskrivning. De nio olika kapitlen grundas dels i empiriska studier, dels i teori. Läsarna erbjuds därmed både praktisk och teoretisk förståelse av området.Lärande och bildning i en globaliserad tid lämpar sig som kurslitteratur för studenter inom lärarutbildning och på kurser inom pedagogik och utbildningsvetenskap. Boken är tillägnad professor Tomas Kroksmark i samband med hans 60-årsdag.
Studentlitteratur AB 1 9789144058955 -
Modellskolan : en skola på vetenskaplig grund...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2014. 256 sidor.
Nära nyskick. Ser oläst ut.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144102955
- Titel
- Modellskolan : en skola på vetenskaplig grund med forskande lärare
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 224 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolutvecklingsprojektet Modellskolan bygger på en pedagogisk idé: om lärare integrerar vetenskaplig kompetens i sin didaktiska skicklighet ökar kvaliteten i elevens lärande. Grunden för de mycket goda resultaten av detta projekt på avancerad nivå är det kollektiva och kollegiala lärandet på arbetsplatsen.
Boken ger en ingående beskrivning av det systematiska arbetet inom projektet, t.ex. grupphandledning, den dialogiska reflektionsmodellen och skuggning som ett sätt att synliggöra det osynliga. Den beskriver 3O-modellen för kompetensutvecklingen liksom dess tillämpning och förutsättningar. Utöver detta tillhandahåller boken en kritisk analys och diskussion av modellens potential att förbättra elevers lärande. Modellskolan – en skola på vetenskaplig grund med forskande lärare vänder sig till lärare och rektorer verksamma i barn- och ungdomsskola, skolpolitiker och till studerande vid lärarutbildningarna.
Studentlitteratur 1 9789144102955 -
Handledning i pedagogiskt arbete
Häftad bok.
Mycket gott skick. Utgiven av Studentlitteratur 2015. 464 sid.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144021911
- Titel
- Handledning i pedagogiskt arbete
- Författare
- Kroksmark, Tomas - Åberg, Karin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 464 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 224 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 660 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handledning i pedagogiska sammanhang har under senare år blivit en allt vanligare företeelse. Området är mångfasetterat och omspänner såväl handledning av elever, studenter och lärlingar i undervisning, utbildning och praktik som handledning av yrkesaktiva lärare i samtliga skolformer. För första gången samlas 21 av de främsta nordiska forskarna inom handledningsområdet i en gemensam antologi. Bidragen representerar olika sätt att uppfatta handledningsbegreppet och står för olika teoretiska antaganden och utgångspunkter. De beskriver handledning som involverar olika typer av handledare, till exempel specialpedagoger, akademiker från universitet och högskola samt externa handledarkonsulter. Olikheterna utgör bokens intellektuella styrka och utmaning. De olika kapitlen inspirerar var för sig och tillsammans till fortsatt dialog om handledningens möjligheter och gränser. Boken vänder sig till studenter, lärare och forskare med pedagogik och pedagogiskt arbete i fokus. Den vänder sig dessutom till alla som arbetar med handledning inom skola, utbildning och yrkesverksamhet.
9789144021911 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068473
- Titel
- Den tidlösa pedagogiken
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 683 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm
- Vikt
- 1330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens pedagogiska utmaningar har en koppling till det förflutna. Frågorna om lärande och lärares kompetens har ställts förut och svaren är fortfarande aktuella.Den tidlösa pedagogiken ger kunskap om hur pedagogiken, didaktiken och synen på lärande utvecklats under de senaste 3000 åren. Boken erbjuder närkontakt med viktiga tänkare som till exempel Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key och John Dewey. Deras originaltexter, som skrivits på eller översatts till svenska, låter oss ta del av deras syn på vad kunskap och bildning är, på vad som ska läras in och hur det ska gå till – uppfattningar som ger perspektiv på nutida pedagogiska frågor. Tomas Kroksmark vägleder studenten genom att ge varje text ett historiskt och pedagogiskt sammanhang.I den andra upplagan har Kroksmarks texter uppdaterats och boken har utökats med presentationer och texter av fyra pedagogiska tänkare från vår tid. Det finns också ett efterord om digitaliseringen och dess pedagogiska konsekvenser. Boken är en grundbok inom all lärarutbildning och för studenter som studerar pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete.
Studentlitteratur 2 9789144068473 -
Förskola på vetenskaplig grund
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2014. 150 sidor.
Gott skick. Inga markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144088488
- Titel
- Förskola på vetenskaplig grund
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 231 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken utgör ett viktigt bidrag till utvecklingen av en förskola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Den reder ut, granskar och beskriver forskning och beprövad erfarenhet så som dessa begrepp hanteras inom vetenskaperna men också ur förskolans och fritidshemmets perspektiv.
