-
Kommunaliseringen av skolan : vem vann - egen...
Pocketbok.
Mycket gott skick. Ekerlids, 2011. Pocket. Främre omslagets övre hörnspets aningen veckad, i övrigt nära nyskick. 224 s. ISBN 978-91-7092-182-7.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170921827
- Titel
- Kommunaliseringen av skolan : vem vann - egentligen?
- Författare
- Isaksson, Christer
- Förlag
- Stockholm : Ekerlid
- Utgivningsår
- 2011
- Språk
- Svenska
9789170921827 -
Barnens konstskola – en målarguide
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Bonnier Carlsen, 2001. Förlagets tryckta/illustrerade kartonnageband. 22,5x20,5 cm. Mycket gott skick. 227, [1] s. + 5 k ort/mallar i papper och transparent plast i plastficka på bakpärmens insida. ISBN 91-638-2126-5. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163821265
- Titel
- Barnens konstskola - en målarguide
- Författare
- Lars och Lillemor Borenius
- Förlag
- Bonnier Carlsen
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 207 x 227 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 837 g
- Språk
- Svenska
9163821265 -
Lekfull närvaro
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Runa, 2001. Förlagets tryckta/illustrerade kartonnageband. Mycket gott skick. 141 s. ISBN 91-88298-52-3.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298523
- Titel
- Lekfull närvaro - Samspel och samvaro möten och möjligheter
- Författare
- Öhman, Margareta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 324 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En annorlunda fackbok, som genom att väva samman sagor, berättelser och professionella kommentarer, visar på lekens betydelse och hur viktigt det äkta mötet mellan människor är för empatiutveckling.
9188298523 -
Waldorfpedagogik
Häftad bok.
Mycket gott skick. Liber, 1997. Hft. Mycket gott skick. 212 s. ISBN 91-47-04843-3.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147048433
- Titel
- Waldorfpedagogik
- Författare
- Ritter, Christhild - Hogervorst, Auvikki
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 293 g
- Språk
- Svenska
9147048433 -
Hantera konflikter – men hur? : metodbok för...
Häftad bok.
Gott skick. Runa, 2004. Första upplagan, fjärde tryckningen. Limhäftad. Rygghuvudet aningen tilltryckt/veckat, i övrigt gott antikva riskt skick, men ett hundöra i inlagan. 150 s. ISBN 91-88298-27-2. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298272
- Titel
- Hantera konflikter - men hur? - Metodbok för pedagoger
- Författare
- Wahlström, Gunilla O.
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 204 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En metodbok för pedagoger som visar på möjligheter att hantera vardagskonflikter bättre. En enkel metod för konfliktlösning presenteras liksom en rad förebyggande övningar för olika åldrar.
9188298272 -
Vardagsperspektiv : pedagogens syn på läropla...
Inbunden bok.
Gott skick. Förlagshuset Gothia, 2004. Förlagets tryckta/dekorerade och laminerade kartonnageband. Fräscht exemplar i gott skick, me n något enstaka hundöra i inlagan och en del tunna, diskreta blyertsunderstrykningar och marginalanteckningar. 237, [1] s. ISBN 91-7205 läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172052856
- Titel
- Vardagsperspektiv pedagogens syn på läroplan
- Författare
- Persson Campner
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogens syn på läroplanen för förskolan
?Att stanna upp, se och bekräfta barnet när det lärt sig något nytt, ger barnet tillit till den egna förmågan och ökar lusten att lära mer.?
Författarna, som båda är verksamma förskollärare, ger i boken sin syn på kunskap och utveckling i förskolan. Med utgångspunkt från barnen berättar de hur de når fram till läroplanens mål.
Läroplanen återges styckevis, därpå följer författarnas egna tankar och tolkningar. Genomgående belyser de resonemanget med praktiska exempel.
9172052856 -
Lek med språket
Häftad bok.
Mycket gott skick. Natur och Kultur, 2001. Första upplagan, fjärde tryckningen. Hft. Främre omslaget med några små, lätta märken/veck i övr e delen, i övrigt ett fräscht exemplar i mycket gott skick, och inlagan utan anteckningar och undestrykningar. 272 s. ISBN 91-27-72265- läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127722651
- Titel
- Lek med språket
- Författare
- Bente Eriksen Hagtvet - Herdís Pálsdottir
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 435 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Stimulera barnens naturliga intresse att skriva med denna metodiska handledning, Lek med språket. Stor vikt läggs vid att på lekfulla sätt öka barnets språkliga medvetenhet.