När skollagen kräver att utbildningen ska vila på just vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppstår ett utvecklingsbehov hos de lärare som är verksamma i förskolan. Till de pedagogiska och didaktiska kompetenserna kan nu också fogas en vetenskaplig och forskande kompetens. Förskola på vetenskaplig grund är indelad i olika kapitel där skilda aspekter av forskning i förskolan, forskande lärare, kunskapsbegreppet och yrkeskompetensen beskrivs och diskuteras. Förskola på vetenskaplig grund är ett resultat av ett utbildningsprojekt där tio lärare och en forskare tillsammans genomfört studier som är sammanställda och presenterade i artikelform.
Boken riktar sig i första hand till yrkesverksamma förskollärare.
Studentlitteratur 1 9789144088488 -
Den tidlösa pedagogiken.
Dekorerat förlagsband. Antydan till vågigt papper. Rester av prisetikett på försättsbladet. För övrigt är boken i gott skick. 2009
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015644
- Titel
- Den tidlösa pedagogiken
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 534 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1050 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken innehåller originaltexter som rör grundläggande aspekter på pedagogik, didaktik och lärande inom den västerländska traditionen. Texturvalet sträcker sig från 900-talet f.Kr. till 1960-talet och representerar skilda teoretiska och praktiska utgångspunkter. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9789144015644 -
Den tidlösa pedagogiken
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 534 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015644
- Titel
- Den tidlösa pedagogiken
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 534 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1050 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken innehåller originaltexter som rör grundläggande aspekter på pedagogik, didaktik och lärande inom den västerländska traditionen. Texturvalet sträcker sig från 900-talet f.Kr. till 1960-talet och representerar skilda teoretiska och praktiska utgångspunkter. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144015644 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015644
- Titel
- Den tidlösa pedagogiken
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 534 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1050 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken innehåller originaltexter som rör grundläggande aspekter på pedagogik, didaktik och lärande inom den västerländska traditionen. Texturvalet sträcker sig från 900-talet f.Kr. till 1960-talet och representerar skilda teoretiska och praktiska utgångspunkter. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144015644 -
Didaktiska strövtåg didaktiska idéer från Com...
Häftad bok.
Gott skick. Daidalos. uppl.2. 1994. 358 s. bruksslitage, bortklippt namning, solblekt omslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171730107
- Titel
- Didaktiska strövtåg
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 1994
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det historiska perspektivet är viktigt i den moderna didaktikens självförståelse ... Kroksmark börjar med Comenius och går fram till den nutida didaktiska diskussionen; det svenska får stort utrymme. Tonvikten läggs vid sådant som pekar framåt, dvs mot den nutida didaktiken.
/Bo Lindberg, Svenska Dagbladet
I ett stort svep med början på 1600-talet hos Comenius behandlar författaren undervisningslärans idémässiga utveckling fram till idag. Vid sidan av klassiska pedagogiska tänkarna behandlas också den mer folkskolemässiga och konkreta traditionen. ...av stort intresse för envar pedagogiskt intresserad.
/Lennart Behrendtz, Bibliotekstjänst
9789171730107 -
Den tidlösa pedagogiken
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 534 sidor.
Mycket gott skick. Namnad på försättsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015644
- Titel
- Den tidlösa pedagogiken
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 534 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1050 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken innehåller originaltexter som rör grundläggande aspekter på pedagogik, didaktik och lärande inom den västerländska traditionen. Texturvalet sträcker sig från 900-talet f.Kr. till 1960-talet och representerar skilda teoretiska och praktiska utgångspunkter. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144015644 -
Den tidlösa pedagogiken
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 534 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015644
- Titel
- Den tidlösa pedagogiken
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 534 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1050 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken innehåller originaltexter som rör grundläggande aspekter på pedagogik, didaktik och lärande inom den västerländska traditionen. Texturvalet sträcker sig från 900-talet f.Kr. till 1960-talet och representerar skilda teoretiska och praktiska utgångspunkter. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144015644 -
FÖRSKOLA PÅ VETENSKAPLIG GRUND
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2015. 150 sidor.
Nära nyskick. KVALITÉ ENLIGT BILD. SMÅ HARMLÖSA HUNDÖRON, ANNARS FELFRI.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144088488
- Titel
- Förskola på vetenskaplig grund
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 231 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken utgör ett viktigt bidrag till utvecklingen av en förskola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Den reder ut, granskar och beskriver forskning och beprövad erfarenhet så som dessa begrepp hanteras inom vetenskaperna men också ur förskolans och fritidshemmets perspektiv.