Översättning: Birgitta Gahrton
9127722651 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9147050683
- Titel
- Dramabok
- Författare
- Kent Hägglund - Kirsten Fredin
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 231 g
- Språk
- Svenska
9147050683 -
Barns liv och läsning : läsprocessen i ny bel...
Häftad bok.
Mycket gott skick. LiberFörlag, 1982. Hft. Mycket gott antikvariskt skick. 191 s. ISBN 91-38-61016-7.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9138610167
- Titel
- Barns liv och läsning : läsprocessen i ny belysning
- Författare
- Larsen, Steen - Parlenvi, Paul
- Förlag
- Malmö : LiberFörlag
- Utgivningsår
- 1982
- Språk
- Svenska
9138610167 -
Lära av sagan
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur, 1993. Hft. Lätta bruksspår, bland annat något veckad/naggad i främre omslagets överkant, vilket även avsatt sig ca 10 sidor in i inlagan. Rester av prislapp på bakre omslaget. Namnteckning på främre omslagets insida. I övrigt ett fräsch läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144387814
- Titel
- Lära av sagan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Maj Asplund Carlsson - Anna Klerfelt
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 115 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad förstår barn av sagor? Hur väl förmår barn uppfatta budskapet i en saga? Vad krävs för att barn ska lära av sagans budskap?
Denna bok handlar om hur sagor och berättelser kan användas som pedagogiska hjälpmedel i förskola och skola. Ett genomgående tema är att barnets förståelse av sagans innehåll inte är skilt från skapande och fantiserande, utan att sagan kan användas för att lära barn förstå omvärlden. Med utgångspunkt i en undersökning av barns förmåga att återberätta och förstå sagan Och trädet var lyckligt .. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9144387814 -
Barndomens gåta
Pocketbok.
Dåligt skick. Med förord av Birgitta Brodd. Bonniers (Aldusserien), 1976. Hft/Pocket. Markanta bruksspår. Kraftiga veck i främre omsla get, framför allt i hörnen och framkanten och ett mycket kraftigt, vertikalt veck längs hela bakre omslaget. Enstaka, små, uppskavda mä läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100415138
- Titel
- Barndomens gåta
- Författare
- Montessori, Maria
- Förlag
- Stockholm : Aldus
- Utgivningsår
- 1976
- Språk
- Svenska
9100415138 -
Hets! : en bok om skolan
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Albert Bonniers, 2011. Förlagsband med skyddsomslag. Mycket gott skick. 330, [1] s. ISBN 978-91-0-012524-0.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100125240
- Titel
- Hets!: en bok om skolan
- Författare
- Sven-Eric Liedman
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 330 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 502 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Aldrig har skolan varit en hetare potatis! Inför valet rankas skolan som den tredje viktigaste frågan enligt SIFO, och 2011 genomförs en rad nya reformer med ny betygsskala och läroplaner för grundskola och gymnasium. Det är omvälvande tider. Men får vi verkligen den skola vi behöver?I stället för att ge eleverna verklig kunskap ägnar sig skolan åt att mäta meningslösheter och utreda sig själv i en ständigt pågående byråkratkarusell. Den eftertraktade skolpengen öppnar vägen för hungriga skolföretag med vinst i sikte. Men när eleverna väl sitter i bänken är det ingen som riktigt vet vad de ska göra. Ska de lära sig något? Eller är de där bara för att betygsätta lärarna?I Hets! riktar Sven-Eric Liedman en stark polemisk udd mot dagens skola som han menar är ute på fel spår. Låt istället lärarna undervisa! Och låt eleverna leka sig fram till att bli kunniga och kritiskt tänkande människor, redo för ett långt yrkes-, samhälls- och privatlivs alla utmaningar.
9789100125240 -
Universitetslärare i förändring : en antropol...
Häftad bok.
Nyskick. Universus Academic Press, 2015. Limhäftad. Förlagsny. 141 s. Glest illustrerad. ISBN 978-91-87439-13-1.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187439131
- Titel
- Universitetslärare i förändring : en antropologisk studie av profession, utbildning och makt
- Författare
- Friberg, Torbjörn
- Förlag
- Universus/Roos&Tegner
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 141 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 157 x 235 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Någonting har hänt med den sociala relationen mellan studenter och universitetslärare. Studenter anklagar universitetslärare för oprofessionellt beteende, universitetslärarna ondgör sig över studenternas omogna förhållningssätt till högre utbildning. Detta samtidigt som policymakare påstår att universitetslärare har "professionaliserats" i samband med nya krav på högskolepedagogisk utbildning.