När skollagen kräver att utbildningen ska vila på just vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppstår ett utvecklingsbehov hos de lärare som är verksamma i förskolan. Till de pedagogiska och didaktiska kompetenserna kan nu också fogas en vetenskaplig och forskande kompetens. Förskola på vetenskaplig grund är indelad i olika kapitel där skilda aspekter av forskning i förskolan, forskande lärare, kunskapsbegreppet och yrkeskompetensen beskrivs och diskuteras. Förskola på vetenskaplig grund är ett resultat av ett utbildningsprojekt där tio lärare och en forskare tillsammans genomfört studier som är sammanställda och presenterade i artikelform.
Boken riktar sig i första hand till yrkesverksamma förskollärare.
Studentlitteratur AB 9789144088488 -
Didaktiska strövtåg : didaktiska idéer från C...
Häftad bok. Göteborg : Daidalos. 1989. 382 sidor.
Mycket gott skick. Namnad på försättsblad. Rester efter prislapp. Något kantskavd.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186320447
- Titel
- Didaktiska strövtåg : didaktiska idéer från Comenius till fenomenografisk didaktik
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Göteborg : Daidalos
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Göteborg : Daidalos 9789186320447 -
Den tidlösa pedagogiken
Inbunden bok. Studentlitteratur. 2:5 uppl. 2015. 683 sidor.
Mycket gott skick. Andra uppl. "Den tidlösa pedagogiken ger kunskap om hur pedagogiken, didaktiken och synen på lärande utvecklats under de senaste 3000 åren. Boken erbjuder närkontakt med viktiga tänkare som till exempel Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key och John Dewey. Der läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068473
- Titel
- Den tidlösa pedagogiken
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 683 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm
- Vikt
- 1330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens pedagogiska utmaningar har en koppling till det förflutna. Frågorna om lärande och lärares kompetens har ställts förut och svaren är fortfarande aktuella.Den tidlösa pedagogiken ger kunskap om hur pedagogiken, didaktiken och synen på lärande utvecklats under de senaste 3000 åren. Boken erbjuder närkontakt med viktiga tänkare som till exempel Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key och John Dewey. Deras originaltexter, som skrivits på eller översatts till svenska, låter oss ta del av deras syn på vad kunskap och bildning är, på vad som ska läras in och hur det ska gå till – uppfattningar som ger perspektiv på nutida pedagogiska frågor. Tomas Kroksmark vägleder studenten genom att ge varje text ett historiskt och pedagogiskt sammanhang.I den andra upplagan har Kroksmarks texter uppdaterats och boken har utökats med presentationer och texter av fyra pedagogiska tänkare från vår tid. Det finns också ett efterord om digitaliseringen och dess pedagogiska konsekvenser. Boken är en grundbok inom all lärarutbildning och för studenter som studerar pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete.
Studentlitteratur 2:5 9789144068473 -
Den tidlösa pedagogiken
Inbunden bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2011. 683 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068473
- Titel
- Den tidlösa pedagogiken
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 683 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm
- Vikt
- 1330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens pedagogiska utmaningar har en koppling till det förflutna. Frågorna om lärande och lärares kompetens har ställts förut och svaren är fortfarande aktuella.Den tidlösa pedagogiken ger kunskap om hur pedagogiken, didaktiken och synen på lärande utvecklats under de senaste 3000 åren. Boken erbjuder närkontakt med viktiga tänkare som till exempel Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key och John Dewey. Deras originaltexter, som skrivits på eller översatts till svenska, låter oss ta del av deras syn på vad kunskap och bildning är, på vad som ska läras in och hur det ska gå till – uppfattningar som ger perspektiv på nutida pedagogiska frågor. Tomas Kroksmark vägleder studenten genom att ge varje text ett historiskt och pedagogiskt sammanhang.I den andra upplagan har Kroksmarks texter uppdaterats och boken har utökats med presentationer och texter av fyra pedagogiska tänkare från vår tid. Det finns också ett efterord om digitaliseringen och dess pedagogiska konsekvenser. Boken är en grundbok inom all lärarutbildning och för studenter som studerar pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete.
Studentlitteratur 2 9789144068473 -
DIDAKTIKENS CARPE DIEM
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1999. 220 sidor.