9789187439131 -
Dyslexi – en diagnos på gott och ont : barn,...
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur, 2003. Limhäftad/Paperback. Främre omslaget med några kraftigare, diagonala veck i nedre hörnet, vilke t även lätt fortplantat sig ca 70 sidor in inlagan. I övrigt ett fräscht exemplar i mycket gott skick, och inlagan utan anteckningar el läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144024746
- Titel
- Dyslexi - en diagnos på gott och ont : Barn, föräldrar och lärare berättar
- Författare
- Karin Zetterqvist Nelson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 312 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 441 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur tänker barn som fått en dyslexidiagnos om sig själva? Vilken betydelse får diagnosen för deras identitetsskapande? Den här boken handlar om diagnostisering av dyslexi sett utifrån tre olika perspektiv: de diagnostiserade barnen själva, deras föräldrar och deras lärare. Boken problematiserar frågan om diagnosens befriande respektive stigmatiserande effekter och visar att svaret på frågan inte är entydigt. Barnen uppvisar en rad olika förhållningssätt till diagnosen som dels handlar om hur de använder diagnostiska termer när de berättar om sig själva, dels om hur de pratar om sitt läsande och skrivande. Föräldrarna använder diagnosen för att tolka och sätta ord på den känsla av misslyckande som många upplevt när barnen inte lärt sig läsa och skriva. Diagnosen används inte av föräldrarna för att avsäga sig ansvar för barnets svårigheter utan för att tydliggöra det ansvar man axlat som förälder. Lärarna visar utifrån sitt perspektiv hur diagnosen kan ges en rad olika betydelser och funktioner i skolsammanhang, i för dem både positiv och negativ mening.
Boken vänder sig till både studenter och professionella inom utbildningsområdet, men den är också angelägen för yrkesgrupper som psykologer och socionomer.
9144024746 -
Det leksamma allvaret : fyra språkutvecklande...
Gott skick. Myndigheten för skolutveckling, [2003]. Hft. 22,5x21 cm. Helt lätta bruksspår. Något skavd i rygghuvudet, ryggfoten och omslagens hörn, i övrigt gott skick, men namnteckning på främre omslagets insida. 115 s. Enstaka illustrationer i färg. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185128112
- Titel
- Det leksamma allvaret : fyra språkutvecklande miljöer
- Författare
- Sverige. Myndigheten för skolutveckling
- Förlag
- Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : Fritzes kundservice [distributör
- Språk
- Svenska
9185128112 -
Medborgaren som pedagogiskt projekt
Häftad bok.
Mycket gott skick. HLS förlag, 2007. Lärarhögskolan i Stockholm, Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande. Limhä ftad. Lätt veck i främre omslagets framkant, i övrigt mycket gott skick, men kort blyertsnotering på smutstitelsidan och gallringsstämp läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566404
- Titel
- Medborgaren som pedagogiskt projekt
- Författare
- Niklasson, Laila - Lärarhögskolan i Stockholm. Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande
- Förlag
- Stockholm : HLS förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Språk
- Svenska
9789176566404 -
Snölandets fattiga ungdom till hjälp : om kvi...
Mycket gott skick. Umeå : h:ström - Text & kultur (serie Akademi), 2010. Limhäftad. Oläst exemplar i mycket gott skick. 475 s. Glest illust rerad. ISBN 978-91-7327-130-1. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173271301
- Titel
- Snölandets fattiga ungdom till hjälp : om kvinnor och män kring Norrbottens arbetsstugor för barn 1903-1933
- Författare
- Lindskog, Gerda Helena
- Förlag
- H:ström Text & Kultur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 475 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 159 x 230 mm Ryggbredd 29 mm
- Vikt
- 880 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Åren 1902 - 1903 var det nödår i norra Sverige. Genom tidningarna spreds uppgifter om svält och fattigdom i den hårt prövade landsändan. I Stockholm inrättades hastigt en central nödhjälpskommitté. Pengar, spannmål, foder till djuren och mat och kläder samlades in och skickades norrut med den nybyggda järnvägen. Efter mönster från storstäderna söderut öppnades arbetsstugor för nödlidande barn i k
9789173271301