Nyskick. Oanvänd. Inga namn eller markeringar, kan ses som FÖRLAGSNY Ur bokens baksidestext: ” /…/ Bokens titel DIDAKTIKENS CARPE DIEM - Att fånga den didaktiska vardagen – korresponderar med texternas karaktär, vilka i hög grad är fångade i skolans vardagsarbete läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144012582
- Titel
- Didaktikens carpe diem
- Författare
- Tomas Kroksmark
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok skriver ett antal lärare, skolledare och forskare om de nya didaktiska möjligheter som Lpo 94 har gett upphov till. Borta är centralstyrningen och i stället har den lokala skolans möjligheter till utveckling och förändring ökat. Det är lärare, skolledare och forskare som nu tillsammans, och på olika sätt, bidrar till att utveckla den goda skolans praktik.
Boken är en exempelsamling på vad som är möjligt att göra i skolan - inte sällan hållen i en kritisk-konstruktiv ton.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144012582 -
Den tidlösa pedagogiken
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 534 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015644
- Titel
- Den tidlösa pedagogiken
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 534 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1050 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken innehåller originaltexter som rör grundläggande aspekter på pedagogik, didaktik och lärande inom den västerländska traditionen. Texturvalet sträcker sig från 900-talet f.Kr. till 1960-talet och representerar skilda teoretiska och praktiska utgångspunkter. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144015644 -
Förskola på vetenskaplig grund
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2014. 150 sidor.
Mycket gott skick. F.d biblioteksbok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144088488
- Titel
- Förskola på vetenskaplig grund
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 231 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken utgör ett viktigt bidrag till utvecklingen av en förskola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Den reder ut, granskar och beskriver forskning och beprövad erfarenhet så som dessa begrepp hanteras inom vetenskaperna men också ur förskolans och fritidshemmets perspektiv.
När skollagen kräver att utbildningen ska vila på just vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppstår ett utvecklingsbehov hos de lärare som är verksamma i förskolan. Till de pedagogiska och didaktiska kompetenserna kan nu också fogas en vetenskaplig och forskande kompetens. Förskola på vetenskaplig grund är indelad i olika kapitel där skilda aspekter av forskning i förskolan, forskande lärare, kunskapsbegreppet och yrkeskompetensen beskrivs och diskuteras. Förskola på vetenskaplig grund är ett resultat av ett utbildningsprojekt där tio lärare och en forskare tillsammans genomfört studier som är sammanställda och presenterade i artikelform.
Boken riktar sig i första hand till yrkesverksamma förskollärare.
Studentlitteratur 1 9789144088488 -
Fenomenografisk didaktik
Häftad bok. Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis. 1987.
Hyggligt skick. Tillskrift, sprucken bindning, understrykningspenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173461955
- Titel
- Fenomenografisk didaktik
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis 9789173461955 -
Förskola på vetenskaplig grund
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2014. 150 sidor.
Nyskick. Ser oläst ut. Som ny.
Se gärna mina övriga annonser för fler liknande böcker, tryck på säljare: ”Henkesjo” nedan och beställ flera böcker samtidigt utan extra fraktkostnad!
D2 … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144088488
- Titel
- Förskola på vetenskaplig grund
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 150 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 231 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken utgör ett viktigt bidrag till utvecklingen av en förskola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Den reder ut, granskar och beskriver forskning och beprövad erfarenhet så som dessa begrepp hanteras inom vetenskaperna men också ur förskolans och fritidshemmets perspektiv.
När skollagen kräver att utbildningen ska vila på just vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet uppstår ett utvecklingsbehov hos de lärare som är verksamma i förskolan. Till de pedagogiska och didaktiska kompetenserna kan nu också fogas en vetenskaplig och forskande kompetens. Förskola på vetenskaplig grund är indelad i olika kapitel där skilda aspekter av forskning i förskolan, forskande lärare, kunskapsbegreppet och yrkeskompetensen beskrivs och diskuteras. Förskola på vetenskaplig grund är ett resultat av ett utbildningsprojekt där tio lärare och en forskare tillsammans genomfört studier som är sammanställda och presenterade i artikelform.
Boken riktar sig i första hand till yrkesverksamma förskollärare.
Studentlitteratur 1 9789144088488 -
Den tidlösa pedagogiken
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. Första upplagan, ny tryckning uppl. 2009. 536 sidor.
Nyskick. Förlagets dekorerade pappband. 22,6 x 15,8 cm. 1093 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144015644
- Titel
- Den tidlösa pedagogiken
- Författare
- Kroksmark, Tomas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 534 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1050 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken innehåller originaltexter som rör grundläggande aspekter på pedagogik, didaktik och lärande inom den västerländska traditionen. Texturvalet sträcker sig från 900-talet f.Kr. till 1960-talet och representerar skilda teoretiska och praktiska utgångspunkter. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB Första upplagan, ny tryckning 9789144015644
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
